ترویج گردشگری و افزایش زیرساخت های این حوزه، در بسیاری از کشورهای جهان بازدهی اقتصادی قابل توجهی داشته است. کشورهای مختلف با تکیه بر جاذبه های جغرافیایی، تاریخ و فرهنگی خود تلاش دارند میزبان گردشگرانی از سراسر دنیا باشند. در این میان گردشگری پزشکی یا گردشگری سلامت نوعی از گردشگری است که اخیرا مورد توجه دولت های مختلف قرار گرفته است.
در این نوع از گردشگری، افراد از سراسر جهان به برخی از کشورها سفر می کنند تا از مزایایی چون کیفیت بالای خدمات پزشکی، قیمت های پایین و تعرفه های مقرون به صرفه درمانی و. . . بهره بگیرند. این سفرها گاه در سطح کشورهای همجوار و گاه در بین قاره های مختلف انجام می گیرد. براساس کارکرد مثبت گردشگری سلامت در اقتصاد، این نوع از گردشگری رونقی روز افزون یافته است.
مالزی
طی سال های اخیر مالزی پیشرفت چشمگیری در حوزه گردشگری سلامت تجربه کرده است. بنا بر آمارها بالغ بر 80درصد از کشورهای همسایه، همچون تایلند و سنگاپور برای گردشگری سلامت مالزی را انتخاب می کنند، این در حالی است که این کشورها نیز در عرصه گردشگری سلامت برنامه ریزی کرده اند. اما راز موفقیت مالزی چیست؟
*مسافرت هوایی مقرون به صرفه
*هتل های ارزان قیمت و مناسب
*اعطای ویزای درمانی با حداقل سه ماه اعتبار
*خدمات پزشکی باکیفیت و استاندارد.
این موارد و بسیاری از موارد مشابه دیگر، باعث شده اند مالزی تبدیل به یک هاب پزشکی در منطقه شده و سالانه تعداد زیادی بیمار/گردشگر را به خود جذب کند. قدمت ترویج گردشگری پزشکی در مالزی به سال 2002 بازمی گردد و می توان گفت در طول یک دهه اخیر، رشد مالزی در این حوزه تحسین برانگیز بوده است.
از دیگر علل موفقیت گردشگری سلامت در این کشور، این نکته است که اغلب پزشکان متخصص مالزیایی تحصیلکرده کشورهای مطرح جهان پزشکی هستند و به زبان های بین المللی آشنایی کامل دارند. برخی بیمارستان های این کشور نیز با رکورد ارائه خدمات با 22 زبان زنده دنیا همچون فرانسوی، اسپانیولی، ایتالیایی و...، به محبوبیتی خیره کننده در بین مراجعان دست یافته اند.
آذربایجان
جمهوری آذربایجان از کشورهایی است که به طور بالقوه از پتانسیل های مناسبی برای ارائه خدمات درمانی و بهداشتی برخوردار است. هوای تازه کوهستانی، آب خالص و باکیفیت و مجاورت با دریای کاسپین باعث شده، این کشور مقصد مناسبی برای بیمارانی باشد که به دلایل گوناگون نیاز به آب و هوایی پاک دارند. با این حال این کشور رقیب سرسختی چون گرجستان دارد که با شرایطی مشابه، در خصوص ارائه خدمات درمانی بین الملل، تخصص و مهارت دارد.
دولت آذربایجان برای وارد شدن در فضای رقابتی گردشگری سلامت نخستین گام مهم یعنی بازسازی بیمارستان های قدیمی و تاسیس بیمارستان های مدرن را آغاز کرده است. با این وجود شواهد حاکی از آن است که کاهش بهای نفت و کمبود بودجه کافی در بخش بهداشت و درمان ، در مسیر رشد گردشگری سلامت این کشور مانع ایجاد کرده است.
کره جنوبی
سال هاست که جاه طلبی های کره جنوبی برای رشد گردشگری سلامت به موضوعی پولساز و عادی بدل شده است. این کشور با تبلیغات گسترده و حمایت های وسیع در حوزه جراحی پلاستیک، به یکی از محبوب ترین کشورهای منطقه برای مقصد جراحی پلاستیک تبدیل شده است. مناطق جنوبی و اشرافی سئول، پاتوق جراحان پلاستیک نام آشنا هستند و بنا بر گفته پارک یانگ سو از بنیانگذاران مشهورترین کلینیک های جراحی پلاستیک در کره، حدود 40 درصد از جراحی های پلاستیک کره روی گردشگران خارجی انجام می شود.
دولت کره جنوبی نیز در راستای جلب اعتماد مسافران خارجی و تشویق آنها به انجام انواع پروسه های درمانی، سیستمی را راه اندازی کرده است که به موجب آن، هرگونه شکایت افراد خارجی در خصوص کیفیت خدمات درمانی و بهداشتی با سرعت هرچه تمام تر ثبت و پیگیری خواهد شد.
همچنین تشویق افراد به گذراندن دوران نقاهت و تعطیلات در نقاط دیدنی کره جنوبی و معرفی اماکن دیدنی توسط راهنماهای بیمارستان ها از دیگر اقدامات مثبت دولت است. از سوی دیگر کیفیت بالای تجهیزات، مواد اولیه و خدمات درمانی دندانپزشکی در کره جنوبی باعث شده، حتی برخی شهروندان ایالات متحده نیز به کمک گرفتن از سیستم درمانی این کشور چندان بی میل نباشند.
هند
براساس گزارش نشریه بیزینس اینسایدر، هند در حال تبدیل شدن به یک مرکز گردشگری موفق در آسیاست. تا چندی پیش بسیاری از پزشکان تحصیلکرده در غرب حاضر به بازگشت به هند نبودند یا زادگاه خود را برای اقامت دائم انتخاب نمی کردند.
اما اکنون مدتی است در سایه حمایت های دولت از بخش بهداشت و درمان و رونق بیمارستان های بین المللی در این کشور، کادر درمانی و پزشکی بیمارستان ها نیز کیفیت بالاتری پیدا کرده و بیماران از چین، تایلند، کشورهای عرب زبان حوزه خلیج فارس و... برای دریافت خدمات درمانی به این کشور سفر می کنند. اغلب بیمارستان های معتبر هند با قرار دادن لیست خدمات و امکانات و تعرفه ها در وب سایت های رسمی، این فرصت را فراهم آورده اند تا مراجعان با قدرت انتخاب بالاتری، بیمارستان مورد نظر خود را پیدا کنند.