پنجشنبه, ۶ دی(۱۰) ۱۴۰۳ / Thu, 26 Dec(12) 2024 /
           
فرصت امروز

صرفه‌جویی در مصرف آب مسئله‌ای که در چند وقت اخیر به کرات در این صفحه و در رسانه‌های مختلف به آن پرداخته می‌شود، از مسئله فرهنگ‌سازی و تبلیغات گرفته تا تولید محصولات نوآور همه و همه توسط اقشار مختلف جامعه یک هدف دارند؛ «کاهش مصرف آب».

نوآوران هم در جوامع مختلف به‌ویژه مناطق کم‌آب تلاش می‌کنند با ارائه ایده‌های نو و به کارگیری خلاقیت خود با کمک تکنولوژی در این مسیر قدمی بردارند. در این بین بیشتر این نوآوران تنها ایده‌ای برای شروع دارند و نمی‌توانند هزینه‌های مربوط به راه‌اندازی شرکت و تولید انبوه محصول را بپذیرند، پس نیاز مبرم به حامی مالی و معنوی خواهند داشت.

شتاب‌دهنده‌ها یکی از بزرگ‌ترین حامیان این ایده‌پردازان هستند که در کشور ما بیشتر شتاب‌دهنده‌ها در عرصه نرم‌افزار و ایده‌های مبتنی بر وب فعالیت می‌کنند، اما پیش از این گزارشی از فعالیت‌های مرکز نوآوری یاس را در همین صفحه ارائه کردیم، این مرکز به حمایت و کمک استارتاپ‌هایی آمده که در زمینه ایده‌های سخت‌افزاری هستند و ایده‌پردازان این حوزه را تحت نظر و حمایت خود درمی‌آورد.

دوره اول رویداد کارآفرینی دست به آچار در اردیبهشت ماه امسال توسط این مرکز برگزار شده و باتوجه به جذابیت ایده‌های مطرح شده در حل مسائل جامعه، 10ایده به‌عنوان ایده برتر برای شروع فعالیت و تشکیل تیم انتخاب شدند.سپس دو تیم به‌عنوان تیم اول، مجوزحضور در دوره پیش شتابدهی و3 میلیون تومان کمک هزینه ساخت پروتوتایپ (نمونه آزمایشی) را دریافت کردند. یکی از این دو ایده برتر «آبین» است که مربوط به صرفه‌جویی در مصرف آب است.

سمیه حامد، ایده‌پرداز «آبین» جوان 27ساله‌ای است که دانشجوی ارشد رشته نرم‌افزار است و در طی این دوره مرکز نوآوری فعالیت استارتاپ خود را آغاز کرده است. در ادامه گفت‌وگوی اختصاصی «فرصت امروز» با مدیر این استارتاپ را می‌خوانید:

شروع کار و تغییر مسیر

حامد در ابتدا از شروع ایده و فعالیت‌های خود اینچنین می‌گوید: آبین از ابتدا طرحی برای بهینه‌سازی مصرف انرژی آب بوده است اما در ابتدا هدفم طراحی یک کنتور هوشمند بود که بتواند در بستر اینترنت اشیا اطلاعات مصرف مشتری را دریافت کرده و هم به موبایل مصرف‌کننده ارسال کند و هم این اطلاعات را به سازمان آب ارسال کند تا از هزینه‌های ارسال نیروی انسانی برای خواندن کنتورها کاسته شود اما بعد از بررسی‌ها دریافتم که تعامل با ارگان‌های دولتی و فروش محصول به این ارگان‌ها کار دشواری است. از این رو ایده اولیه را مقداری تغییر داده و در حال حاضر نوعی سر دوشی برای منازل طراحی کرده‌ام که مصرف آب خانگی را اندازه‌گیری کرده و اطلاعات مصرف را به کاربر خانگی ارسال می‌کند.

وی تصریح می‌کند: با توجه به بحران کم‌آبی و عدم وجود فرهنگ مناسب استفاده از آب، ایده آبین با هدف بهینه‌سازی مصرف آب در بخش مصارف خانگی و کمک به فرهنگ‌سازی استفاده از آب شکل گرفت.

هوشمندسازی مصرف آب

حامد درباره اجزای این طرح می‌گوید: آبین پک سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای هوشمندسازی، مدیریت و کنترل بهینه مصرف آب خانگی است که با انجام تنظیمات روی شیرآلات خانگی به مشترک میزان آب مصرفی را به‌صورت روزانه، هفتگی و ماهانه را روی تلفن همراه گزارش می‌دهد و در صورت مصرف بیش از حد آب به وسیله هشدارهایی مصرف‌کننده را هم از روی شیر و هم روی گوشی مطلع می‌کند تا به کاهش مصرف خود اهتمام بورزد.

همچنین این سردوشی با استفاده از قطع و وصل هوشمند آب میزان هدررفت آب را کاهش می‌دهد. از دیگر امکانات سردوشی آبین، نمایش تغییر دما به وسیله LED روی دوش است. به طور متوسط این طرح باعث کاهش 30 الی 70درصدی در مصرف آب دوش می‌شود.

4هزارلیتر صرفه‌جویی آب در ماه

حامد در خصوص میزان صرفه‌جویی در صورت استفاده از این سردوش می‌گوید: در واقع با هر بار دوش گرفتن حدود 12 تا 18 لیتر در دقیقه آب مصرف می‌شود(فقط از سردوش حمام) در صورتی که پنج‌دقیقه زمان استحمام در هر دفعه استفاده کاهش یابد با فرض سه بار استحمام در هفته بین 180 تا 270 لیتر در مصرف آب صرفه جویی می‌شود که در هفته به ازای هر نفر و در ماه بین 720 تا 1080 لیتر صرفه جویی خواهد شد. برای خانواده چهارنفره به طور متوسط در ماه 4هزار لیتر آب صرفه جویی می‌شود.

مدیر این استارتاپ در خصوص شکل‌گیری ایده و وضعیت کنونی ایده خود می‌گوید: من در شرکت اسپادانا که از شرکت‌های زیرمجموعه مرکز نوآوری یاس بود همکاری داشتم و با فعالیت‌های این شرکت و بستری که در مرکز داشت آشنا شدم و در استارتاپ ویکند این مرکز شرکت کردم و ایده‌ام توانست برگزیده شود و فعالیتم حدود سه‌ماه است که زیر نظر مرکز شروع شده است. این مرکز علاوه بر در اختیار گذاشتن فضای کار، حمایت‌های مالی برای تولید نمونه آزمایشی به عمل آورده و همچنین از مشاوره‌های این مرکز بهره‌مند می‌شوم.

بازار هدف محصول

تعیین بازار هدف برای تولید یک محصول از مهم‌ترین بخش‌هایی است که استارتاپ‌ها باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند.

حامد در این خصوص می‌گوید: بازار هدف این محصول در مرحله اول کمپین‌ها، انجمن‌ها و سازمان‌های مردم‌نهادی هستند که در زمینه صرفه‌جویی مصرف آب فعال‌اند تا با معرفی این محصول به این کمپین‌ها از حمایت آنها در بحث فروش بازاریابی بهره‌مند شویم اما در مجموع تمام افراد و خانواده‌هایی که دغدغه کاهش مصرف آب را دارند می‌توانند مشتریان اصلی این محصول باشند و البته این محصول برای افرادی که به بحث هوشمندسازی منازل و لوازم لوکس علاقه دارند هم مربوط می‌شود.

قیمت مناسب محصول

مدیر این استارتاپ در خصوص قیمت این محصول می‌گوید: قیمتی که فعلا برای محصول برآورد کرده‌ام حدود 250هزار تومان است. قیمت این سردوشی با امکاناتی که دارد نسبت به دوش‌های معمولی موجود در بازار تفاوت چندانی ندارد. به علاوه مسئله فرهنگ‌سازی و کاهش مصرف آب چیزی است که هدف اصلی من و مصرف‌کنندگان خواهد بود.

وی در آخر می‌افزاید: ایده و فعالیت‌های من فقط به همین سردوشی ختم نمی‌شود و برنامه‌هایی برای توسعه محصول و به کارگیری آبین را در بخش‌های مختلف منازل دارم، یکی از این برنامه‌ها تولید سردوشی آموزشی برای کودکان است که مصرف صحیح آب را از کودکی فرهنگ‌سازی کنیم.

ارتباط با نویسنده: shokoofehmirzaee@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/zkvRGiwt
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
سفارش سئو سایتقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانلوازم یدکی تویوتاتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفرهکابینت و کمد دیواری اقساطیکفپوش پی وی سیتماشای سریال زخم کاری 4تخت خوابخرید کتاب استخدامیقیمت کمد دیواریکاشت ابرو طبیعیپارتیشنتاسیس کلینیک زیباییریفرال مارکتینگ چیست؟ماشین ظرفشویی بوشکوچینگ چیستتور سنگاپورخرید PS5
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه