شرکت شیشه همدان تولیدکننده ظروف شیشهای شامل انواع بطری آبلیمو، شربت، گلاب، الکل، عرقیات و روغن مایع، نوشابه، شیر و شیشههای سس، مرباجات، خیارشور، ترشیجات، رب گوجه فرنگی (در حجمهای مختلف) و انواع شیشههای اختصاصی و با توانایی تولید ظروف شیشهای سبک با قطر حداکثر 178 میلیمتر، ارتفاع حداکثر 325 میلیمتر و حداقل 60 میلیمتر و حداکثر قطر رینگ 120 میلیمتر.
***
شرکت شیشه همدان (سهامی عام) در سال 1354 با مشارکت بانک صنعت و معدن (بانک اعتبارات صنعتی سابق) بهصورت شرکت سهامی عام تحت شماره 587 مورخ 11/2/1354 در همدان تأسیس شد و با همت متخصصان و مهندسان ایرانی در سال 1361 با ظرفیت 40000 تن در سال مورد بهرهبرداری قرار گرفت. مرکز اصلی شرکت در شهرستان همدان کیلومتر شش جاده همدان – تهران واقع شده است، همچنین دفتر مرکزی واقع در تهران خیابان حافظ جنوبی، خیابان غزالی، نبش کوچه براتی پلاک 2 است.
سرمایه شرکت در بدو تأسیس مبلغ 300 میلیون ریال بوده و طی سنوات مختلف به60 میلیارد ریال منقسم به 60 میلیون سهم با نام عادی افزایش یافته است. شرکت در تیرماه 1369 در سازمان بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده است.با توجه به نیاز روزافزون کشور به ظروف بسته بندی شیشهای، به خصوص ظروفی که از نظر کیفی مطابق استاندارد جهانی باشد، طرح توسعه این شرکت در سال 1378 و با ظرفیت 35 هزار تن در سال شروع به کار کرد و با تولید شیشههای سبک و نیمه سبک ضمن برخورداری از سیستمهای(Press and Blow) P&B جهت تولید شیشههای دهانه گشاد (جار) و (Blow and Blow) B&B جهت تولید شیشههای دهانه باریک (بطری) و(Narrow Neck Press and Blow) NNPB جهت تولید شیشههای سبک، تحولی در تولید شیشههای بستهبندی ایجاد کرده است.
تولیدات این شرکت در حال حاضر عبارتند از: انواع بطری آبلیمو، شربت، گلاب، الکل، عرقیات و روغن مایع (در حجمهای مختلف) و شیشههای نوشابه، شیر، شیشههای سس، مرباجات، خیارشور و رب گوجه فرنگی (در حجمهای مختلف) و بسیاری از شیشههای اختصاصی برابر سفارش مشتریان.
بیانیه ماموریت
شرکت شیشه همدان (سهامی عام) در سال 1354 توسط یکی از کارآفرینان همدان با مشارکت بانک اعتبارات صنعتی سابق (بانک صنعت و معدن فعلی) به منظور ایجاد اشتغال در استان محروم همدان و جهت تأمین جار و بطری مورد نیاز صنایع موادغذایی و نوشابهسازی تأسیس و در سال 1361 مورد بهرهبرداری قرار گرفت. کارخانه در زمینی به وسعت 40 هکتار در کیلومتر 6 جاده همدان – تهران ایجاد شده است. تولیدات شرکت شامل انواع بطری جهت بستهبندی نوشابه، شربت، آبلیمو و سرکه و انواع جار جهت بستهبندی ترشیجات، خیارشور، سس، زیتون و غیره است. تولیدات شرکت سهمی حدود 33درصد از بازار ایران را دارد.
در حال حاضر، بخشی از محصولات شرکت به کشورهای عراق، آذربایجان، ترکمنستان، ارمنستان و افغانستان صادر میشود. واحد I کارخانه شامل یک کوره ذوب با ظرفیت 170 تن و چهار خط ماشینآلات I.S. است. میزان تولید این واحد 40.000 تن در سال است. واحد II کارخانه بهعنوان طرح توسعه در سال 1378 با ظرفیت 130 تن و با سه خط ماشینآلات I.S. ایجاد شده که میزان تولید این واحد 35.000 تن در سال است. واحد I کارخانه که درسال 1383 بازسازی و نوسازی شده، دارای ماشینآلات مدرن الکترونیکی است که قادر به تولید شیشههای سبک و نیمهسبک است. تمام مواد اولیه مورد نیاز برای تولید، در داخل کشور موجود است و هیچگونه وابستگی در این خصوص به خارج از کشور وجود ندارد.
شرکت با تولید ظروف شیشهای که در مقایسه با سایر اقلام، بهداشتیترین و سالمترین وسیله بستهبندی برای صنایع موادغذایی و نوشابهسازی است، از آثار زیانبار تخریب زیستمحیطی جلوگیری به عمل میآورد. شرکت برای ایجاد انگیزه در پرسنل با فراهم کردن تسهیلات رفاهی از قبیل اعزام کارکنان به سفرهای زیارتی و سیاحتی، برقراری بیمه تکمیلی خدمات درمانی، برقراری بیمه عمر و حوادث، اهدای کمکهای جنسی و غیرنقدی به مناسبتهای مختلف، مبادرت کرده است.
همچنین جهت تشویق و افزایش راندمان تولید با تدوین دستورالعمل، پاداش افزایش تولید به پرسنل پرداخت میشود. برای بالا بردن دانش فنی، متخصصان کارخانه بهصورت دورهای به کشورهای اروپایی جهت آموزش اعزام میشوند. همچنین از متخصصان خارجی جهت آموزش پرسنل نیز دعوت به عمل میآید و در نهایت دستیابی به سود معقول و منطقی سالانه که سهامدار از این سود منتفع شود.
دورنمای شرکت
- تولید محصولات با سطح کیفی مطابق با استانداردهای جهانی که این امر نیازمند کادر مجرب است.
- شرکت درصدد است واحد دیگری را به منظور تولید بطریهای رنگی برای پرکردن آبمیوههای گازدار، ماءالشعیر و همچنین شیشههای دارویی ایجاد کند.
- فرهنگسازی صحیح، بهگونهای که مردم به این باور برسند که بهترین بستهبندی برای محصولات صنایع مواد غذایی و نوشابه سازیها، ظروف شیشهای هستند و استفاده از سایر ظروف بستهبندی یکبار مصرف مشکلات زیادی برای سلامت مواد غذایی و همچنین محیطزیست ایجاد میکند.
- افزایش توان رقابتی و استمرار آن جهت کسب بیشترین سهم بازار با ارائه محصولات با کیفیت بالا و متنوع.
- تولید محصولات مطابق با استانداردهای جهانی جهت صدور به کشورهای اروپایی.
تحلیل پتانسیلهای مثبت و منفی شرکت:
در حال حاضر و با توجه به آخرین ترازنامه شرکت که اخیراً ارائه شد و مربوط به 12ماهه منتهی به خرداد سال 94 بود، روند رشد سودآوری مناسب و ضرایب مالی مناسب شرکت در کنار برخورداری از یک سیستم مدیریتی قوی و نمونه درکشور مشهود بوده است، اما اگر تحلیل ذهنی با نگاهی به آینده در مورد شرکت داشته باشیم پتانسیلهای مثبت و منفی شرکت شیشه همدان را میتوان بهصورت زیر دستهبندی کرد:
پتانسیلهای مثبت شرکت عبارتند از:
- دسترسی به خوراک فراوان و با قیمت مناسب در کشور
- برخورداری از سیستم مدیریتی قوی و مناسب
- طرح توسعه عظیم فاز توسعه سوم
- پشتیبانی مالی از طرف سیستم بانکی بانک و بیمه سامان بهعنوان سهامدار عمده و اصلی شرکت
- برنامه تولید شیشههای سبک و دارویی با حاشیه سودی مناسب
- مدیریت قوی در کنترل هزینههای مالی و اهرمی که در ترازنامه اخیر مشهود بوده است
- توان کشش فروش محصول در داخل با توجه به نوع تولیدات و رشد مجموعههای مصرفکننده تولیدات شرکت
- حفظ بازار فروش با توجه به الزام مصرف از طرف برخی مخاطبان به علت رعایت موازین بهداشتی
- توان صادرات گسترده آن بهخصوص در مورد تولیدات سبک و تخصصی
پتانسیلهای منفی شرکت عبارتند از:
- مصرف بالای گاز در پروسه تولید و احتمال افزایش قیمت در آینده در مورد این حامل انرژی و کاهش حاشیه سود از این بابت
- اتمام عمر کوره دوم شرکت و نیاز به توقف احتمالی طی ماههای آینده و کاهش حدود 30درصد ظرفیت کنونی تولید
- عدم تأمین مالی طرح توسعه بهخاطر نیاز به اهرم مالی بالا نسبت به سرمایه کنونی شرکت
* کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه