پرسش: مدیریت کسبوکاری را برعهده دارم. چندی است تصمیم گرفتهام جلسهای را با ویزیتورهای سازمانم برقرار و برخی موارد را در این حوزه برای آنها یادآوری کنم. به نظرتان در این جلسه درباره چه موضوعاتی صحبت کنم که برای ویزیتورها جذابیت داشته و در آینده کاریشان مثمر ثمر باشد؟
پاسخ کارشناس: موارد بسیاری زیادی در حوزه ویزیت وجود دارد که بهعنوان مدیر کسبوکار میتوان بر آنها متمرکز شد. یکی از موارد پرداختن به موضوعاتی مانند ویزیت سرد و ویزیت گرم است.
منظور از ویزیت سرد یعنی ویزیتور با پای پیاده یا وسیله شخصی به بازار رفته و اطلاعات لازم را وارد میکند و بعد از اینکه این اطلاعات در شرکت تایید شد، فاکتور به بخش توزیع رفته و بارگیری برای مغازهها برای مشتریان انجام شود.
در مقابل ویزیت سرد، ویزیتورها با ویزیت گرم مواجهند. در این نوع ویزیت ویزیتور با ماشین شرکت که بار دارد نزد مشتریان میرود و همانجا ویزیت را انجام میدهد و فاکتور صادر میشود و بار را تحویل داده و تسویه حساب میکند. ویزیت گرم و سرد هر کدام معایب و مزایایی برای خود دارد. اما در مجموع مزایای ویزیت سرد بیشتر و علت اصلی آن مسئله ترمزخور است.
مدت زمانی که ماشینهای پخش شرکت جلوی مغازهها میایستد تا فروش صورت بگیرید تا زمانی که بار تحویل داده شده و تسویه نهایی انجام شود ترمزخور گفته میشود. حال اگر ویزیتور زمانی را به صحبت کردن با مغازهدار و متقاعد کردن آن بگذراند زمان ترمزخور افزایش مییابد.
به همین دلیل اکثر کارشناسان به اجرای ویزیت سرد توسط ویزیتورها توصیه میکنند، چرا که در این مورد بحث ترمزخور مطرح نیست و تنها باید بار بهطور دقیق به مشتری نهایی تحویل داده شده و تسویه شود. در این باره با توجه به مسیرها میتوان برای هر سه ویزیتور در ویزیت سرد یک ماشین اختصاص داد تا هزینههای جانبی حملونقل نیز تا حدی کاهش یابد.