پرسش: مدیر یک شرکت بازرگانی هستم که حدود 10 ویزیتور تلفنی در این شرکت مشغول به کار هستند.با اینکه ویزیتورهای تلفنی این شرکت افرادی با روابط عمومی بالا هستند اما در برخورد با افراد مختلف با مشکلاتی مواجه میشوند و نمیتوانند افراد را به درستی جذب شرکت کنند و در مقابل پرسش افراد پاسخهای قانعکنندهای بدهند. از نظر شما شرکت ما چه اقداماتی را باید در این راستا انجام دهد و تا چه اندازه شخصیت مشتریان در بازاریابی تلفنی تاثیرگذار است؟
پاسخ کارشناس: بهصورت کلی باید ویزیتورهای شما تحت آموزش قرار بگیرند و اگر در مورد مقوله مهمی در حال ویزیت کردن هستند، حتما باید قبل از تماس با مخاطبان اطلاعاتی در مورد شخصیت افراد به دست آورند و با هر فردی متناسب با شخصت او برخورد کنند؛ چون ممکن است برخی از افرادی که بهعنوان نمونه بازاری هستند وقت این موضوع را نداشته باشند که با ویزیتور شما تلفنی صحبت کنند و در مورد این گونه افراد حتما باید مکالمات تلفنی بیمقدمه و کوتاه باشد و حاشیه رفتن در مورد این افراد جوابگو نیست.
بر عکس افراد دیگر هستند که شخصیت آنها نیاز به مکالمات طولانی در هنگام ویزیت دارد و باید ویزیتورها با اینگونه افراد متناسب با شخصیت آنها برخورد کنند. از طرفی شخصیت برخی دیگر مخاطبان بهگونهای است که به ویزیتورهای تلفنی اعتماد کامل ندارند و حتما نیاز است که بهصورت حضوری با این افراد برخورد کنید.
مخاطبان در مواجهه با ویزیتورها قطعا با سوالاتی همراه میشوند و ویزیتورهای شما باید بهصورت کامل و جوامع پاسخ سوالات را به آنها بدهند که همین موضوع حس اعتمادی را برای مخاطبان به همراه داشته باشد؛ این پاسخها باید کوتاه و جامع باشد، چون مخاطبان ایرانی حوصله این موضوع را ندارند که مدت طولانی در مورد یک موضوع پاسخی را دریافت کنند، البته این موضوع مستلزم این است که ویزیتورهای شما به سوالات احتمالی مخاطبان تسلط کافی داشته باشند و برای این موضوع باید جلساتی را بهصورت هفتگی برگزار کنید و هریک از ویزیتورها سوالات مخاطبان مختلف را در جلسه بیان کنند که در مواجهه با مخاطبان مختلف دیگر با مشکلاتی مواجه نشوند.