در حال حاضر رستوران های زنجیره ای فست فود در آمریکا شاهد کاهش نرخ رشد فروش خود هستند.
مدیران اجرایی برای این کاهش سرعت فروش
- یا در مورد برخی برندها، کاهش فروش آشکار- دلایل زیادی می تراشند. برخی از آنها سیاست را ملامت می کنند و بعضی سقوط قیمت نفت را مقصر می دانند.
اما دلیل اصلی شاید ساده تر از این حرف ها باشد: برای آمریکایی ها در خانه غذا خوردن ارزان تر درمی آید. قیمت مواد غذایی از پایان سال 2015 در فروشگاه های مواد غذایی عملا در حال کاهش یافتن است. در واقع در ماه جولای (جدیدترین اطلاعات موجود) هزینه تهیه غذا در منزل 1.55درصد نسبت به همین ماه در سال گذشته کاهش یافته است.
از سوی دیگر، هزینه غذای بیرون از خانه
- آنچه در رستوران پرداخته می شود- هنوز در حال افزایش است. در ماه جولای، قیمت غذای بیرون از خانه 2.79درصد نسبت به همین ماه در سال پیش بالاتر رفته است.
به گفته دیوید پالمر از بازار سرمایه آر.بی.سی. این برای رستوران های غذای آماده خوب است که قیمت مواد اولیه برای شان کمتر دربیاید. با پایین آمدن هزینه ها، حاشیه های درآمد بیشتر می شود اما کاهش قیمت مواد غذایی دارد به فروش صدمه هم می زند.
پالمر در یادداشتی برای کارفرماها می نویسد: «تخفیف بهای موادغذایی برای رستوران ها در سال 2016 یک موهبت بوده است و بسیاری از گردانندگان فست فود فروشی ها دارند بهترین درآمد ناخالص خود را پس از سال 2012 به دست می آورند، اما کاهش قیمت مواد غذایی فروش را در این صنعت محدود می کند و این کاهش قیمت غذا باید دست کم در محدوده خاصی باقی بماند.»
به نظر می رسد آمریکایی ها قصد دارند تا وقتی که صورتحساب مواد غذایی دارد کم می شود، همبرگر را به جای اینکه از رستوران بخرند، در خانه های شان درست کنند.