در دنیای امروز رشد اقتصادی بهعنوان مهمترین فاکتور سنجش کشورها برشمرده میشود که این رشد خود در گرو شاخصهای بسیاری ازجمله میزان نوآوری و بهرهگیری از فناوریهای جدید است. در این بین خلاقیت بهعنوان سنگبنای نوآوری شناخته میشود که این سنگبنا باید با توجه به شرایط و نیاز جامعه تراشیده شده و منجر به پدیدارشدن یک اقتصاد پویا و بهرهور شود، این نوآوریها اگر بر پایه علم و دانش باشد میتوانند با استفاده حداکثری از منابع محدود، بیشترین خروجی مطلوب را حاصل کنند.
از طرفی صاحبان دانش و خلاقیت اغلب نیاز به حمایتهای مادی و معنوی از سوی دولتها و مردم دارند، فن بازار ایران بهعنوان بزرگترین حامی شرکتهای دانشبنیان و مخصوصا شرکتهای نوآور در تلاش است تا نیاز جامعه و صنایع در سطوح و رشتههای مختلف را از طریق فناوریها و نوآوریها تامین کرده و موجب تجاریسازی محصولات دانشبنیان و البته نوآورانه شود.
در این خصوص فن بازار بهعنوان متولی اصلی، نشستهای تخصصی، فستیوالها و نمایشگاههایی را در حوزههای مختلف اجرا میکند تا از یک طرف نیاز صنایع مختلف به انواع تکنولوژیها و محصولات فناورانه را مرتفع کند و از طرفی از ذهنهای خلاق و شرکتهای دانشبنیان حمایت کند تا محصول خود را به سطح تولید انبوه برساند و وارد بازار کند.
نخستین «نشست فناوریهای تخصصی حوزه عمران و ساختمان» برگزار میشود تا جمعی از فعالان بازار حوزه مسکن به علاوه صاحبان علم و دانش این صنعت را گرد هم آورده و به سمت استفاده هرچه بیشتر از نوآوری در صنعت مسکن و ساختمان رود و بخشی از نیاز صنعت ساختمان به نوآوری را مرتفع کند. برای اطلاع از اهداف این نمایشگاه و چگونگی اجرای آن به سراغ مهندس اکبر قنبرپور، رئیس مرکز فن بازار ملی ایران رفتهایم.
نشستی با رویکرد تقاضامحوری
رئیس مرکز فن بازار ملی ایران درخصوص رویکرد این نشست تخصصی میگوید: برخلاف فستیوالها که عرضهمحور هستند و محصولات نوآورانه خود را به بازار هدف عرضه میکنند این نشست براساس تقاضای بازار هدف طراحی شده و از شرکتهای مربوطه دعوت شده تا با اعلام نیازهای خود در حوزه عمران و ساختمان در این نشست حضور پیدا کنند. ما هم از طریق این نشست، نیازهای صنعتی این شرکتها را احراز کرده و سعی میکنیم با استفاده از ظرفیتهای شرکتهای دانشبنیان این نیازها را مرتفع کنیم. این نیاز شرکتهای ساختمانی یا در شرکتهای دانشبنیان و فن بازار بهوسیله ایدهها و نمونههای اولیه پیشبینی و تامین شدهاند یا پروژههای جدیدی برای تولید آنها تعریف خواهد شد.
تولیدکننده و مصرفکنندههای حاضر در نشست
قنبرپور درخصوص اعضای حاضر در این نشست میگوید: فراخوان اولیه این نشست از اوایل دی ماه بین شرکتهای فعال در حوزه مسکن، دانشکدههای عمران، پارکهای علم و فناوری و ارگانهای مرتبط با حوزه مسکن در سطح تهران توزیع شد، در این بین اصلیترین طرف حساب ما هلدینگهای ساختمانی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی است که شرکتهای بسیاری در حوزه عمران و ساختمان زیر نظر این بنیاد فعالیت میکنند و بازار مصرفکننده هدف ما در این نشست، پیمانکاران دولتی و شرکتهای حقوقی هستند.
علاوه بر هلدینگهای بنیاد دو شرکت ثامن سازه عرش و شرکت آهاب که از بزرگترین شرکتهای حوزه عمران و مسکن هستند هم در این نشست حضور دارند. از طرفی محصولات نوآورانه قابل ارائه در این نشست از دریچه فن بازار عبور کرده و ایدههای خام یا غیراستاندارد فیلتر شدهاند. در حال حاضر 40محصول نوآورانهای که از سوی 25 شرکت دانشبنیان با هویت حقوقی در این خصوص ثبت شدهاند آماده واگذاری، مشارکت و تجاریسازی هستند.
6حوزه تخصصی برای ارائه نوآوری
قنبرپور در خصوص حوزههایی که برای اخذ و ارائه نوآوریها در این نشست مشخص شده است، میگوید: نوآوریهای این بخش در شش حوزه اصلی به شرح زیر تعریف شدهاند:
1- مصالح نوین ساختمانی
2- روشهای صنعتی ساخت
3- رویههای راهها
4- بتونهای توانمند
5- بازیافت مواد و مصالح
6- عایقهای صنعتی حوزه مسکن.
تمامی نوآورانهها در یکی از شش حوزه مشخص شده است و شرکت دانشبنیان فوقالذکر باید یک نمونه آزمایشی از کار خود را ارائه کرده و همچنین توانایی تولید انبوه براساس نیاز شرکت مقصد از سوی بنیاد مستضعفان را داشته باشد.
اهداف فن بازار از برگزاری نشست
مدیر این مجموعه درخصوص اهداف فنبازار ایران از برگزاری این نشستها میگوید: بر هیچ کسی پوشیده نیست که نوآوری بهعنوان یک نیروی محرکه برای افزایش رشد اقتصادی جوامع شناخته میشود از این رو هدف مجموعه فن بازار قبل از هرچیزی ورود نوآوریها و فناوریها به حوزههای مختلف صنعت است، از طرفی مسکن و خودرو بهعنوان دو کالای مصرفی مهم در جوامع شناخته میشوند که نیاز همه عموم به آنها به وضوح حس میشود و مجموعه فن بازار در تلاش است تا انواع فناوریها را در این دو حوزه به کار برد.
قبل از هرچیزی هدف ما رفع نیاز صنعت به انواع فناوریهاست. پس از آن بازاریابی محصولات فنآورانه و دانش بنیان به عهده این نهاد است تا درخت استعدادها و خلاقیتها شکوفا شود. درواقع ما تلاش داریم تا پلی بین دانش و سرمایه بزنیم و محصولات نو را با کمک سرمایهگذاران تجاریسازی کرده و همزمان صنایع مربوطه را توسعه دهیم. وی تصریح میکند: صنعت ساختمانسازی در کشور ما یک صنعت بزرگ و تاثیرگذار است. از طرفی اغلب تولیدکنندگان این حوزه و حتی مصرفکنندگان از بالا بودن قیمت تمامشده محصول و همچنین پایین بودن کیفیت آن گلایه دارند که ما در تلاشیم تا با به کارگیری نوآوریها و فناوریهای این حوزه مشکلات عرصه ساختمان را مرتفع کنیم.
حمایت فن بازار از شرکتهای نوآور
وی در ادامه در خصوص حمایتهایی که مجموعه فن بازار از شرکتهای دانشبنیان به عمل میآورد، میگوید: شرکت دانش بنیانی که یک نوآوری را ارائه کرده باید توانایی تولید آن را به درخواست بهرهبردار در حجم زیاد داشته باشد اما اگر شرکت متقاضی نوآوری دولتی نباشد مجموعه ما 70درصد از سوی صندوق به شرکت دانشبنیان تسهیلات 36ماهه پرداخت میکند تا محصول را به تولید و عرضه برساند.