یکشنبه, ۱۱ شهریور(۶) ۱۴۰۳ / Sun, 1 Sep(9) 2024 /
           
فرصت امروز

در‌حالی‌که ایران جزو معدود کشور‌های دارنده‌ مرغ لاین به نام آرین است که می‌تواند مبدا تولید گوشت مرغ در کشور باشد، اما مرغداران عمدتا از این ‌نژاد استفاده نمی‌کنند. 

به گزارش ایسنا، حیوانات لاین به یک جمعیت خالص از حیوانات خاص (اعم از دام و طیور) اطلاق می‌شود که متعلق به یک ‌نژاد مشخص با ویژگی‌های ژنتیکی کاملا مشخص بوده و صرفا با حیوانات خالص و هم‌نژاد خود آمیزش می‌کنند و قادر به تولید حیواناتی مشابه خود هستند. در‌واقع نسل جوجه یک‌روزه‌ای که برای تولید گوشت مرغ در سالن‌های پرورشی مرغداری‌های گوشتی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد به ترتیب از مرغ مادر، اجداد و در‌نهایت مرغ‌های لاین گرفته شده. به همین دلیل تعداد کشور‌های صاحب علم و فناوری موسوم به لاین در جهان کمتر از تعداد انگشتان دست است و به‌عنوان مثال در جهان تنها هشت کشور امریکا، انگلیس، هلند، برزیل، هند، آلمان، فرانسه و ایران از توانایی فنی و علمی لازم برای تولید حفظ و تکثیر این موجود استراتژیک غذایی برخوردارند. این در حالی است که بهزاد جلالیان، مدیر مجتمع پرورش مرغ لاین بابل‌کنار معتقد است: جمعیت گله مرغ لاین حفظ شده در این مجتمع قابلیت تولید گوشت مرغ مازاد بر نیاز داخلی کشور را دارد و جوجه‌های یکروزه‌ نژاد آرین در 35 روز نخست رشدی خود میزان عملکرد مشابهی نسبت به نژاد‌های مشابه رأس انگلستان و هوبارد فرانسه دارد، اما از آنجا که مرغداران ایرانی برخلاف دیگر تولید‌کنندگان در کشور‌های مختلف بیش از 40 روز مرغ‌های پرورشی را در سالن نگه می‌دارند، ‌نژاد آرین پس از 35 روز بیشتر از ‌نژاد مشابه‌ نیاز به خوراک داشته و ضریب تبدیلی کمتر از مشابه‌های انگلیسی و فرانسوی دارد.

وی افزود: گرچه تنها دو تا سه درصد مرغداران ایرانی از ‌نژاد آرین برای پرورش مرغ گوشتی استفاده می‌کنند، اما این مجتمع دارای جایگاه بسیار ویژه‌ای در پدافند غیرعامل کشور بوده و وجود آن به‌عنوان یک پایگاه بالقوه برای تامین نیازهای مرغداری‌های کشور به جوجه‌های اجداد سبب شده تا شرکت‌های خارجی نتوانند از اعمال فشارهای تحریمی بر صنعت مرغ ایران استفاده کنند. 

البته مرغداران ایرانی نیز معتقدند که‌ نژاد آرین در داخل کشور نمی‌تواند نیازهای آنها را برآورده کند و کیفیت آن (ضریب تبدیل) نسبت به نژادهای مشابه رأس انگلستان و هوبارد فرانسه پایین‌تر است. اما مدیر مجتمع پرورش مرغ لاین بابل‌کنار معتقد است: اگر مرغداران ایرانی به‌جای توجه به خواسته کشتارگاه‌ها مبنی بر سنگین‌تر شدن مرغ گوشتی آماده کشتار، به تولید استاندارد گوشت مرغ توجه کرده و دوره پرورشی را بین 35 تا کمتر از 40 روز کنترل کنند، تفاوت فاحشی در میزان عملکرد جوجه یک روزه‌ نژاد آرین با ‌نژاد مشابه خارجی آن وجود ندارد و حتی با توجه به فاصله حدود 800 تومانی جوجه یک‌روزه ‌نژاد آرین با مشابه خارجی‌اش، استفاده از جوجه آرین برای مرغداران به‌صرفه‌تر است.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/uvBSlRKY
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژهخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید کتاب استخدامیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختتخت خواب دو نفرهگالری مانتوریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلا
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه