برای برخی از مردم راهاندازی یک کسبوکار موفق، به رویایی دستنیافتنی تبدیل شده که همین دوردست بودن، آنها را از برداشتن گام نخست، منصرف میکند. در اینجا میخواهیم از مواردی صحبت کنیم که انجام ندادن آنها از ملزومات شروع یک کسبوکار است.
ترسیدن:
شاید بارها و بارها از دوستان و آشنایان در مورد شجاعت کارآفرینان و ریسکپذیری آنها شنیدهایم. این افراد آنچنان با شور و شوق از بیباکی یک کارآفرین تعریف میکنند که آدم وسوسه میشود حتی برای یکبار هم که شده ریسکهای بزرگ را امتحان کند، اما اکثر این افراد وقتی به مرحله عمل میرسند، پا پس میکشند و از عواقب تصمیمهای پولساز خود میترسند. بنابراین باید این سوال را از خودمان بپرسیم که اگر کارآفرینی برای ما یک امر مثبت و پسندیده است، آیا حاضریم مانند آنها تصمیم بگیریم و ریسک کنیم؟ پاسخ به این سوال، به معنی برداشتن گام اول است.
کشتن نوآوری و خلاقیت:
برخی میگویند امروزه با پیشرفتی که در قسمتهای مختلف علم صورت گرفته، تکنولوژی دیگر جایی برای پیشرفت ندارد و هرآنچه پس از این به بازار عرضه میشود، تکرار مکررات است. اما این سخن میتواند با نوآوری شما به تاریخ بپیوندد، چراکه بیش از تعداد آدمها ایدههای بکر و ناب وجود دارد که اکثر آنها یا هنوز متولد نشدهاند یا کماکان زندانی افکار منفی شخص نوآور هستند. اکنون که به قول برخی، همه چیز تکرار میشود، بنابراین فرصت خوبی برای رونمایی از یک نوآوری تازه فرارسیده است. این موضوع میتواند با ارتباط دادن اشیا و چیزهایی که به هم ربط ندارند، در ذهن شما امکانپذیر شود. به عنوان مثال، ارتباط ناهمگون برق و مسواک، محصول جدیدی به نام مسواک برقی را وارد بازار میکند که تا پیش از آن شاید کسی به آن فکر نکرده بود. پس در نوشتن ایدههای خود کوتاهی نکنید.
تصمیمهای زودهنگام:
بعضی از ما عادت داریم که خیلی زود تصمیم بگیریم و وارد گود شویم. این خصلت شاید در برخی موارد خوب باشد، اما در اکثر موقعیتها شکست را برای شما به همراه خواهد داشت. برای شروع یک کسبوکار، تحقیقات و پژوهش درباره آن را هرگز فراموش نکنید. حتی اگر بتوانید یک گزارش کامل و جامع درباره فرصتها و تهدیدهای آن بنویسید، بسیار کار شایستهای است. بنابراین عجله نکنید؛ سرمایهگذاری موفقی که دیرتر انجام گیرد، بهتر از سرمایهگذاری زودهنگامی است که به شکست منجر شود.