نخستین قرارداد رسمی شرکت خودروسازی سایپا با شریک فرانسوی خود روز پنجشنبه به امضا رسید تا رسما سیتروئن با خرید سهام پا به بازار ایران بگذارد.
پس از حدود شش ماه انتشار خبرهای متفاوت، در نهایت به صورت رسمی قرارداد سایپا با سیتروئن در آخرین روز تیرماه به امضا رسید. گرچه پیش از این مهدی جمالی، مدیرعامل سایپا، از امضای این قرارداد تا پایان خردادماه خبر داده بود اما گویا به دلیل مخالفت سیتروئن با بسیاری از پیش شرط های وزارت صنعت، امضای این قرارداد به طول انجامیده بود.
همه گزینه ها برای همکاری این شرکت با گروه خودروسازی سایپا روی میز بود، از شکل گیری جوینت ونچر تا واگذاری بخشی از سهام سایپای کاشان که بالقوه ترین گزینه بود؛ اتفاقی نادر در صنعت خودروسازی ایران که پیش از این انتظار می رفت با فروش بخشی از سهام پارس خودرو به رنو رخ بدهد اما بالاخره گروهبان های فرانسوی، گوی سبقت را از رقیب فرانسوی خود ربود و در میان خودروسازان دولتی ایران، به عنوان نخستین سهامدار نام خود را ثبت کرد.
شرکت های خودروسازی سایپا و سیتروئن با امضای قرارداد و تاسیس شرکت مشترک، همکاری خود را از سر گرفتند؛ حجم سرمایه گذاری اولیه در این همکاری به میزان 300 میلیون یورو برای ایجاد شرکت مشترک است و نخستین محصول مشترک تا پایان سال 2017 به بازار عرضه خواهد شد.
به گفته مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، آورده شرکت سایپا 50 درصد سهام سایپا کاشان است و به این ترتیب 50 درصد سهام شرکت سایپا کاشان به قیمت کارشناسی رسمی جمهوری اسلامی ایران به شرکت سیتروئن واگذار شد. این قرارداد، شامل تمامی فرآیندهای زنجیره ارزش خودرو شامل طراحی مهندسی، قطعه سازی، تولید محصول و فروش و پس از فروش بوده و مقرر شده 30 درصد از محصولات تولیدی این شرکت مشترک در شبکه سیتروئن صادر شود. هیات مدیره شش نفره ای که سه عضو ایرانی و سه عضو فرانسوی خواهد داشت. نخستین محصول این شرکت نیز تا پایان سال 2017 به بازار عرضه خواهد شد. گرچه شاید به این موضوع که پژوسیتروئن یک شرکت محسوب شده و دو خودروساز دولتی ما هر کدام با بخشی از این شرکت، قرارداد امضا کرده اند، نقد وارد کرد اما کارشناسان نحوه حضور سیتروئن به عنوان سهامدار در بازار ایران را به فال نیک می گیرند.
بهرام شهریاری، کارشناس صنعت خودرو در این زمینه می گوید: «ورود یک سهامدار خارجی به صنعت خودروی کشور را باید به فال نیک گرفت و آن را به عنوان گام اولی دانست که قطعا سایر شرکت های خارجی را به دنبال خود خواهد کشاند. اما باید بدانیم که سیتروئن با چه سیاستی وارد سهامداری صنعت خودروی ایران خواهد شد. اگر سیتروئنی ها با ذهن تولید به ایران بیایند ما شاهد تحولات خوبی خواهیم بود.»
او می افزاید: «اکنون صنعت خودروی ایران در نقطه خوبی قرار دارد و می توان امیدوار بود با ورود سهامداران خارجی، دانش مدیریت، دانش فنی، دانش طراحی، بازارهای خارجی و تولید در مقیاس اقتصادی به مدیریت صنعت خودروی ایران به ارث برسد. گام موثری برداشته شده که نوید دهنده اتفاقات خوب در صنعت خودروی ایران است.»
حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو نیز در این زمینه اظهار می کند: « از آنجایی که توسعه صنعت خودرو جز از راه مشارکت با برندهای مطرح و بزرگ صنعت خودروسازی دنیا، تقریبا امری محال به نظر می رسد، بنابراین فروش 50 درصدی سهام یکی از زیرمجموعه های سایپا به عنوان دومین شرکت بزرگ خودروسازی ایران آن هم به شیوه ورود سرمایه مستقیم تقریبا 300میلیون یورویی (برابر با آنچه در اخبار آمده) یقینا خبر خوبی خواهد بود. اگرچه به این شیوه مشارکت نقدهایی وارد است اما به دلیل مزیت های فراوان سرمایه گذاری مســـتقیم یک شرکت بزرگ خارجی در صنعت خودروی ایران، این کار قطعاً باعث سرعت بخشیدن به فرآیند انتقال تکنولوژی به ایران خواهد شد.»
او ادامه می دهد: « امیدوارم این مشارکت منجر به همان اتفاقات مثبتی شود که در مشارکت این شرکت فرانسوی با دانگ فنگ چین افتاد. به نحوی که شرکت حاصله تحت عنوان « دانگ فنگ سیتروئن موتور » با سرمایه گذاری مستقیم چند صد میلیون یورویی در چین یک مرکز تحقیقات موتور تاسیس کرد تا خیال چینی ها را از بابت مهم ترین عنصر اصلی پلت فرم راحت کند. این دقیقا همان مشارکتی است که صنعت خودروسازی ایران باید دنبال کند، یعنی یک مشارکت پایدار آن هم در همه ابعاد صنعت خودرو به ویژه اقلام اصلی پلت فرم. بخشی از پایداری مشارکت از طریق سرمایه گذاری مستقیم طرف خارجی و به نوعی وابسته سازی او به آورده های خود به ایران اتفاق می افتد.»
ارتباط با نویسنده : dadashloo@gmail.com