بحران اقتصادی که در سالهای اخیر گریبانگیر اقتصاد کشور شده، کمکم اثرات خود را در صنعت تبلیغات کشور نشان میدهد. شرکتهای صاحبنام ایرانی برای صرفهجویی در هزینهها سعی میکنند به سراغ شرکتهای تبلیغاتی سطح پایینتر بروند.
مدیران هرچند از برخی شرکتهای تبلیغاتی خوب جواب گرفتهاند، ولی به خاطر کاهش هزینهها به راحتی آن شرکت را رها میکنند و به سراغ شرکت دیگری میروند.
همگی با نام تکدانه آشنا هستیم؛ شرکتی بزرگ در حوزه تولید آبمیوه که این روزها بازار پرسودی را نصیب خود کرده است. این شرکت در چند ماه گذشته شروع به اکران کمپین وسیعی به منظور برندینگ و معرفی محصولات تازه و قدیمی خود کرده است.
تکدانه را اهالی تبلیغات با شرکت تبلیغاتی آویده میشناسند؛ شرکتی که برای معرفی تکدانه زحمت زیادی کشیده و تگلاین خاص تکدانه را برای این شرکت خلق کرده است.
این تگ لاین بسیار به موقع از سوی شرکت آویده از «ولی هیچی تکدانه نمیشه» به «اینجا، اونجا تکدانه» تغییر کرد.
گذشته از این، طرح بستهبندی و لیبل این شرکت نیز توسط آویده طراحی شده است؛ طرحی که بعد از تکدانه بلافاصله از سوی برخی از شرکتهای تولید آبمیوه کپی شد.
هر وقت تبلیغاتی از تکدانه منتشر میشود، فورا همه فکرها به سراغ شرکت آویده میرود، چون طرحهای خاص و کمتر کپی شده دارد. با وجود این پیشینه، کمپین اخیر تکدانه کار شرکت آویده نیست و تکدانه یار قدیمی خود را رها کرده است.
واقعیت این است که این بار تکدانه با کمپین «یک دنیا چرخش، یک دنیا تکدانه» با یار قدیمی خود همراه نبوده و این پروژه را به آژانس دیگری سپرده است. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باورند که این کمپین موفقیتآمیز نبوده و این طرح کپی شده از یک آگهی خارجی بوده است. حال تکدانه در نیمهراه رها شده و بعد از این شکست، دوباره به یار قدیمی خود روی آورده است.
شاید به خاطر داشته باشید که نخستین بیلبورد تکدانه سالها قبل از سوی این شرکت اکران شد، بیلبوردی که دقیقا در یک راستا بعد از بیلبورد شرکتهای شادلی و سنایچ قرارگرفت و با شعار «ولی هیچی تکدانه نمیشه» سروصدای زیادی به پا کرد.
تمام اینها را گفتم تا بگویم حکایت آژانسهای تبلیغاتی همان حکایت تیمملی و سرمربی است؛ همانطور که باید صرفنظر از نتایجی که تیم میگیرد، به برنامههای بلندمدت مربی اعتماد کرد، اعتماد به آژانسهای تبلیغاتی نیز صرفنظر از موفقیت یا عدمموفقیت کمپینهای آنها امری ضروری به نظر میرسد.
در اکثر نقاط دنیا مدیران به صورت انحصاری پروژههای تبلیغاتی خود را به یک آژانس تبلیغاتی خاص میسپارند تا در بلندمدت برای آنها برنامهریزی کند.
کاش مدیران ایرانی هم فکر صعود یکباره نمودارهای فروش را از سر به در کنند و چشمانداز بلندمدتتری را برای برند خود متصور شوند.
* کارشناس تبلیغات و بازاریابی