برای دستیابی به موفقیت و نیل به اهداف از پیشتعیین شده در یک سازمان یا شرکت تجاری کارمندان به منظور انجام بهتر وظایفشان نیاز به کسب مهارتهایی دارند که باید به طور شفاف در مورد آن مهارتها با آنان صحبت کنید. این موضوع به آنها کمک میکند تا در حیطه شغلیشان به موفقیت رسیده و در نهایت موجبات موفقیت کسبوکار شما را فراهم خواهد آورد.
ایده
بسیاری از سازمانها و شرکتهای تجاری هزینه قابل توجهی را صرف برنامهریزی شغلی میکنند. اما با این حال زمانی که با کمبود افراد مستعد و مناسب مواجه میشوند به واسطه فقدان وجود برنامهریزی و مدیریت مناسب قادر به توسعه و بهبود استعدادهای کارکنان خود نیستند.
بهترین مثال در این زمینه شرکت بیمه RBS است که در رابطه با موارد زیر بهصورت شفاف عمل میکند:
* مهارتهای مورد نیاز در مراحل مختلف مدیریت.
* مهارتهایی که باید قبل از رفتن به مرحله بالاتر آنها را کسب و سپس پرورش داد.
* وظایف و کارهای پستها و سمتهای مختلف و نحوه انجام آنها توسط اشخاص.
رام چاران، استفن دروتر و جیمز نوئل در کتابشان با نام The Leadership Pipeline پیشرفت و موفقیت در مسیر مدیریت و رهبری را به شش مرحله تقسیم کردهاند: مدیریت خود، مردم، مدیر، واحد (افرادی که مسئول انجام بخشی از امور مربوط به یک کسبوکار هستند)، تجارت (افرادی که برای کسب موفقیت در یک تجارت میتوان روی آنها حساب کرد) و رهبری شرکتهای بزرگ تجاری (افرادی که مسئول بیش از یک شرکت تجاری هستند).
همزمان با ورود افراد به فرآیند مدیریت و رهبری، آنها با چالشهای متفاوتی در دوره انتقال مواجه میشوند. بهعنوان مثال هنگام ورود این افراد به نخستین تجربه مدیریت دیگران و انتقالشان از مدیریت خود به مرحله مدیریت دیگر افراد و کارکنان. همچنین میتوان روی چالشهای ناشی از انتقال به پستهای مدیریتی تخصصی نظیر مشاغل حقوق، حسابداری، بازاریابی و امور مالی و اقتصادی تمرکز کرد. مزیت مدیریت فرآیند انتقال رهبری آن است که این موضوع یک چارچوب مشخص به منظور بهبود و توسعه ایجاد کرده و به ما نشان میدهد که موفقیت و دستیابی به آن به چه صورت خواهد بود، همچنین به ما میآموزد که چگونه با توسعه مهارتهای خود از یک کارمند ساده به یک مدیر اجرایی بدل شویم. این موضوع همچنین وجود ثبات در یک کسبوکار را تضمین کرده و بالاتر از همه آنکه چگونگی آماده شدن جهت دستیابی به پیشرفت را نشان میدهد.
کتاب The Leadership Pipeline به سه نیاز عمده شرکتهای تجاری میپردازد: توضیح واضح در مورد آنچه مورد نیاز است، فراهم کردن امکان دستیابی به توسعه سازنده و مناسب برای همه و کمک به تمرکز روی فعالیتهای موثر در زمینه توسعه و بهبود شرایط. افراد تا حد بسیار زیادی از یک مسیر شغلی شفاف و روشن بهرهمند خواهند شد.
آنچه باید در عمل انجام دهیم
* مراحل و سطوح مختلف رهبری و مدیریت در کسبوکارتان را شناسایی کنید.
* برای هر مرحله تصمیمگیری کنید: -1 چه مهارتهایی مورد نیاز است. -2 فعالیتها و مدیران مورد نیاز برای تمامی مراحل. -3یک مدیر چگونه باید خود را جهت حضور در مرحله بعد آماده کند؟ مهارتها و فعالیتهای موردنیاز در مراحل بالاتر کدام هستند؟
* ارائه فرآیندهای عملی و ابزار مانند برنامهریزی توسعه فردی، آموزش و هدایت افراد و برنامههای توسعه به منظور کمک به تسهیل فرآیند انتقال.