امروزه شوخ طبعی و اعمال تغییرات سریع در متن از شیوههای رایج روزنامهنگاران جهت به پایان رساندن مطالبشان است. در واقع این شیوه در حال حاظر حتی در برنامههای تلویزیونی نیز به کار گرفته میشود که در زمینه مدیریت روابط عمومی تاثیرات مثبتی دارد و این در حالی است که دست یابی به این مهارت تنها با صرف پول به دست نمیآید و بیشتر به میزان تمرین فرد بستگی دارد و هرچه تمرین بیشتری در این زمینه داشته باشید به شکلی حرفهایتر عمل خواهید کرد.
ایده
سرگروه تیم مدیریت بحران شرکت GURU آقای گوتریه نمونه بارز اعمال موثر این شیوه است. او اقدام به انتشار هفتهنامهای با محوریت حیوانات خانگی کرد و در آن توضیحاتی درباره اصول تربیتی آنان و جلوگیری از بیمارشدنشان ارائه کرد در واقع اقدام وی گامی موثر در زمینه افزایش سطح اطلاعات مردم محسوب میشد اما عاملی که باعث تمایز این هفتهنامه نسبت به سایرین میشد صفحه آخر آن بود که در آن زبان علمی آن دچار تغییری ناگهانی میشد و آن تغییر استفاده از طنز بود، این شیوه تا به آن روز مورد استفاده قرار نمیگرفت و شاید به همین دلیل باعث شد تا این هفته نامه با استقبالی بینظیر مواجه شود.
در واقع آقای گوتریه در هفتهنامه خود از دو کلید طلایی ذکر شده (اعمال تغییرات ناگهانی و شوخ طبعی) به بهترین شکل استفاده کرد که در نهایت توانست سود هنگفتی برای شرکت به بار آورد. گرچه این شیوه در ابتدا بیشتر به یک شوخی شبیه بود اما موفقیتی که به لطف آینده نگری و هوش بالای آقای گوتریه به دست آمده بود باعث شد تا این اقدام (چرخش ناگهانی متن و استفاده از طنز) به شیوهای رایج و در عین حال محبوب در بین مجلات، روزنامهها، هفتهنامهها و دیگر نشریات و رسانهها تبدیل شود.
آنچه در عمل باید انجام دهید
- استفاده از طنز و چرخش ناگهانی نباید به شکلی باشد که به متن صدمهای وارد کند.
- همه شرکتها نیاز به فردی دارند تا در این زمینه فعالیت کند.
- فاصله بین شوخ طبع بودن با مزحک بودن بسیار کم است به همین خاطر نسبت به آنچه منتشر میکنید دقت لازمه را داشته باشید.