با ورود تكنولوژی و تمایل به بازی در دنیای مصرفكننده مدرن امروزی، تبلیغات محیطی به سرعت در حال گذار از پوسترها و بیلبوردهای صرفا كاغذی به پوسترها و بیلبوردهای چند حسی است كه نقشهایی درگیركننده، آموزشی، سرگرمكننده و پایدار دارند. بیلبوردهای مدرن و خلاقانه امروزی نقشی موثر در تغییر و تحول دنیای تبلیغات ایفا كرده و با كمی تكنولوژی یا شیطنت طراح، از قدرت بیلبوردها و پوسترهای سنتی روی دیوار میكاهند. در ادامه فهرستی از تبلیغات محیطی و دیواری خلاق ارائه میشود که رویکرد منحصر به فردی را دنبال میکنند.
افزایش آگاهی درباره پدیدهای اجتماعی از طریق تعامل مستقیم
مركز خون FundacãoPró-Sangue برزیل با پوسترهای شارژر خون یك كمپین عجیب در سرتاسر شهر سائوپائولو راهاندازی كرده كه گوشیهای هوشمند عابران را شارژ میكند. این اقدام آگاهی درباره اهدای خون را از طریق پوسترهایی ساده بالا برده و به مردم اجازه میدهد تا گوشی هوشمند خود را در حال عبور شارژ كنند. این آگهی تبلیغاتی بازویی كشیده را نشان میدهد كه ورود یك سیم نازك قرمز به آن به تقلید از سیستم اهدای خون میپردازد. در این آگهی میخوانیم: «شما میتوانید در صورت نیاز روی ما حساب كنید. آیا ما هم میتوانیم روی شما حساب كنیم؟ پس خون اهدا كنید.» به این ترتیب با استفاده روزمره مردم از سیم شارژ گوشی هوشمند این پوستر و به عبارتی استفاده از خون آن، این پوستر مردم را به اهدای خون تشویق میكند.
سازمان امداد Miseroe با همكاری آژانس تبلیغاتی KolleRebbe در هامبورگ یكسری پوسترهای تعاملی با موضوع كمك به مردم را طراحی كرده كه روند رسیدن این كمكهای نقدی به مردم نیازمند را توضیح میدهد. این تعامل اجتماعی تفاوت میان یك كمك مالی كوچك با یك كمك مالی بزرگ را نشان میدهد. با یك بار كشیدن كارت اعتباری در شكاف میان پوستر، هر فرد میتواند ببیند كه این كمك چه كاری را میتواند انجام دهد. یك بار كشیدن كارت یك تكه نان به فردی گرسنه رسانده یا كودكی را از بند میرهاند.
عناصر صوتی جاسازیشده
پوستر Shwartz sonic اخیرا با استفاده از تكنولوژی مدرن از جوهری لمسی رونمایی كرد كه به كاربران اجازه شنیدن صدای 16 نوع ادویهجات و گیاهان را میدهد. صداهای آنها درون یك موزاییك منحصر به فرد جای داده شدهاند. این موسیقیها بهطور مستقیم پخشنشده بلكه از طریق یك نرمافزار موجود روی گوشی هوشمند میتوان پوستر را لمس کرد و به آن گوش داد.
تصاویر مختلف براساس زاویه یا نور
IKEA اخیرا از بیلبوردی نامتعارف رونمایی كرد كه هدفی جز صرفهجویی در فضا ندارد. این بیلبورد با استفاده از روش نورپردازی RGB، بسته به رنگ لامپی كه بیلبورد را روشن میكند (قرمز، سبز یا آبی)، امكان مشاهده سه پیام مختلف را به وجود خواهد آورد. فقط با استفاده از سه خط، سه رنگ و سه عدد لامپ مختلف، IKEA كاری كرد تا بتواند از یك فضای 9 متر مربعی یك فضای 27 متر مربعی بسازد.
با تاكید روی لزوم حمایت از كودكان، در سال 2013 بخش كمك به كودكان و نوجوانان در (Risk Foundation ANAR) اسپانیا از یك آگهی تبلیغاتی در خیابان رونمایی كرد كه پیامهای متفاوتی را به بچهها و بزرگسالان همراه (احتمالا سوءاستفادهكنندگان از آنها) میرساند. در حالی كه بزرگسالان قد بلند فقط میتوانند پیغام كلی «گاهی اوقات، سوءاستفاده از كودك فقط برای كودكی قابل مشاهده است كه او هم از آن رنج میبرد» را مشاهده كنند، بچههای كوچك میتوانند این جمله را بخوانند: «اگر كسی به شما صدمه زد، به ما تلفن كنید. ما به شما كمك خواهیم كرد.» در ادامه یك شماره تلفن نیز ذكر شده است. راز این آگهی تبلیغاتی در لایه مركب از عدسی آن نهفته است كه از عناصر مختلف در لایههای مختلف پرده بر میدارد.
بردارید و بروید
برخی پوسترها فقط با هدف اطلاعرسانی یا ارائه پیشنهاد درخواست انجام كاری طراحی نشده بلكه ابزاری فیزیكی برای كمك به مردم را در اختیارشان قرار میدهد. برای مثال، یك شركت پاككننده تاتو به نام «Fading Fast» از آگهیهای تبلیغاتی خود در سطح خیابانهای تورنتو رونمایی كرد. این آگهیهای تبلیغاتی افرادی را با تاتوهای سنگین به تصویر میكشد، اما این تاتوها فقط یكسری كوپنهای برچسبدار برای پاك كردن تصاویر جوهری از روی پوست خود هستند. عابران میتوانند با نزدیك شدن به پوستر و كندن برچسبها، از تخفیفی 50درصدی برای پاك كردن تاتوی خود در آینده بهرمند شوند. پوسترهای تعاملی «Payback Collective» آژانس برزیلی Mark+ نهتنها اجازه برداشتن چیزی ارزشمند را به شما داده، بلكه امكان به اشتراكگذاری آن را نیز فراهم میكند. این اقدام مبتكرانه بهخصوص برای افرادی انجام شده كه خواستار دریافت سكه برای پرداخت كرایه اتوبوس هستند. پوسترهای زرد راه راه به عابران اجازه میدهد تا پول خود را به درون پاكتهای مخصوص تعبیه شده در ایستگاهها یا اتوبوسها انداخته و در صورت نداشتن سكه كافی برای خرید بلیت اتوبوس، سكه دریافت كنند.
استفاده مجدد از پوسترهای تبلیغاتی
در گذشته راههای متعددی برای تبدیل پوسترهای قدیمی به چیزهایی واقعا ارزشمند وجود داشته كه شامل تبدیل بیلبوردها به شلوارهای لی و حتی محل اقامت هنرمندان نیز میشد. آخرین نمونه به تبدیل یك پوستر دیواری قدیمی به كاغذی ویژه جهت پوشانیدن لامپ برای كاهش یا غیرمستقیم كردن تابش نور آن از سری محصولات فروشگاههای زنجیرهای «(Do it yourself (DIY» میپردازد. این پروژه توسط یك شركت اتریشی به نام Mostlikely انجام شد كه هنر اوریگامی را با عشق به كسب تجارب مختلف در حوزه دیزاین ادغام كرد. این پوسترهای هنرمندانه با قابلیت آویزان شدن روی دیوار یا بریدن و چسبانیدن قطعات به یكدیگر، یك نوع پوشش دوستداشتنی لامپ با الهام از حیوانات را به وجود میآورند. در حقیقت، این رویكرد میتواند به وسیله برندهای بزرگتری مورد استفاده قرار گیرد كه میخواهند به بهترین طرفداران خود اجازه دریافت پوسترهای تبلیغاتی دیواری و تصویرسازی مجدد آن به وسیله دست را بدهند.