در بازار داغ این روزهای لوازم آرایشی بهداشتی خارجی، برخی محصولات تولید داخل هم در بین مصرفکنندگان برای خود جایی باز کردهاند و تبدیل به نامهای آشنایی در بین مردم شدهاند. از این رو به سراغ یکی از شرکتهای قدرتمند و قدیمی در حوزه لوازم بهداشتی رفتهایم تا از سازوکار این شرکتها اطلاع یابیم. مدیر واحد بازرگانی این شرکت که نخواست نامش فاش شود، به «فرصت امروز» میگوید: در حوزه تولید لوازم بهداشتی در ایران یک مافیای قدرتمند وجود دارد که منافع چند دسته از افراد را در برمیگیرد، یک روی این سکه اتحادیه لوازم بهداشتی است که با عدم نظارتهای کافی بر ورود محصولات به کشور منافع خود را در نظر می گیرد...
سمت دیگر این سکه را منافع داروخانهها و فروشگاههای لوازم آرایشی بهداشتی تشکیل میدهد که به دلیل سود بالایی که در فروش محصولات با برند خارجی دارند، اغلب رغبتی به خرید لوازم بهداشتی داخلی نشان نمیدهند و در محل کسب خود هم محصولات تولید داخل را در دورترین نقطه دید مشتری قرار میدهند، چون سود ناچیزی از فروش آنها به دست میآید که قابل مقایسه با محصولات خارجی نیست.
قسمت نهایی منافع هم که نصیب پزشکان و متخصصان پوست میشود زیرا آنها برای اینکه مراجعهکنندگان خود را از دست ندهند، اغلب اجناس خارجی و گران قیمت را برای مشتری تجویز میکنند، چون اگر مراجعهکننده لوازم بهداشتی داخلی را بشناسد، خود به خرید اقدام میکند و دیگر مراجعهای به پزشک نمیشود. به علاوه ما با بیش از هفت هزار پزشک در مراوده هستیم و به ناچار برای اینکه نسخههای آنها را از دست ندهیم نمیتوانیم تبلیغات گسترده انجام دهیم، کاری که برخی شرکتها مانند ببکومای انجام دادند و امروزه، از دور کالاهای بهداشتی تجویز شده توسط پزشکان حذف شدهاند. همین محدودیت برای تبلیغات هم موجب ناامنی برندهای تولیدکننده داخلی در حوزه لوازم بهداشتی است.
به نام اروپا به کام ترکیه
این کارشناس میافزاید: جریان به همینجا ختم میشود، اوضاع از آنچه میبینید بدترهم هست، زیرا متاسفانه بخش زیادی از لوازم آرایشی بهداشتی که امروزه در بازار ایران خریدوفروش میشود، اصلا وجود خارجی ندارند، یعنی بعضی از برندها به اسم فرانسه و آلمان و اروپا امروزه در ایران مصرف میشود که حوزه فعالیت آن شرکت از ترکیه آن طرفتر نمیرود، این شرکتها در کشورهایی مانند ترکیه و امارات فعالیت میکنند محصولاتشان در حد کیفیت همین کشورهاست، اما به نام اروپا در بازار ایران میلیاردی سود میکنند.
سهم ناچیز تولیدکننده داخلی از آشفته بازار لوازم بهداشتی
وی در ادامه میافزاید: در این بین برخی تولیدکنندههای داخل با کیفیتهای بسیار بالا در حال تولید هستند، اما به دلایلی که ذکر شد به علاوه دیدگاه منفی مردم نسبت به تولیدات داخل، از بازار عقب افتادهاند. در عمل مردم یک کالای بیکیفیت ترکیه را به یک کالای باکیفیت و حتی قیمت پایینتر ایرانی ترجیح میدهند زیرا این ذهنیت منفی نسبت به کالای داخلی در اقشار جامعه وجود دارد و دولت هم تلاشی برای تغییر این نگرش در مردم نمیکند و تنها طبل حمایت از تولید داخل را میکوبد.
این کارشناس بازرگانی در آخر میگوید: من به سرمایهگذاران بالقوه این کسبوکار پیشنهاد میدهم که برند خود را در کشور دیگری مانند ترکیه یا امارات به ثبت رسانده و کار را از آنجا تولید کرده و با نام برند خارجی و اروپایی وارد بازار کنند. این از نظر کارشناسی و وجدانی اگرچه پیشنهاد ناجوانمردانهای است، اما از نظر تجارت راه سودآوری برای سرمایهگذار به شمار میآید، متاسفانه تولیدکنندگان داخلی امروزه میلیاردها تومان سرمایههای خود را در کار گذاشتهاند و نه راه پیش دارند و نه راه پس....