پس از سه ماه کشمکش در مجلس و اصرار جمعیت کوچکی از نمایندگان برای استیضاح وزیر راه و شهرسازی، روز گذشته جلسه استیضاح در صحن علنی مجلس برگزار شد و آخوندی با ۱۷۵ رأی مخالف استیضاح همچنان در رأس عمرانیترین وزارتخانه کشور باقی ماند. به گزارش «فرصت امروز»، روز گذشته استیضاحی که نقشه آن را کامران نماینده مردم اصفهان کشیده و کلید زده بود و مهدی هاشمی، رئیس کمیسیون عمران به دلیل مخالفت با ابلاغیه آخوندی درباره محدود کردن ورود افراد برای حضور در انتخابات سازمان نظام مهندسی پیگیری میکرد، برگزار شد اما مخالفان آخوندی نتوانستند خواسته خود را به کرسی بنشانند.
حسن کامران اولین بار جرقه استیضاح آخوندی را به دلیل عزل مدیر اداره راه و شهرسازی استان اصفهان در مجلس زد و توانست با طرح 24 مورد و جمعآوری بیش از 20 امضا اعلام وصول استیضاح را به هیأت رئیسه بدهد اما در ایام تعطیلات تابستانی مجلس، چند نماینده امضای خود را پس گرفتند و جمع امضاها به کمتر از 10 امضا رسید، بنابراین اعلام وصول استیضاح آخوندی از دستور کار هیأت رئیسه خارج شد.
استیضاح وزیر راه و شهرسازی که به تعبیر معاون اول رئیسجمهور که از وزرای استراتژیک و راهبردی دولت است مسکوت ماند تا وقتی که مهدی هاشمی، رئیس کمیسیون عمران صراحتا مخالفت خود را با ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی درباره عدم ورود دو شغلهها و کارکنان شهرداریها و شورای شهر و وزارت کشور به انتخابات سازمان نظام مهندسی اعلام کرد، این در حالی بود که فلسفه این ابلاغیه وزیر جلوگیری از فساد و رانتخواری در غیردولتیترین نهاد متعلق به مهندسان است و بارها اعلام کرده که یک مسئول نمیتواند هم مجری و هم ناظر باشد.
رئیس کمیسیون عمران که زیر بار این ابلاغیه نمیرفت با جمع 13 امضا توانست رأی هیأت رئیسه را برای اعلام وصول آخوندی بگیرد اما همچنان اعتقاد اغلب نمایندگان مجلس به ماندن آخوندی در وزارتخانه بود که البته در روز استیضاح هم بعد از اظهارات موافقان و مخالفان استیضاح و دفاعیات وزیر در نهایت این استیضاح با کسب ۷۲رأی موافق، ۱۷۵ رأی مخالف و پنج رأی ممتنع از مجموع ۲۵۲ نماینده حاضر در صحن رأی نیاورد.
آخوندی: هیچ پروژهای متوقف نشد
هر چند این استیضاح به دنبال دست رد آخوندی به مطالبات شخصی برخی عنوان میشود اما موافقان این استیضاح مدعیاند پروژهها در زمان ریاست وی متوقف مانده است. عباس آخوندی روز گذشته در صحن علنی مجلس با دفاع از عملکرد خود با بیان اینکه ما تظاهر به اقدام نمیکنیم و برنامه واقعی ارائه میدهیم، گفت: از ابتدای امسال تاکنون از 6 هزار میلیارد تومان بودجه وزارت راه و شهرسازی کمتر از هزار میلیارد تومان برای بخش حمل و نقل اعتبار تخصیص یافت، حال آنکه بیش از 120 هزار میلیارد تومان قرارداد در این وزارتخانه منعقد شده است. با وجود این تخصیص کم اعتبارات اما همه حوزهها را فعال نگه داشتیم تا پروژهای متوقف نشود.
وی با اشاره به رستاخیز مجدد ریلی در کشور اظهار کرد: بیش از 3هزار کیلومتر از راههای قدیمی ریلی در دست بازسازی است تا ایمنی و سرعت قطارها در آنها افزایش یابد. افزون بر 2هزار و 800 کیلومتر خط آهن دو، سه و چهار خطه داریم، خط آهن تهران- کرج دو خطه شده، دو خطه شدن خط کرج- قزوین در دست اقدام است، دوخطه شدن خط قزوین- زنجان در مرحله مناقصه است و برقی و هوشمند کردن خط آهن گرمسار- مشهد در حال اجرا است.
وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره استفاده از پتانسیلهای بخش خصوصی در شرایط تنگنای مالی دولت ادامه داد: سرمایهگذاری چندین هزار میلیارد تومانی در حوزههای مختلف وزارت راه و شهرسازی بدون توسل به بودجههای دولتی انجام شده است. بندر شهیدبهشتی در چابهار با وجود اینکه اعتبارات آن صفر است اما با سرعت بسیار بالا در حال ساخت و ساز هستیم. علاوه بر این راهآهن چابهار به سمت بیرجند در دست احداث و یک خط شمال-جنوب در منطقه شرق ایران در حال ساخت است که اجرای این پروژه میتواند در توسعه منطقه شرق کمک شایانی کند.
وی تأکید کرد: علاوه بر آن، هم اینک هفت ترمینال بزرگ بینالمللی در کرمان، شیراز، اصفهان، مشهد، اهواز، بوشهر و چند نقطه دیگر در دست ساخت است که همگی 100 درصد از سوی بخش خصوصی و بدون وابستگی به بودجه عمومی دولت در حال انجام است و اجرای هر یک نیاز به اندیشه، کار کارشناسی و خلق اعتماد دارد. طی سالهای گذشته و در شرایط تحریم 14هواپیمای جدید که مدل ساخت آنها بالای سال 2000 بوده وارد کشور شده که عمر ناوگان هواپیمایی را 32 سال کاهش داده و علاوه بر آن، برنامه ورود 114 هواپیمای جدید به صورت اجاره یا اجاره به شرط تملیک در دستور کار است.
تکذیب ادعای مخالفان آخوندی توسط دیوان عدالت اداری
مهمترین انتقاد مخالفان آخوندی در مجلس در حوزه مسکن مهر بود. این گروه وزیر را متهم به کم کاری در پروژهای کردند که میراث دولت قبل و آبروی دولت دهم لقب گرفته بود و طبق وعده داده شده باید در پایان دولت دهم همه واحدها تحویل داده میشدند اما این دولت که سیاست تزریق پول بدون پشتوانه را به این پروژه ندارد، معتقد است تا زیرساختها تکمیل نشود نمیتوان واحدی به متقاضایان تحویل داد. چنانکه چندین هزار واحد در مسکن مهر پردیس ساخته شده اما از آنجا که فاقد خدمات زیربنایی و شهری است وزارت راه و شهرسازی حاضر به تحویل این واحدها نیست.
اما در جریان استیضاح روز گذشته رئیس کمیسیون عمران با طرح ادعای عجیبی با زیر سوال بردن عملکرد دیوان عدالت اداری گفت: رأی دیوان عدالت اداری مبنی بر عدم لغو ابلاغیه آخوندی درباره انتخابات سازمان نظام مهندسی وجههقانونی ندارد و تحت فشار دولت این رأی داده شد اما ساعتی پس از این ادعای هاشمی، دیوان عدالت اداری با انتشار نامهای صحبتهای هاشمی را رد و تکذیب کرد.
از دیگر نکات ماجرای استیضاح آخوندی این بود که تعداد موافقان عملکرد این وزیر در مجلس از روز رأی اعتماد تا روز استیضاح 15 درصد افزایش یافت و مخالفین نتوانستند عملکرد دولت و کابینهاش را این بار هم زیر سوال ببرد این در شرایطی است که تنها پنج ماه به تغییر آرایش مجلس و انتخابات دهمین دوره مانده و بعید به نظر میرسد با اتفاق دیروز، نمایندگان مخالف نقشه دیگری برای استیضاح وزرا بکشند.