عاملی است که باعث تغییراتی اساسی در صنعت پخش فیلم بهصورت سنتی شده است، بهطوریکه امروزه اکثر افراد در گوشیهای هوشمند خود قادر به تماشای فیلمهای تبلیغاتی آنلاین، خرید فیلم و دریافت فایل آن روی پهنای باندهای اینترنتی هستند و دیگر نیازی به حملونقل فیلمها در تعداد زیاد و مسافتهای طولانی نیست، بلکه تنها با چند کلیک میتوانیم فیلم مورد نظر خود را خریداری کنیم و در سیستمهای دیجیتال خود ذخیره کنیم. با توجه به اهمیت دنیای دیجیتال در زندگی امروز و حضور آن در همه زوایای زندگی انسان، در این گزارش سعی میشود جایگاه فناوریهای دیجیتال در صنعت پخش و توزیع فیلم نشان داده شود.
تولد فیلم تجاری
نخستین نمایش عمومی فیلم توسط برادران لومیر در دهه 1920 اجرا شد، جالب است بدانید نخستین مخاطبان این نمایش تنها 35 نفر تماشاگر بودند. با این حال در طول یک ماه، این نمایش توانست 7000فرانک در هر هفته به دست آورد و از این همین دوره بود که فیلم تجاری متولد شد. برادران لومیر کار تولید، توزیع و نمایش فیلم را خودشان بر عهده داشتند. اما از آنجایی که همه این مراحل به دانش تخصصی، شناخت مخاطبان و آشنایی به مسائل حقوق نیاز داشت، کمکم این مراحل از هم جدا شدند و تولید، توزیع و نمایش هر یک بهعنوان یک شاخه مستقل در صنعت فیلمسازی شناخته شدند.
پخش دیجیتال فیلم، راهکار اقتصادی دنیای امروز
در اواخر سال 2005 صنعت توزیع و پخش فیلم در انگلستان به سوی استفاده از راهکارهای دیجیتال پیش رفت. استفاده از تکنولوژی دیجیتال راهحلی مقرون به صرفهتر نسبت به روشهای سنتی پخش فیلم محسوب میشود که به جای حمل قوطیهای 20 تا 25گرمی فیلم در ونها، فیلمها را در قالب فایلهای کمحجم کامپیوتری، برای مصرفکنندگان ارسال میکند. ضمن اینکه استفاده از فناوری دیجیتال در نمایش فیلم نیز بسیار کاربرد یافته و در بسیاری از مجامع مانند مدارس، سینماها و دیگر اماکن نمایش فیلم، از سیستمهای دیجیتال برای این منظور استفاده میکنند، چراکه هم کیفیت بهتری داشته و هم مقرون به صرفهتر هستند.
مزایای پخش دیجیتال
یکی از مهمترین مزایای استفاده از فناوری دیجیتال در پخش فیلم با توجه به پهنای باند شبکه، از بین رفتن وابستگی به سیستمهای حملونقل است به این صورت که فیلمهای مورد نظر در فایلهای فشرده و رمزگذاری شده ذخیره میشوند و بعد از خرید اینترنتی آنها توسط مشتری، قابل دانلود و اجرا هستند.
بدون شک توزیع دیجیتال تحولی گسترده را در صنعت توزیع فیلم در پی داشته است که منجر به کاهش هزینهها و دسترسی آسانتر مصرفکنندگان شده است. در سالهای گذشته سیستمهای پخش فیلم بیشتر به حملونقل جادهای یا هوایی متکی بودند که هم وقت بیشتری را از تولیدکنندگان و مشتریان میگرفتند و هم هزینه بیشتری در پی داشتند؛ ضمن اینکه حلقههای فیلم و دیویدیها نیز هزینههای زیادی را در برمیگرفتند که امروزه با استفاده از دنیای دیجیتال، همه این هزینهها کاهش یافته و مدت زمان رسیدن فیلم به دست مصرفکننده نیز به حداقل رسیده است.
شرکتهای پخش دیجیتال فیلم
از جمله شرکتهای موفق پخش دیجیتال فیلم میتوان به کمپانی IndieFlix اشاره کرد که مشتری میتواند از طریق سایت این شرکت به خرید فیلم مورد نظر خود بپردازد. همچنین شرکت Distribber این امکان را به فیلمسازان میدهد که از طریق سایتهای معروفی مانند آیتونز، آمازون و نتویکس به معرفی و توزیع فیلم خود بپردازند. سایت Vodo.net نیز از جمله صفحات اینترنتی است که تولیدکنندگان فیلم میتوانند قسمتی از فیلم خود را با کیفیتی پایینتر در آن بهصورت رایگان به نمایش بگذارند و به نوعی به تبلیغ فیلم خود بپردازند.
در پایان لازم به ذکر است که با وجود رقابتهای شدیدی که در بین استودیوهای رسانهای پخش فیلم وجود دارد، صنعت توزیع دیجیتال جای خود را در بازار این صنعت پیدا کرده است و با توجه به هزینههای کمتری که در پی دارد، راهکار مقرون به صرفهتری است که توجه بسیاری از شرکتها را به خود جلب کرده است.
بهعنوان مثال در سال 2015 در برابر هر یک دلار که در این صنعت هزینه میشد، حدود 0.12 دلار به منظور تجهیزات سرمایهگذاری صرف میشد که نسبت به همین هزینه در سال 2010 که 0.15 دلار بود، کاهشی قابل توجه به شمار میرود. بنابراین امروزه شرکتهای پخش فیلم در سطح جهان استفاده از فناوریهای دیجیتالی را در کار خود ضروری میدانند، چراکه سود بالاتر و رضایت بیشتر مشتری را در پی دارند.