زمانی که محتوای وبلاگها را مرور میکنید، مطالب و منابع مفید و ارزشمندی را درباره کسبوکار مییابید، اما مشکل اینجاست که خواندن محتوای برخی از این وبلاگها سخت است. روزانه تعداد بسیار زیادی پست جدید در وبلاگهای مختلف وارد میشوند، اما خوانندگان همیشه سعی میکنند به وبلاگهایی سر بزنند که در یک کلمه ساده خلاصه میشوند: «قابل خواندن» هستند. منظور از «قابل خواندن» یا «خواندنی بودن» چیست؟
با توجه به اینکه خوانندگان شما زمان محدودی دارند، بنابراین اگر مایلید کسبوکارتان در وبلاگتان مورد توجه قرار گیرد، باید محتوایتان بهگونهای باشد که به وقت خوانندگان احترام بگذارد. حالا با توجه به این موضوع اگر قصد دارید وبلاگ مناسب برای کسبوکارتان راهاندازی کنید به این راهنماییها توجه کنید.
1- عنوان
نخستین قدم «خواندنی» بودن یک مطلب عنوان آن است. توجه خوانندگانتان را با عنوان جلب کنید. جالب است بدانید که از هر 10نفر هشت نفر عنوان شما را میخوانند و فقط دو نفر از این 10نفر بقیه مطلب را خواهند خواند. اگر قصد دارید بازدیدکنندگان با کسبوکارتان بیشتر آشنا شوند، تلاش شما از ابتدا باید در این جهت باشد که خوانندگان محتوای کامل را بخوانند، اگر آنها در عنوان متوقف شوند، بقیه زحماتتان به هدر رفته است. عنوانی که انتخاب میکنید مانند خصوصیات ظاهری شما، نخستین احساسی است که دیگران از آن استفاده میکنند تا به درون شما پی ببرند. به همین دلیل عنوان شما حتی اگر تمام این ویژگیها را ندارد، باید برخی از این خصوصیات را شامل شود:
*توصیفی باشد: با خواندن عنوان خوانندگانتان باید به فهم عمومی از موضوعی که محتوای شماست، برسند.
*برانگیزاننده حس کنجکاوی باشد: درحالیکه محتوایتان را برای خوانندگان شرح میدهید، هرگز بیش از اندازه توضیح ندهید. اطلاعات کافی بدهید تا مخاطبتان را مجبور کنید به خواندن مطلب ادامه دهد.
*ارزش داشته باشد: به چه دلیل خوانندگان باید محتویات وبلاگتان را بخوانند؟ بهطورکلی در نظر داشته باشید که ارزش محتویات از دو جهت بررسی میشود؛ خوانندگانتان را خوشحالتر یا پولدارتر کند.
*مطالب مشابه سایر وبلاگها نباشد: عناوین غیرمعمول و خاص، برجستهتر هستند. سعی کنید عناوینتان در قالبی باشد که خاصتر و جذابتر باشد.
2- صدا
صدای شما در وبلاگتان همان سبک نوشتاریتان است که تأثیر بسیار زیادی روی خواندنی بودن مطالب و محتوایتان دارد. بهطور معمول وبلاگهای کسبوکار بهصورت سوم شخص نوشته میشوند و گاهی اوقات سبک نوشتاریشان از یک پایاننامه خشکتر است. هنگامی که بهصورت حرفهای مینویسید، روش نوشتاریتان باید مناسب باشد، اما اگر میخواهید محتوای سرگرمکنندهتر و جذابتری داشته باشید، خلاقانهتر بیندیشید. نکته مهم دیگر درک خوانندگان شماست. اگر میخواهید مخاطبان گستردهتری داشته باشید، به خاطر داشته باشید که مردم دوست دارند مطلبی که میخوانند دو درجه پایینتر از سطح واقعی خواندنشان باشد.
3- طول
در مورد اندازه مطالب دو دیدگاه وجود دارد. در یک طرف، شما با خوانندگانی مواجه هستید که از خواندن مطالب کوتاه که به سرعت اطلاعات لازم را ارائه میدهند، لذت میبرند، زیرا این نوع مطالب زمان کمتری میگیرند، مفیدند و راحتتر خوانده میشوند. در طرف دیگر، طرفداران مطالب بلند وجود دارند، مطالبی که شامل 1500 تا 3000 کلمه میشوند. در نتیجه تعادل را پیدا کنید. نوشتن مطالب بلند بهطور منظم میتواند چالشبرانگیز باشد و بسیاری از خوانندههایتان ممکن است چنین مطالبی را نخوانند. مطالب کوتاهی بنویسید که سرگرمکننده و ارزشمند باشند، اما برای طولانیتر شدن و پرمحتواتر شدن میتوانید لینک پیدیاف کتابهای الکترونیکی یا تحقیقات انجام شده یا ویدئو به مطالبتان اضافه کنید.
4- جلوه بصری
یکی از مؤثرترین راههای خواندنی کردن محتوا و جذابتر کردن وبلاگ کسبوکارتان، تبدیل آن به فرمت بصری، مانند اینفوگرافیک، اسلاید دِک (slide deck) - نمایش بهصورت اسلاید- یا حتی ویدئو است. همچنین اضافه کردن عکس به محتویات لزوما آن را خواندنیتر نمیکند، عوامل بصری تأثیرگذاری مثل رنگ، الگو، طرح و تایپوگرافی میتواند وبلاگتان را متفاوتتر و قابلتوجهتر کند. همچنین بهینهسازی موتور جستوجوگر برای خوانده شدن عناوین و محتویاتتان عامل مؤثری است.