پس از مذاکرات امید بخش چند روز پیش رئیسجمهوری با طرفهای اروپایی در جریان سفر به ایتالیا و فرانسه، این کشورها نخستین گروه از فعالان اقتصادی خود را به ایران فرستادند تا آنچه در مذاکرات ابتدایی بریده شد، در تهران دوخته شود. به گزارش ایسنا، چند روز قبل یک هیأت بزرگ اقتصادی با حضور نمایندگان بیش از 190 شرکت ایتالیایی به ایران آمدند تا در جریان مذاکرات خود، راه را برای افزایش همکاریها با ایران هموار کنند، همکاریهایی که شاید به دلیل نیاز جدی ایران به تحول در عرصههای زیرساختی، به شکلی قابل توجه به سمت حملونقل گسیل شود.
مذاکرات طولانی عباس آخوندی، وزیر راه وشهرسازی ایران با طرفهای ایتالیایی نیز نشاندهنده احتمال نتیجهبخش شدن این صحبتها بوده است. مذاکراتی که در جریان آن از یک سو ایران پیشنهاداتی را به سرمایهگذاران ایتالیایی ارائه کرده و از سوی دیگر فعالان اقتصادی این کشور اروپایی نیز طرحهایی را که مدنظر خود دارند مطرح کردهاند.
پیشنهاد اجرای برقیسازی راهآهن تهران – تبریز یکی از اصلیترین پیشنهادات طرف ایتالیایی را میسازد. براساس اعلام آخوندی، ارتقای ظرفیت و سرعت در مسیر تهران- تبریز با برقی کردن این محور برنامهای است که ایتالیا مطرح کرده و با توجه به آغاز کار اجرایی در محور تهران – مشهد در صورت نهایی شدن این پیشنهاد، تاریخیترین مسیر ریلی ایران نیز در صف برقی شدن قرار میگیرد. در کنار این طرح ارائه شانس نوسازی ناوگان جادهای ایران از سوی سرمایهگذاران ایتالیایی نیز یکی دیگر از محورهای بحثهای روزهای گذشته را میسازد.
با توجه به بالا رفتن متوسط سن ناوگان جادهای کشور، وزارت راه از چند ماه قبل اعلام کرده خود را برای نوسازی این خودروها بهخصوص کامیونهای بین شهری آماده میکند و در جریان مذاکرات اخیر شانسی نیز به ایتالیاییها داده شده تا در این کار مشارکت داشته باشند. وزیر راه ایران درباره چگونگی اجرایی شدن این پیشنهاد خطاب به هیأت ایتالیایی گفت: ما به خرید ۶۵ هزار کامیون نو نیاز داریم که شما میتوانید در زمینه خرید این تعداد کامیون از شرکتهای اروپایی تولیدکننده خودروهای باری سنگین و فروش لیزینگی آن به ایران سرمایهگذاری کنید. این پروژه بسیار سنگینی است که لازمه آن، انجام مطالعات دقیق از سوی دو طرف است.
هرچند توضیحات نهایی آخوندی نشان میدهد این موضوع در حال حاضر در حد یک پیشنهاد است و برای اجرایی شدن آن باید مذاکرات جدی و جزئی انجام گیرد اما صرف باز شدن امکان ورود این خودروها عرصهای است که ناوگان بین جادهای کشور تحت تاثیر خود قرار خواهد داد. ورود ایتالیا یا دیگر کشورهای اروپایی به بحث واردات این خودروها و تامین مالی آنها گزینهای جدید است که پس از لغو تحریمها میتواند اوضاع رفتوآمدها را در جادههای ایران دگرگون کند، موضوعی که باید دید آیا در دورهای بعدی مذاکرات طرفین راه به جایی خواهد برد یا براساس آنچه وزیر راه گفته به مطالعات بیشتری نیاز دارد.