براساس خبر منتشر شده در وب سایت وزارت اقتصاد چین، این کشور ضمن اصلاح خلاء های قانونی موجود در حوزه پرداخت یارانه های نقدی به خودروسازانی که به تولید خودروهای برقی و هیبریدی می پردازند، ضرورت های تکنیکی مورد نیاز در تولید خودروهای سبز را نیز به میزان قابل توجهی افزایش داده است.
قوانین جدید وضع شده شامل یک فرمول جدید برای محاسبه میزان یارانه های دولتی خودروهای سواری و تجاری برقی و هیبریدی می شود. براساس فرمول جدید بعد از این پکن در ازای هر خودروی برقی و هیبریدی تولید شده از سوی خودروسازان فعال در صنعت خودروسازی این کشور رقمی معادل 300هزار یوآن (معادل 43 هزار دلار) یارانه پرداخت خواهد کرد.
گفتنی است پیش از اصلاح قانون پرداخت یارانه به خودروهای برقی و هیبریدی، جنجال های گسترده درباره تقلب شرکت های خودروسازی چینی و خارجی در رابطه با سندسازی به منظور دریافت یارانه های نقدی دولتی ایجاد شده بود که با اصلاح قوانین مذکور به نظر می رسد این جنجال ها نیز به زودی فروکش خواهد کرد.
شایان ذکر است قوانین و نیازمندی های جدید تکنیکی دولت چین برای پرداخت یارانه به شرکت های خودروسازی تولید کننده محصولات برقی و هیبریدی از روز اول ژانویه سال 2017 میلادی اجرایی خواهد شد. طبق گزارش های موجود حجم یارانه های پرداختی از سوی پکن با کاهشی 50 درصدی مواجه شده و دیگر یارانه 600هزار یوآنی به ازای هر خودروی برقی یا هیبریدی پرداخت نخواهد شد.
دولت مرکزی چین به منظور حمایت و تشویق شرکت های خودروسازی چینی به ساخت خودروهای برقی و هیبریدی و رقابت با خودروسازان بین المللی در این حوزه و همچنین مبارزه با آلودگی شدید هوای شهرهای بزرگ این کشور در سال 2016 میلادی رقمی معادل 5/4میلیارد دلار روی طراحی، توسعه و تولید خودروهای سبز سرمایه گذاری کرده است.
در نتیجه سرمایه گذاری صورت گرفته از سوی مقامات چینی، فروش خودروهای برقی و هیبریدی به میزان 4 برابر در سال 2015 و همچنین به میزان 60 درصد در سال 2016 میلادی افزایش یافته است که این آمار در نوع خود رقم قابل توجهی محسوب شده و بیانگر موفقیت طرح مذکور به شمار می رود.
شرکت های خودروسازی برجسته چینی نظیر«BAIC Motor Corp » و شرکت « BYD Co Ltd » به همراه برند مشهور و محبوب آلمانی یعنی BMW از جمله خودروسازانی هستند که با استفاده از طرح های تشویقی دولت مرکزی چین حجم قابل توجهی از خودروهای برقی موجود را تولید و به بازار عرضه کرده اند.
با این وجود و در پی سرمایه گذاری قابل توجه چین در زمینه تولید خودروهای سبز، وزارت اقتصاد این کشور در ماه سپتامبر گذشته مدارکی را به دست آورد که حاکی از تقلب گسترده در برنامه استفاده از یارانه های دولتی توسط برخی شرکت های خودروسازی بود.
براساس گزارش ها و اخبار منتشر شده در رسانه ها، مدارک به دست آمده بیانگر تقلب و سندسازی گسترده در زمینه تولید و عرضه خودروهای برقی به بازار تا عدم انطباق خودروهای تولید شده با نیازمندی ها و معیارهای تکنیکی درنظر گرفته شده از سوی دولت بود که برخی شرکت های چینی و خارجی فعال در صنعت خودروی چین انجام داده اند.
در همین رابطه دولت و رسانه های دولتی چین اسامی 25 شرکت فعال در صنعت خودروسازی این کشور را منتشر و اعلام کردند که این شرکت ها برای دریافت یارانه های دولتی تقلب کرده اند. کارشناسان و تحلیلگران حوزه صنعت خودرو معتقدند که اصلاح خلاء های قانونی در زمینه پرداخت یارانه های دولتی و همچنین به روزرسانی معیارهای فنی مورد نظر دولت نظیر میزان عمر باتری و مسافتی که خودروهای برقی و هیبریدی باید طی کنند، در نهایت منجر به افزایش کیفیت خودروهای سبز تولید شده خواهد شد.