کنفرانس بین المللی بازاریابی در صنایع دانش بنیان با هدف انتقال دانش روز بازاریابی به شرکت های دانش بنیان و ترویج ضرورت مطالعات بازار با حمایت معاونت امور بین الملل و تبادل فناوری معاونت علمی، مرکز همکاری های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری و با همکاری انجمن تحقیقات بازار اروپا، توسط انجمن تحقیقات بازاریابی ایران برگزار شد.
علی مرتضی بیرنگ، معاون امور بین الملل و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اهداف بلندمدت معاونت علمی و فناوری در حمایت از توسعه بازار و صادرات محصولات دانش بنیان، به برنامه های دفتر توسعه کسب و کار بین المللی و ایجاد کریدور صادرات دانش بنیان و حمایت از ایجاد واسطه های تجاری صادراتی برای محصولات دانش بنیان اشاره کرد.
وی افزود: ارائه کمک های بلاعوض از طریق کریدور صادرات در قالب 13 دستورالعمل حمایتی برای توانمندسازی شرکت های دانش بنیان برای ورود به بازارهای جهانی یکی از برنامه های معاونت علمی است.
به گفته بیرنگ، این کمک ها حوزه هایی مانند تهیه اقلام تبلیغاتی، اصلاح و ارتقای وب سایت شرکت ها، حمایت از حضور در سایت های فروشB2B، حمایت از شرکت ها برای اخذ استانداردهای کیفی بین المللی جهت محصولات، حمایت از طراحی ساخت مهندسی محصولات، حمایت از حضور شرکت ها و هیات های تجاری در نمایشگاه های بین المللی تخصصی، حمایت از تهیه گزارش های مطالعه بازار خارجی و پرداخت کمک هزینه جذب نیروی تخصصی بازرگانی، مواردی از حمایت های معاونت علمی در جهت توانمندسازی شرکت های دانش بنیان برای ورود به بازارهای بین المللی است.
وی با اشاره به حمایت معاونت علمی از ایجاد پنج پایگاه صادراتی در سایر کشورها با هدف صادرات کالاهای ایرانی و ارائه انواع خدمات مشاوره اعم از حقوقی، مالی و بازرگانی به شرکت های متقاضی صادرات، گفت: حمایت از شرکت های مدیریت صادرات تخصصی کالاهای دانش بنیان از دیگر برنامه هایی است که در معاونت علمی به طور جدی پیگیری می شود تا از طریق تجمیع محصولات دانش بنیان یک حوزه و در قالب یک برند واحد به بازارهای صادراتی عرضه شوند.
معاون امور بین الملل و تبادل فناوری معاونت علمی اظهار کرد: در این راستا تاکنون بیش از شش شرکت مدیریت صادرات در حوزه های تجهیزات پزشکی، تجهیزات آزمایشگاهی، تجهیزات پیشرفته الکترونیک، ابزار دقیق و تجهیزات اپتیک و فوتونیک، داروهای گیاهی و تجهیزات مرتبط با صنایع هوایی و فضایی مورد حمایت معاونت علمی و فناوری قرار گرفته است.
در ادامه این جلسه، حسن افتخاریان، رئیس انجمن تحقیقات بازاریابی ایران و دبیر کنفرانس به ضرورت تحقیقات بازار در دنیای امروزی برای کسب سهم از بازارهای بین المللی به صورت هدفمند و از طرفی عدم آشنایی و تقاضای شرکت های ایرانی جهت بهره مند شدن از خدمات شرکت های تخصصی مطالعات بازار ایرانی اشاره کرد.
وی افزود: ضرورت ترویج فرهنگ مطالعات بازار و آشنایی بیشتر شرکت های دانش بنیان ایرانی با فعالیت های شبکه بین المللی تحقیقات بازار جهت کسب اطلاع از بازار سایر کشورها، از اقداماتی است که در دستور کار انجمن تحقیقات بازاریابی ایران قرار دارد.
در این همایش، امیر البدوی استاد دانشگاه تربیت مدرس در مورد اکوسیستم نوآوری و اهمیت تحقیقات بازار برای شرکت های نوپا، سابین گرمن مشاور ارشد بازاریابی و مدیریت برند شرکت Innate Motion در مورد خلق ارزش برای مشتری با همکاری مشتری، میراحمد امیرشاهی دانشیار دانشگاه الزهرا در مورد پر کردن خلأهای موجود در بازار با به کارگیری دانش مهندسی، حیدرزاده دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران در مورد تحقیقات کیفی در بازاریابی و روش های فرافکنی، کارین دوچن مدیر ارتباط مشتریان شرکت Kantar در خصوص نوآوری و خلق ارزش برند و الکساندر رپتز مشاور ارشد و مسئول تطبیق شرکت venionaire capital در خصوص راه های ورود به بازارهای بین المللی سخنرانی کردند.
این کنفرانس با حضور بیش از 250 نفر از کارشناسان و مدیران شرکت های دانش بنیان برگزار شد و با برگزاری دو پنل تخصصی تحقیقات میدانی در ایران و مدل های کسب و کار و شبکه های جهانی و نیز آشنایی و شبکه سازی شرکت کنندگان در همایش و نیز پنل پرسش و پاسخ به اتمام رسید.