درست است که اینترنت، رسانه بسیار خوبی برای ایجاد و احداث یک کسبوکار به حساب میآید اما باید در نظر داشت راهاندازی تجارت الکترونیکی مانند راهاندازی یک کسبوکار سنتی است. کسبوکارهای سنتی و اینترنتی برای رسیدن به موفقیت نیازمند برنامهریزی و استراتژی منسجم هستند که بر خدمترسانی به مشتریان تاکید فراوانی دارد. اهداف تجارت الکترونیکی متفاوت از اهداف کسبوکارهای سنتی نیست و برای افزایش فروش، بهبود کارایی و سود، نیازمند خدمترسانی بهتر به مشتریان است.
امروزه مردم بیش از هر زمان دیگری وقت خود را در اینترنت سپری میکنند. با این وجود، تبدیل این کاوشگران اینترنتی به مشتریان اینترنتی مستلزم این است که موسسات بازرگانی چیزی بیش از راهاندازی یک وبسایت انجام داده و منتظر مراجعه کاربران باشند.
ممکن است شما آماده فروش محصول باشید ولی هیچ کس نمیداند اینجا هستید، ایجاد فضای کافی برای یک سایت نیازمند انرژی، زمان، پول، خلاقیت و شاید از همه مهمتر یک استراتژی دقیق بازاریابی و پیشبرد، ترویج و فروش است.
یکی از بزرگان تجارت، موفقیت در دنیای تجارت الکترونیکی را اینگونه شرح میدهد: «موفقیت امری مرموز نیست. تفاوت بین موفقیت و شکست اینترنتی غالبا در این است که افراد تا چه حد توانستهاند جزییات مربوط را به دقت تنظیم کرده و طرحهای دقیقی را به اجرا بگذارند. مالکان کسبوکارهای الکترونیکی که عملا به موفقیت دست مییابند میدانند چگونه باید از اینترنت برای ایجاد ابزار و مدلهای جدید بازرگانی استفاده کنند.»
به جای رقابت رو در رو با ابرشرکتهای مسلط در عرصه اینترنت که از منابع و شهرت لازم برای نابود کردن رقبای کوچک برخوردارند، باید تمرکز خود را بر خدمترسانی بر یک حوزه تخصصی بازار قرار دهید. استفاده بهینه از منابع محدود شرکتهای کوچک زمانی محقق خواهد شد که به جای تلاش برای ارائه همه چیز به همه افراد، تنها بر بازارهای تخصصی تمرکز کنند زیرا با تمرکز بر خدمترسانی بر بخش کوچکی از بازار است که غولهای صنعت آنها را نادیده گرفتهاند، حوزههای تخصصی در تمام صنایع وجود دارد و مشروط به انتخاب استراتژی مناسب، میتواند بسیار سودآور باشد. یک حوزه تخصصی را میتوان به شیوههای مختلفی تعریف کرد که شامل نواحی جغرافیایی، وضعیت مشتریان، نوع محصول، کاربرد محصول و سایر موارد است.
شرکتهای کوچک اثبات کردهاند، اینترنت به واسطه قابلیت دسترسی گسترده خود مکانیسم ایده آلی برای اجرای یک استراتژی متمرکز به حساب میآید زیرا شرکتهای کوچک میتوانند به تعداد زیادی از مشتریان با علایق مشترك دست یابند. در اینترنت، رقبا فقط به اندازه یک کلیک ماوس از شما فاصله دارند. برای جذب مشتریان و بازگرداندن آنها، شرکتهای الکترونیکی نیازمند چیزی بیش از محصولات باکیفیت و خدمات عالی به مشتریان هستند. بسیاری از آنها به دنبال ایجاد جامعهای از مشتریان با علایق مشترك هستند که وبسایت هسته اصلی آن است. آنها از طریق ارائه فرصت تعامل مشتریان با افراد مشابه یا تعامل با کارشناسان برای بحث و کسب اطلاعات بیشتر درباره موضوعات مورد علاقه، به دنبال افزایش وفاداری مشتریان هستند. هوارد رین گلد، نویسنده کتاب جامعه مجازی، میگوید: «این فرآیند را نباید بهعنوان یک منبع مستقیم درآمدزایی تلقی کرد. این نگرش میتواند دیدگاههایی را برای ایجاد محصولات جدید در اختیار شما قرار داده و به شما کمک کند تا روابط بهتری با مشتریان برقرار کرده و مشتریان وفادارتری داشته باشید.»
واژه «مجانی» یکی از مهمترین واژهها در اینترنت است. بسیاری از شرکتهای موفق اینترنتی به توانایی اشانتیون در جذب بازدیدکنندگان به سایت پی برده و چیزهای دیگری هم به آنها میفروشند. اشانتیون باید چیزی باشد که مشتریان برایش ارزش قائل شوند ولی نباید بسیار گران باشد همچنین نباید به شکل محصول باشد. در حقیقت یکی از رایجترین اشانتیونهای ارائهشده در اینترنت «اطلاعات» است.
اطلاعات دقیقا همان چیزی است که بسیاری از مردم در اینترنت به دنبال آن هستند! ایجاد یک روزنامه رایگان یا روزنامهای که از طریق پست الکترونیکی برای افراد ارسال میشود به همراه لینکهایی به سایت شرکت و سایر موضوعات مورد علاقه یکی از موثرترین روشهای هدایت مشتریان بالقوه به سوی یک سایت است. کارشناسان توصیه میکنند روزنامههای اینترنتی را بهصورت مختصر و مفید تهیه کنید بهگونهای که بیش از 600 واژه نباشد. شرکت انتشاراتی پور ریچاردز که توسط کریس پیریلو اداره میشود، اغلب توصیههای مفیدی را در زمینه نحوه ایجاد روزنامه اینترنتی ارائه میکند. میتوانید با مراجعه به محصولات این انتشارات، دانش خود را در این زمینه ارتقا بدهید.