کارکنان مزیت رقابتی سازمان هستند و کارکنان خوب باید در فرهنگ خوب پرورش یابند. مطمئنا یک کارمند خوب به دنبال شرکتی با فرهنگ مناسب است، فرهنگی که در آن به رشد و پیشرفت برسد. اگر محل کار شما با سیاستها و قانونهای پیچیده احاطه شده باشد و محیط کار شما کسلکننده باشد، به کارمندان احترام گذاشته نشود و ارزشمند تلقی نشوند، این کارمندان در نهایت سازمانی با این فرهنگ را ترک خواهند گفت.
همخوانی فرهنگ با ماموریت سازمان
مدیران باید هوشیار باشند كه فرهنگ سازمانی با ماموریت و استراتژیهای سازمان همخوانی داشته باشد. بنابراین ملاك قضاوت در مورد یك فرهنگ، میزان هماهنگی آن با وظایف آن سازمان است. فرهنگ سازمانی شمشیری دو لبه است. از یك سو بستری است كه دستیابی به اهداف سازمانی را تسهیل میكند. لبه دوم فرهنگ سازمانی میتواند سدی باشد بر سر اعمال تغییرات در سازمان.تغییر اصولی و منطقی فرهنگ سازمان (در صورت لازم بودن) تا حد بسیار زیادی در گرو آموزش تیم تغییردهنده است.
برگزاری بحث برای پذیرفتن نقص
اگر فرهنگ سازمان شما استراتژیهای نادرست دارد، اکنون وظیفه شما بهعنوان مدیر منابع انسانی است که این نقص را پذیرفته و اعلام کنید فرهنگ ما بزرگترین مشکل ما است.اگر فرهنگ سازمانیتان سالم نیست، بکوشید فرهنگتان را اصلاح کنید. برگزاری بحثهایی در این زمینه با مدیران بخشهای مختلف میتواند گام خوبی برای شروع این حرکت باشد.
اگر هیچ کس در مورد انرژی منفی پنهان در فضای کار شما صحبت نمیکند، بهتر است قدم اول را خودتان بردارید و در مورد آن با مدیران و مسئولان منابع انسانی و حتی کارمندان بحث به راه بیاندازید تا نظرات مختلف را جمعآوری کنید. پیشنهادات خودتان را نیز به اشتراک بگذارید. تغییر را با خردهفرهنگها شروع کنید تا در نهایت به هدف اصلی خود در مورد ایدهآل کردن فرهنگ سازمانی برسید.
تصویرسازی فرهنگ سازمانی
فرهنگ یک سازمان میتواند نقش مهمی در جذب و استخدام داشته باشد و امتیازی برای فرد در انتخاب شرکت شما از میان شرکتهای دیگر باشد.فردی که در جستوجوی شغل است حتما در مورد فرهنگ سازمانی شما نیز سوال خواهد پرسید. شما میتوانید پاسخ همین سوال را از خود او بگیرید و نظرش را بخواهید. از او بپرسید که چه داستانی درباره وقایعی دارد که در آینده برایش در سازمان شما پیش خواهد آمد؟
این نوعی تصویرسازی فرهنگ است. میتوانید سوالتان را سادهتر هم مطرح کرده و بگویید چند جمله در مورد فرهنگی که دوستداری در آن راحت باشی برایم صحبت کن. به این ترتیب فرد مصاحبهشونده انتظارات خود از فرهنگ سازمانی خود را صریحا بیان خواهد کرد.
فرآیند اجتماعی سازمان
عامل دیگری كه در ایجاد و تكوین فرهنگ سازمانی مهم است، فرآیند اجتماعی سازمان است. از طریق این فرآیند افراد جای خود را در سازمان باز میكنند. یاد میگیرند كه چگونه جذب سازمان شوند، با هنجارها و استانداردهای سازمان آشنا شوند و رفتار مناسب را فراگیرند.فرآیند اجتماعی در سازمانها بهصورت آموزشهای توجیهی و قبل از خدمت و آموزشهای حین خدمت است یا گاهی افراد خود بهتدریج هنجارها و رفتارهای مناسب را تشخیص میدهند و بهتدریج به آنها خو میگیرند كه در حالت اول آموزش به شكل رسمی و در حالت دوم به شكل غیررسمی است. موفقیت فرآیند اجتماعی سازمان ارتباط زیادی به ماهیت فرهنگ سازمان و نوع هنجارهای غالب در سازمان دارد.
به کارکنان ارزش نهیم
فرهنگ سازمانی پویا خود باعث شکوفایی خود خواهد شد. این فرهنگ با سیاستها ایجاد میشود و ترکیبی از ارتباطات، فرآیندها، ماموریت، تاریخچه و شخصیتهاست. هر سازمان دارای فرهنگ متفاوتی است اما یک فرهنگ مترقی فرهنگی است که در آن همیشه به کارکنان به چشم ارزش نگریسته شود.یک سازمان باید این حقیقت را درک کند که کارمندان سبب پیشرفت کسبوکار هستند و در سازمانهای با فرهنگ مترقی، به کارمندان ارزش نهاده میشود.
ارتباط با نویسنده: hoda.rezaeii@yahoo.com