ترغیب مشتریان و هماهنگ سازی نیازهای شان با محصول پیشنهادی تمام کاری است که شما در مقام یک طراح آگهی موفق باید انجام دهید. روش های گوناگونی نیز برای ایجاد احساس نیاز افراد به کالاها وجود دارد. با این حال نکته ای که در اینجا قصد تمرکز روی آن را داریم، اندکی متفاوت است.
در واقع ایده حاضر شما را به یک مرحله پس از جلب نظر مخاطب خواهد برد. این مرحله را همه کسانی که قصد ایجاد تحولی شگرف در کسب وکار خود را دارند، باید به خوبی پشت سر بگذارند. مرحله ای که از آن صحبت می کنیم، نحوه ارائه لیست خرید به مخاطب است. در واقع این گام بسیار اساسی و حساس محسوب می شود. اگر مخاطب در خرید محصول شک کند، تمام زحمات شما بی تاثیر خواهد شد.
حال که صحبت از تاثیرگذاری نهایی روی مشتریان به میان آمد، قصد دارم دوباره در مورد ضربه نهایی در آگهی (پاراگراف آخر متن آگهی که در ایده های قبل در مورد آن توضیح داده شد) نکاتی را بیان کنم. به طور خلاصه، هر اقدامی که شما در جهت تاثیرگذاری روی مخاطبان انجام می دهید، در نهایت باید به خرید آنان و به تبع افزایش سودتان منجر شود.
در همین راستا نحوه پایان دادن به آگهی اهمیت راهبردی دارد. در پایان آگهی باید آنچه را لازمه تضمین خرید مشتری است به ذهن وی منتقل کنید. این انتقال ذهنیت همان کاری است که ضربه نهایی آگهی انجام می دهد.
ایده
هنگامی که در انتهای آگهی قصد تاثیرگذاری روی مشتری به منظور تضمین خرید او را دارید، تمامی کلمات تعیین کننده خواهند بود. انتخاب و به کارگیری اشتباه کلمات می تواند به از دست رفتن تعداد زیادی از مشتریان منجر شود.
به همین منظور یک مثال مناسب در مورد نحوه نگارش بند پایانی آگهی را که باید از آن دوری کنید از یک برند تولید مبلمان انتخاب کرده ام. فاجعه ای که در بند پایانی آگهی این شرکت رخ می دهد به این صورت است: «با این حساب اگر مایل به سفارش محصولات ما هستید می توانید لیست خریدی را که در ادامه قرار گرفته، پر کرده و به همین ایمیل ارسال کنید.»
برخی اوقات واقعا آنچه را در ذهن برخی از طراحان آگهی می گذرد متوجه نمی شوم. چرا باید در انتهای آگهی از چنین جمله ای استفاده کرد؟ اگر مایل هستید از ما خرید کنید؟ این نوع جملات شرطی من را افسرده می کند.
چندین روز، هفته و ماه را صرف جمع آوری اطلاعات مناسب، شناخت محصول موردنظر و علایق مخاطبان کرده و در نهایت این امکان را به آنها بدهیم که فرض کنند توان خرید نکردن از شما را دارند؟ به هیچ وجه چنین آگهی هایی با باور من در مورد تبلیغات جور در نمی آید. به جای چنین تبلیغات پوچی استفاده از نمونه های زیر را پیشنهاد می کنم.
- امروز فرصت نایابی در دست شماست. همین الان سفارش خود را ثبت کنید و از یک بسته هدیه رایگان به قیمت 29.99دلار بهره مند شوید.
- محصول موردنظرتان را تا پایان هفته سفارش دهید و از تخفیف ویژه 30درصدی بهره مند شوید.
- تا پایان امروز در دانشگاه ما ثبت نام کرده و از بورسیه کمک تحصیلی برخوردار شوید.
استفاده از چنین نمونه هایی اگرچه در همه موارد منجر به پاسخ مثبت خواننده نمی شود، با این حال تا حدود زیادی توانایی تحث تاثیر قرار دادن فرد را دارد. متن شما به جای شرطی و بر پایه اما و اگر باید ساده، کوتاه، مستقیم و دارای محدودیت مشخص برای خریداران باشد.
در این صورت احتمال موفقیت به مراتب بیشتر از زمانی است که از آگهی های شرطی استفاده می کنید. اگر در ارائه لیست فروش تان خلاقیت به خرح ندهید، امید به کسب مشتریان بیشتر تنها آرزویی دست نیافتنی باقی خواهد ماند. خلاقیت عنصری است که در صورت به کارگیری صحیح، نتایج باور نکردنی برای شما به ارمغان می آورد.
آنچه در عمل باید انجام دهید
- از مشتریان درخواست خرید نکنید، آنها را در شرایطی قرار دهید که مجبور به خرید شوند. این کار به طور عمده با طراحی ضربه نهایی موثر در پاراگراف پایانی آگهی امکان پذیر خواهد بود.
- اگر با متنی شبیه «اگر محصول ما را سفارش دهید» مواجه شدید، آن را حذف کرده و «امروز خرید کرده و از امکانات ویژه از قبیل...» را جایگزین کنید.