کسبوکارهای متعلق به زنان در سالهای اخیر نهتنها افزایش یافته بلکه بهسرعت در حال پیشرفت است. براساس یک گزارش معتبر که در آمریکا منتشر شد، خانمها بهطور میانگین در سال 2014 روزانه 887 شرکت جدید راهاندازی کردند. از میان شرکتهای تازه تاسیس تقریبا 500 شرکت یعنی 55درصد از آنها بهدست زنان راهاندازی شد. کسبوکارهای متعلق به زنان اکنون 30درصد کل مالکیت کسبوکارها در بیش از را تشکیل داده است.
در بیش از دو دهه گذشته رشد این نوع کسبوکارها چشمگیر بوده است. کسبوکارهای متعلق به زنان از سال 1997 از نظر تعداد 74 درصد و از نظر میزان سود 79درصد افزایش داشته و نزدیک به یک میلیون شغل ایجاد کرده است. براساس این گزارش بهداشت و درمان و خدمات اجتماعی با 53 درصد، خدمات آموزشی با 45 درصد و سایر خدمات با 42 درصد بیشترین سهم را در کسبوکارهای متعلق به زنان دارند. همچنین پشتیبانی اداری و خدمات مربوط به مدیریت 37 درصد در این بخش سهم دارد.
لیسته برنستین، معاون سازمان American Express OPEN که این گزارش را منتشر کرده میگوید: «کسبوکارهای متعلق به زنان مشارکتی کلیدی در دوران بازیابی پس از بحران مالی جهانی داشتند. با این گزارش ما امیدوار شدیم که به رشد تنوع شرکتهای متعلق به زنان توجه شده و برای زنان کارآفرین انگیزه بیشتری ایجاد کند تا تمام ظرفیت خود را نشان دهند.» بهگفته مری مارتوسلی، کارآفرین، افزایش کسبوکارهای متعلق به زنان برای بازیابی اقتصادی حیاتی است.
مارتوسلی میگوید: «اگر توجهتان به این موضوع جلب شد که وضعیت اقتصادی ماه به ماه بهتدریج بهتر میشود، احتمالا باید سپاسگذار یک کارآفرین زن باشید. او سپس به خانمها پیشنهاد میدهد سراغ کسبوکارهایی بروند که مختص زنان است.
چالشهای پیشروی زنان صاحب کسبوکار
بنابراین با رشد بسیار بالا در کسبوکارهای متعلق به زنان، هنوز راه زیادی تا رسیدن به وضعیت ایدهآل باقی است. همین الان در بازار کار آزاد یک معضل اصلی وجود دارد و آن شکاف موجود میان زنان و مردان صاحب کسبوکار است. این شکاف عمدتا بیشتر از کل بازار کار است. در کسبوکارهای متعلق به زنان، آنها در ازای هر یک دلاری که کسبوکارهای مردانه درآمد دارند، تنها 25 سنت درآمدزایی میکنند. این درحالیاست که میانگین 83 درصد است. این اختلاف در صنایع مختلف، متفاوت است.
مثلاً در کسبوکارهای متعلق به خردهفروشی درآمد زنان تنها 15 درصد درآمد مردان است، یعنی زنان رسما در این بخش در حال غرق شدن هستند. خانمها معمولا با چالش یافتن سرمایه برای استارتاپ خود مواجه هستند. درخواست آنها برای جذب سرمایه معمولا رد میشود و کمتر از مردان میتوانند به وامهای موردنظر خود برای راهاندازی کسبوکار دسترسی پیدا کنند. این معضل تاحدی نتیجه انتخاب زنان است.
زنان سراغ صنایع و کسبوکارهایی میروند که مناسبشان نیست. بسیاری از زنان صاحب کسبوکار در بخش خردهفروشی مشغول به کار هستند که نسبت به سایر صنایع سوددهی و ثبات کمتری دارند و بنابراین ریسک بیشتری برای بنیانگذاران و ادارهکنندگان در پی دارند. بهطورکلی، کسبوکارهای خردهفروشی همچنین رشدی افزایشی را به خود میبینند.
برای ازبینبردن این نقایص ضروری است که زنان کارآفرین وارد حوزههایی شوند که بهطورسنتی همواره متعلق به مردان بوده است. این اتفاق کمکم دارد میافتد. معدنداری و خدمات رفاهی دو حوزهای هستند که حضور زنان صاحب کسبوکار در آنها روبهافزایش است. با وجود این چالشها، الان دوره هیجانانگیزی برای کسبوکارهای زنانه است.