پادکست ها که زمانی ابزارهای کم اهمیتی برای اعلام اخبار یا عقاید شخصی افراد در اینترنت به شمار می رفتند، این روزها و پس از استقبال کاربران از پادکست های داستانی، مورد توجه فعالان حوزه بازاریابی و تبلیغات قرار گرفته اند. الهام گرفتن سازندگان سریال مردگان متحرک از یک پادکست داستانی به نام Lore سبب شده است بازار تولید پادکست های داستانی ارزان قیمت به شدت داغ شود.
در همین راستا این روزها با تعداد قابل توجهی از پادکست ها روبه رو هستیم که با قیمتی ارزان در دسترس کاربران قرار گرفته و تولید کنندگان آنها امیدوارند روزی همانند Lore پادکست آنها نیز مورد توجه تولید کنندگان سریال های تلویزیونی یا فیلم های سینمایی قرار گرفته و از آن اقتباس شود.
پادکست کمدی که با عنوان Maron تولید و در دسترس کاربران قرار گرفته است، یکی دیگر از نمونه کارهایی است که توجه بسیاری را به خود جلب کرده و ده ها هزار بار دانلود شده است. تولید این پادکست کمدی در شرایطی صورت می گیرد که شرکت IFC به عنوان حامی و تولید کننده این اثر قصد داشت آن را به هر صورتی از جمله انتشار در وب، کلیپ های کوتاه یا پادکست به بازار عرضه کند که در نهایت عرضه به صورت پادکست بهترین راه موجود در نظر گرفته شد.
انفجار پادکست ها و استقبال گسترده کاربران از آنها نشان دهنده آن است که این ابزار سابقا قدیمی و بی اهمیت از قابلیت ها و ظرفیت های بسیار زیادی برخوردار بوده و انتظار می رود بسیاری با استفاده از پادکست و تولید محتوای جذاب میلیون ها دلار به جیب بزنند.
این روزها بسیاری از رسانه ها که از سنتی ترین شیوه های ممکن برای تولید برنامه و جذب مخاطب استفاده می کنند نیز نسبت به استفاده از پادکست علاقه مند شده اند. جذابیت پادکست این روزها به حدی افزایش یافته که حتی می تواند برای افرادی که تمایلی به ماجراجویی از این طریق ندارند نیز مفید بوده و به سکوی پرتاب آنان بدل شود.
اســــتیو جونز، نایـــب رئیــــس ABC News Radio ضمن استقبال از ایده استفاده از پادکست گفت: «بسیاری از افراد مستعدی که مشغول گذراندن دوران کارآموزی خود در شبکه ABC هستند از پادکست استقبال کرده و با تولید پادکست هایی متنوع، اقدام به برقراری ارتباط با مخاطبان شان می کنند.» وی افزود: «مخاطبان نیز از پادکست های تولید شده با برند ABC News استقبال کرده و تجربه این پادکست ها سبب می شود آنان ارتباط بهتری با ما برقرار کنند.»
استفاده مجریان شبکه ABC News Radio از پادکست درشرایطی تحقق می یابد که 10 سال قبل شبکه رادیویی New York's WNYC برای نخستین بار تصمیم گرفت به منظور نوآوری به تولید پادکست پرداخته و با استفاده از این روش به شکل متفاوتی با کاربران خود ارتباط برقرار کند. سرانجام و پس از انتشار نخستین پادکست این شبکه رادیویی در سال 2006 میلادی، استقبال چشمگیر مخاطبان سبب شد New York's WNYC توسعه یافته و به یکی از بزرگ ترین و محبوب ترین شبکه های رادیویی بدل شود.
کارشناسان و تحلیلگران حوزه رسانه معتقدند باتوجه به عدم وجود محدودیت در تولید پادکست، می توان محتواهای متنوع و جذابی تولید و در اختیار مخاطبان قرار داد.
این تلقی در شرایطی بروز کرده است که استقبال گسترده کاربران اینترنت از پادکست هایی که با موضوعات متنوع تولید و منتشر می شوند، این شکل قدیمی اما نوظهور ارتباط با مخاطبان را به ابزار جذابی برای بازاریاب ها تبدیل کرده و وجود مخاطبان زیاد، شرکت های تجاری را وسوسه خواهد کرد از ایده پادکست برای تبلیغات محصولات خود استفاده کرده و از این شیوه برای ارتباط بهتر و موثرتر با مخاطبان و مشتریان شان بهره مند شوند.