چندی پیش برنامهای تلویزیونی درخصوص حذف تبلیغات صداوسیما، قبل، بعد و در حین برنامههای کودک و نوجوان پخش میشد. در این برنامه عنوان میشد بهدلیل اینکه کودکان قدرت تشخیص پایینتری دارند، سازمانی مانند صداوسیما نباید بهوسیله تبلیغات بازرگانی بهآنها خوراک فکری بدهد، مخصوصا با تبلیغاتی که در زندگی کودکان اساسا تاثیری ندارد.
در حین برنامه داشتم بهبرادر هفت سالهام فکر میکردم که با دیدن تمام تبلیغات بانکی، مدام سوالات عجیب و غریب میپرسد، مثل اینکه بانک کجاست؟ چیکار میکنه و یعنی چی افزایش سود تسهیلات!
این برنامه تلویزیونی اگرچه نتیجه مشخصی نداشت و بعد از آن تبلیغی در خط برنامههای کودکان حذف نشد، اما بهمن کمک کرد تا به روشهای دیگر تبلیغات در این حوزه فکر کنم و بهدنبال راههایی برای پاسخ دادن بهکودکان در این حوزه بروم. نخستین مسئله این است که آیا کودکان امروز بهعنوان قشری که در آینده تصمیمگیرنده و تصمیمساز هستند نیاز دارند که با بانکها، خدمات و سازوکارهایشان آشنا بشوند؟ مسئله بعدی میزان اطلاعات خانوادهها درخصوص سازوکار بانکها و خدمات آنهاست.
باید دید چگونه میشود بهزبان کودکانه و جذاب بانک را بهکودک معرفی کرد؟ آیا در مدرسهها یا کلاسهای آموزشی دروس یا دستکم فصولی درخصوص نظام بانکی یا پولی برای کودکان وجود دارد؟ آیا کودکان اصلا میدانند بانک چیست و چه وظیفهای دارد؟ مدیران تبلیغاتی که با ساخت و پخش تیزرهای تبلیغاتی از کودکان برای اجرا بهره میگیرند و جامعه هدفشان کودک و نوجوان است، چقدر میتوانند برای این اطلاعرسانی مفید واقع شوند؟ در یک تیزر تبلیغاتی یکدقیقهای چقدر میتوان بهاین مهم دست یافت؟
شاید نیاز است ابتدا از ابزارها و رسانههای دیگری برای ذهنیتسازی و شناخت کودکان از ارگانی بهنام بانک استفاده کرد. کودک ابتدا باید یک ذهنیت کامل و جامع از بانک، خدمات و سازوکار آن داشته باشد که همین مسئله هم باید بهزبان کودکانه برایش تشریح شود. سپس تفاوت بین خدمات بانکهای مختلف را به او بگوییم تا ابتداییترین گامها را برای انتخاب بانک مورد علاقهاش بردارد.
نخستین گام مختصکودکان
پیش از این بانکها با ساخت تیزرهای تبلیغاتی بهوسیله کودکان، سعی در تشویق آنها در حرکت بهسوی بانک و فرهنگسازی پسانداز در میان آنها داشتهاند، اما همانگونه که اشاره شد بهدلیل ضعف در آگاهی و ذهنیت کودکان از بانکها، این تیزرها اغلب ناکام ماندهاند.
در این میان بانک پاسارگاد از معدود بانکهای کشور است که از تبلیغات کماثر و بیمخاطب چشمپوشی و در اقدامی جالب، یک وبسایت موزیکال، مخصوص بهکودکان و نوجوانان طراحی کرده است. بهگفته مسئولان این بانک، وبسایت فوق با هدف فرهنگسازی درخصوص مفاهیم بنیادین بانکی، اقتصادی و پسانداز راهاندازیشده تا شاید بتواند فرهنگ بهرهمندی از امکانات بانکداری الکترونیک، اینترنت و IT را در بین کودکان و نوجوانان نهادینه کند.
این وبسایت شامل صفحات آموزنده و سرگرمیهای جالبی برای کودکان است، از جمله صفحات سرگرمی آن میتوان بهکشیدن نقاشی آنلاین، دیدن کارتون، بازی و قصههای آموزنده اشاره کرد. همچنین بهزبانی ساده و جذاب همراه با عکسهای جالبی سازوکار و تاریخچه بانک برای کودکان شرح داده
شده است.
این وبسایت گزینهای برای عضویت هم دارد که کودکان میتوانند با نام و کدملی خود در سایت عضو شوند، برای خود در سایت بانک یک هویت داشته باشند و در مسابقههای برگزار شده توسط سایت شرکت کنند و جایزه بگیرند.
همه این امکانات برای کودکان با زبانی ساده و انیمیشنهای متحرک و جالب طراحی شده تا قبل از هرچیزی کودک پاسخ سوالات خود را در مورد اینکه بانک چه کارهایی میکند و اصلا به چه دردی میخورد، بیابد.
اینگونه اطلاعرسانیها شاید بتواند باری از دوش خانوادهها و نهادهای دیگر برای پاسخگویی بهسوالات کودکان درخصوص بانکها بردارد. همچنین میتواند تصویر خشک و خشن نظام پولی و بانکی را از ذهن کودکان پاک کند و بهآنها ذهنیتی مثبت و کودکانه ببخشد.