در مسیر گرایشهای غالب امروزی مثل جهانی شدن، مشتری مداری و تخصصی شدن، بسیاری از شرکتها بر استخدام، حفظ و بهتر شدن کارمندان دارای صلاحیت تاکید دارند.
اکنون شرکتهای گوناگون در سراسر دنیا از این حقیقت آگاه هستند که منابع انسانی هر چه بیشتر از یک عامل صرفا ارزشمند به یک عامل برای دستیابی به موفقیت تبدیل شده است. بلندپایگان در شرکتهایی که از آمار و ارقام مربوط به زاد و ولد در دنیا مطلع هستند، خوب میدانند که جهان در 10 تا 20 سال آینده با بحران جمعیتی مواجه خواهد شد.
از دیگر سو، اکنون شاهد کاهش اهمیت بخش منابع انسانی در شرکتهای گوناگون هستیم. دلیل این امر این است که اصل وظایف بخش منابع انسانی زیر سایه کارمندان و کار آنها قرار گرفته است (مانند بهروز بودن اطلاعات کارمندان). بسیاری از کارهای سخت و طاقت فرسا جای خود را به فناوریهای مدرن و اطلاعات به روز کارمندان دادهاند.
مدیریت منابع انسانی الکترونیک (eHRM) ابزاری وب محور برای اتوماتیک کردن و حمایت از فرآیندهای مربوط به بخش نیروی انسانی است. به کار گرفتن مدیریت منابع انسانی الکترونیک فرصتی برای محول کردن وظیفه ثبتدادهها به کارمندان است. این نوع مدیریت، شرایط ضمن خودکار کردن کار بخش منابع انسانی ارزش انجام فعالیتهای مرتبط با بخش منابع انسانی را هم دو چندان میکند.
سه سطح از پیشرفت را میتوان برای این نوع مدیریت تعریف کرد:
ورود وب به بخش منابع انسانی
توانمندسازی بخش منابع انسانی با استفاده از وب
ایجاد انرژی و انگیزه در منابع انسانی با استفاده از وب
در سطح اول، بخشهایی از راهکار مدیریت منابع انسانی الکترونیک ارائه میشود. در سطح دوم، تمام بخشها ارائه شده و میتواند بهصورت آنلاین استفاده شود و در بخش سوم هم راهکار به طور کامل اجرا شده و کارمندان امکان دسترسی کامل به راهکار را دارند.
همچنین مدیریت منابع انسانی الکترونیک استفاده از بازار منابع انسانی (استخدام الکترونیکی) را تسهیل کرده و امکان خدمات خودیاوری را برای کارمندان فراهم میکند. مدیریت منابع انسانی الکترونیک مجموعهای از فناوریهای گوناگون است. اول از همه اینکه رشد روزافزون توجه شرکتها به عامل دانش حاصل سیر تکاملی فناوری اطلاعات است.
سیستمهای اطلاعاتی مانند راهکارهای مدیریت منابع انسانی که اطلاعات را وابسته به شبکه میکنند، به شرکتها این امکان را میدهند که به مفهومی سازگار با مدیریت دانش برسند.