پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

بازار سرمایه در ابتدای کار خود حدود 40 واحد رشد و شروعی مثبت را تجربه کرد اما در ساعت 11 با واگذار شدن صف‌های خرید در نمادهای معاملاتی پربیننده‌ای همچون خودروها و پس از واگذاری سنگین صف‌های خرید سهام از سوی سهامداران اغلب حقوقی و نیز تلاش برای نقد‌کردن دارایی‌ها در نماد معاملاتی شرکت‌های بزرگ با سقوط مواجه شد. چنان که در پایان معاملات روز‌گذشته، شاخص کل با افت (٨٦.٩٩) واحدی به ارتفاع ٦٢,٨٥٥.٧٠ واحدی رسید.

بازار سهام در حالی مدت‌هاست که گرفتار روند فرسایشی و حاکمیت روند نزولی شده که در روزهای گذشته به‌شدت به سمت نوسانی شدن پیش رفته و قیمت سهام از دامنه مثبت به سمت منفی حرکت کرده و باز به مدار قبلی خود بر می‌گردد. وضعیت فوق بیش از همه به نفع نوسان‌گیران و سفته‌بازان است و بازار سهام را از تعادل دور می‌کند.

رکود ادامه‌دار بازار سهام

از سوی دیگر جو حاکم بر بازار سهام بیانگر این نکته است که در گزارش‌های 9 ماهه نیز تغییراتی ایجاد نخواهد شد و این گزارش‌ها نیز مثل گزارش‌های سه و شش ماهه پوشش‌های عملکردی خوبی نخواهند داشت، اما پیش‌بینی می‌شود از سه ماهه چهارم سال جاری شاهد شرایط بهتری باشیم و گزارش‌های 12 ماهه شرکت‌ها پس از رفع تحریم‌ها، خبرهای خوبی برای سهامداران داشته باشد.

232636136136326234633262346247624

عملکرد ضعیف شرکت‌ها در کنار انتظار سهامداران برای اجرایی شدن بسته خروج از رکود موجب شده است تا همچنان معاملات کم رمق و بی‌انگیزه‌ای در تالار شیشه‌ای در جریان باشد. در عین حال در بازارهای جهانی نیز اعلام کاهش رتبه اعتباری کشور عربستان از سوی موسسه استاندارد اندپورز باعث شد تا علاوه بر افزایش نگرانی‌ها در بورس‌های عربی بازارهای سهام آسیا در روندی منفی کار خود را آغاز کنند. در مجموع با اخبار فعلی و شرایط حاکم بر فضای اقتصادی کشور و قیمت‌های جهانی انتظار نمی‌رود روزهای پر افت و خیزی را در بازار هفته جاری شاهد باشیم.

استقبال سهامداران خارجی از بازار سهام ایران

شرایط رکودی حاکم بر بورس در حالی سپری می‌شود که طبق آمار منتشر شده 14 کد سهامدار خارجی در مهرماه 94 صادر شده است. هشت سهامدار حقیقی از کشورهای ژاپن (سه نفر)، هلند، کویت، عراق، سوریه و یک ایرانی مقیم اتریش ماه گذشته کد معاملاتی فعالیت خود را در بازار سرمایه ایران دریافت کردند. هشت سرمایه‌گذار حقوقی خارجی نیز ماه گذشته کد سهامداری خود را از شرکت سپرده‌گذاری مرکزی کسب کردند تا تعداد سرمایه‌گذاران حقوقی خارجی فعال در بازار سرمایه ایران به عدد 38 برسد. سال گذشته 121 کد برای سرمایه‌گذاران خارجی صادر شد اما در شش ماهه نخست امسال تعداد 117 کد برای سرمایه‌گذاران خارجی صادر شده است. نخستین کد سهامدار خارجی بازار سرمایه ایران را آبان ماه سال 73 یک شرکت آلمانی دریافت کرد و تاکنون 470 کد سهامدار خارجی در این بازار صادر شده است.

در حال حاضر سرمایه‌گذارانی از آمریکا، انگلیس، روسیه، آلمان، سوییس، چین، هلند، هند، ترکیه، لبنان، آفریقای جنوبی، ژاپن، امارات، نروژ، یونان، اندونزی، مالدیو، هنگ‌کنگ، قطر، عراق، پاکستان، سوریه، لوکزامبورگ، کویت، نیوزیلند، مالزی و افغانستان فعال هستند. در این فهرست نام 31 سرمایه‌گذار ایرانی مقیم خارج از کشور نیز دیده می‌شود.

کاهش 1.5 واحدی شاخص فرابورس

معاملات 11 آبان‌ماه 1394 فرابورس ایران با خریدوفروش 70‌میلیون و 110‌هزار ورقه بهادار در 10‌هزار و 530 نوبت به ارزش 575‌میلیارد و 100‌میلیون ریال به پایان رسید و آیفکس با کاهش 1.5 واحدی نسبت به روز معاملاتی قبل روی عدد 697.34 متوقف شد. معامله‌گران فرابورسی بیشترین حجم و ارزش معاملات خود را به دادوستد 9‌میلیون و 440‌هزار سهم گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان به ارزش 13‌میلیارد و 270‌میلیون ریال اختصاص دادند.

این در حالی‌است که بیشترین افزایش قیمت در روز گذشته مربوط به سهام بیمه سامان و پس از آن فولاد آلیاژی یزد و قند شیروان بود. از سوی دیگر، بیمه نوین، پالایش نفت شیراز و شمال شرق شاهرود بیشترین افت قیمت را تجربه کردند و اوراق تسهیلات مسکن در بازه 625 تا 680‌هزار ریال دست به دست شد. گفتنی است نماد معاملاتی شرکت نفت پاسارگاد پس از ارائه اطلاعات پیش‌بینی با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف 50‌درصد بازگشایی شد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/ipH39DUq
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه