اخیرا نامهای دریافت کردهایم با این مضمون: «سلام و خسته نباشید؛ لطفا کیفیت اولیه روزنامه را حفظ کنید و هر مطلب ناپختهای را چاپ نکنید، روز 26 شهریور در صفحه 13 مطلبی به قلم خانم نگار شکوهی نوشته شده که در تعریف و تمجید از تبلیغ «با مهربانی از خود مراقبت کنید» مبالغه میکند. لطفا به ایشان بگویید اصل این تبلیغ خارجی را در یوتیوب ببیند. ممنون.» خاطر نشان میسازیم از اینکه خوانندگان محترم روزنامه «فرصت امروز» با این دقت مطالب ما را تعقیب میکنند خرسندیم و از نگارنده این نامه هم صمیمانه تشکر میکنیم. قطعا تلاش دستاندرکاران روزنامه «فرصت امروز» هم بر همین اساس بوده و خواهد بود که به هیچ عنوان از کیفیت روزنامه هم در بُعد شکل و هم محتوا کاسته نشود.
بدون شک این میسر نمیشود مگر به نگاه دقیق خوانندگان محترم. اما در پاسخ باید عرض کنیم که نگارنده آن یادداشت تاکید خود را بر محتوای این گونه آگهیها معطوف داشته و در این خصوص هم تصریح کرده است که «این آگهیها اگر خوشساخت و بامحتوا باشند به راحتی از طریق شبکههای اجتماعی میان مخاطبان منتشر و دست به دست میشوند؛ این همان چیزی است که هدف اصلی سازنده بوده و بدون پرداخت هزینه چندانی به آن دست پیدا میکند. در نتیجه توجه به محتوای این آگهیها از اهمیت فوقالعاده بالایی برخوردار است.»
نگارنده آن یادداشت از آن روی به محتوای آن آگهی تاکید داشته که در حقیقت سازندگان آگهیهای فرهنگی در تلاش هستند یک پیام جهانی را با کمترین هزینه و بیشترین اثربخشی به دنیا عرضه کنند لذا در این گونه موارد بسیاری کشورها سعی میکنند صرفا با دریافت پیام و بومی کردن یک اثر در نشر آن تلاش کنند.
در این راستا این روزها از این دست آگهیها که در هر کشوری شکل بومی آن کشور را به خود میگیرد بیآنکه تغییر چندان زیادی در شکل و محتوا بهوجود آورده شود زیاد است، چرا که وقتی آگهی جهانی تولید میشود آن هم با مفاهیم جهانی خواسته یا ناخواسته به یک همسویی مشترک و واحد نیاز پیدا میکند. لذا وقتی آگهی بومی میشود بازنشر میشود و این بازنشر به رسالت اصلی سازندگان کمک میکند.
اما در خصوص آگهیهای تجاری موضوع همانطور است که شما فرمودهاید و قطعا این دست آگهیها در صورتی که کپی شده باشند نامناسب قلمداد میشود و این روزنامه به کرات به موارد زیادی از آنها اشاره داشته است. در پایان جا دارد از تمام خوانندگان دوباره درخواست کنیم که هر گونه نقد و انتقادی را در راستای کیفیتبخشی روزنامه برایمان ارسال کنند تا در این مجال فرصت مناسبی فراهم آید که به رشد کیفی و کمی تبلیغات خلاقانه در کشورمان کمک کنیم.