بسیاری از مشتریان بیرحماند و به کسبوکارها فرصت اشتباه کردن را نمیدهند. در این شرایط کسبوکارها باید از تمامی امکاناتشان برای جذب مشتری استفاده کنند.
آنها باید ابزارهایی برای بازاریابی بیابند که با کمترین هزینه مشتریان را شکار میکند. وقتی کسبوکارها از طریق فروشگاهها یا شعب مختلف محصولات خود را به مشتریان ارائه میدهند، ویترین فروشگاهها یا مغازههای آنها میتواند نقش مهمی برای جذب مشتریان بازی کند.
ویترین میتواند مانند یک کانال ارتباطی پیام صاحب فروشگاهها را به مشتریان منتقل و آنها را به سمت داخل بکشانند. دکوراسیون داخلی فروشگاهها مهم است، ولی توجه ویژه داشتن به ویترین مغازهها از اهمیت فوقالعادهتری برخوردار است. وقتی ویترین به شکلی خاص طراحی و تزیین شده باشد، بدون شک مشتریان را به سمت داخل دعوت خواهد کرد و در این موقع است که فروشندگان با استفاده از تکنیکهای مختلف میتوانند در مشتریان احساس نیاز ایجاد کنند و محصولات را به آنها بفروشند. این ویترینها برای کسبوکارهای آنلاین تبدیل به صفحه اول وبسایت آنها خواهد شد، در نتیجه تمامی نکاتی که در طراحی ویترینها گفته میشود، برای همه کسبوکارها کاربرد دارد.
ویترینهای خود را زنده نگه دارید
کسبوکارهای بزرگ و دارای شعب متعدد معمولا برنامههای ویژهای برای طراحی مناسبتی ویترینهای خود دارند. بهعنوان مثال، مدیرعامل ورساچه برند معروف لباس به منظور ارتباط بهتر با مشتری در فواصل زمانی مشخص یکی از جدیدترین مدل لباسهای این شرکت را میپوشد و بهصورت یک مدل بدون حرکت در ویترین یکی از شعب این شرکت حضور پیدا میکند. همین کار باعث میشود که هزاران طرفدار این شرکت در این روز مشخص در مقابل ویترین ورساچه قرار بگیرند و از این رویداد مهم عکاسی کنند.
گاهی این مانکن بیجان به خود حرکتی میدهد و برای مشتریان خود دستی تکان میدهد، این رویکرد نشان از اهمیت ویترین در بازاریابی برای شرکتها دارد. استفاده از مانکنهای زنده مدتهاست در کشورهای دنیا رواج دارد، شیوهای که بازخوردهای بسیار مثبتی گرفته است. در واقع فروشگاهها با این کار ویترینهای خود را زنده نگه میدارند و از حالت خشک و بیروح نجات میدهند.
این در حالی است که در کشور ما چندین دهه است که مانکنهای زشت و بد فرم پای ثابت ویترینها هستند و کسی نیز در تلاش برای حذف آنها نیست. حداقل تغییری در ظاهر آنها نیز داده نمیشود تا مشتریان دیگر بیتفاوت و بدون توجه به آنها از کنارشان عبور نکنند. البته برخی فروشگاه نیز خواستهاند از این مانکنها به سبک پست مدرن استفاده کنند و آنها را به یک شکل عجیب تزیین میکنند که مشتریان باید ساعتها به آنها نگاه کنند تا متوجه شوند که هدف از این کار آنها چیست.
بهعنوان مثال، چند وقت پیش هنگام عبور از کنار ویترین یکی از فروشگاهها متوجه مانکنی شدم که سه عدد شلوار برروی هم به آن پوشانده بودند و از گردن آن نیز کفشی آویزان بود، عینکی به چشم این مانکن و لباسی که هیچ تناسبی با شلوار آن نداشت به تنش کرده بودند. با این حال، نگاه کردن به این مانکن برای مشتریان جذابتر از محصولاتی بود که برای طراحی آن استفاده شده بود.
بینظمی آزاردهنده ویترینهای داخلی
اکثر فروشگاههای داخلی بهویژه لباسفروشیها از تعداد زیادی مانکن برای تزیین ویترین خود استفاده میکنند و این مسئله نظم ویترینها را بر هم میزند. نظم عامل مهمی در طراحی ویترین است. قرارگیری درست اجزا کنار هم میتواند به انتقال پیام کمک کند. ویترینهای شلوغ باعث سردرگمی مشتریان میشود و اگر مشتریان قصد خرید نداشته باشند، قطعا بیتوجه از کنار آنها میگذرند. اکثر صاحبان فروشگاهها احساس میکنند باید از تمامی محصولاتی که در داخل دارند در تزیین ویترین استفاده کنند. این نوع چیدمان ویترینها را میتوانید در اکثر کسبوکارها مشاهده کنید، لباسفروشیها، کتابفروشیها و... همگی بدون در نظر گرفتن این فاکتور شروع به طراحی میکنند.
قرارگیری محصولات روی هم این بینظمی را به اوج خود میرساند. مخصوصا فروشگاههایی که محصولاتی در حوزه روسری و شال را به مشتریان ارائه میکنند. اکثر این کسبوکارها احساس میکنند که مشتریان باید همان جلوی فروشگاه انتخاب خود را انجام دهند و وقتی مطمئن شدند به داخل بیایند.
به همین دلیل است که گاهی اوقات تا مشتریان وارد فروشگاه میشوند، فروشنده فورا به آنها میگوید اگر چیز خاصی موردنظرتان هست برایتان بیاورم. در واقع ویترین مانند یک تور است که مشتری را شکار میکند. اگر صاحبان فروشگاهها سعی کنند در طراحی از افراد متخصصی استفاده کنند میتوانند ایدههای خلاقانهای را در این زمینه اجرا کنند.
برای مثال یکی از فروشگاههای انگلیس زمانی که میخواست نخستین شعبه خود را افتتاح کند از چندین طراح تئاتر و طراح داخلی برای تزیین ویترین دعوت کرد. این طراحان چندین ماه وقت صرف کردند تا به نتیجه برسند که از چه اجزایی برای طراحی استفاده کنند. فروشگاه مخصوص بانوان بود و در طراحی ویترین آن از تمامی المانهای مورد علاقه این گروه مخاطب استفاده شده بود، المانهایی که براساس هماهنگی در رنگ و طرح کنار هم قرار گرفته بودند.
از رنگهای جسورانه استفاده کنید
کارشناسان بر این باورند که باید در انتخاب رنگ جسور بود و در انتخاب گرمی و سردی رنگها دقت نظر داشت. برای مثال در محصولات زمستانی استفاده از رنگهای گرم و در محصولات تابستانی استفاده از رنگهای سرد کمک بسزایی به کسبوکار خواهد کرد. گروه مخاطبان نیز در انتخاب رنگ تاثیر گذار است.
اینکه گروه مخاطب کودکان باشند یا خانمها و آقایان همگی در این انتخاب میتواند طراح را کمک کند. حتی گروه سنی نیز در این انتخاب میتواند نقش داشته باشد. به رنگ دیواره ویترینها نیز باید دقت شود و میتوان از کاغذ دیواریهای شکیل و طرحهای زیبا کمک گرفت.
در اکثر ویترینها همان رنگی که برای راهروی ساختمان استفاده میشود برای رنگآمیزی دیواره ویترین نیز بهکار میرود. گاهی در طراحی به مچاله کردن کاغذ رنگی و چسباندن آن به دیواره بسنده میشود. دیواره ویترین مانند بکگراند کار عمل خواهد کرد، طراح باید از تصاویر استفاده کند و مشتری را غرق در تماشای این تصاویر کند.
در طراحی برای کودکان بهتر است از رنگهای شادتر و نقشهای شخصیتهای کارتونی استفاده شود. علاوه بر موارد گفته شده، قیمت محصولات نیز در انتخاب رنگ اهمیت دارد، برای مثال در مورد طراحی ویترین محصولات لوکس باید از رنگها و طرحهای خاص این محصولات استفاده شود.
به نورپردازی ویترین دقت کنید
یکی دیگر از مهمترین فاکتورهای طراحی تزیین ویترین توجه به تکنیکهای نورپردازی است. برای مثال استفاده از نورهای دوست داشتنی و شاد در طراحی ویترین، به جذب کودکان کمک خواهد کرد. طراحان باید دقت کنند که با نورهای بیربط و بیروح موجب آزار چشم مشتریان نشوند و آنها را از دیدن ویترین خود بیزار نکنند. نورپردازی در شب و روز در طراحی ویترین مهم است و باید بهگونهای باشد که مشتریان در هر لحظه به راحتی فضای ویترین را مشاهده کنند.
کم یا زیاد شدن نور نیز مهم است. برای مثال فروشگاهی در خارج از کشور نور ویترین را بهگونهای تنظیم کرده بود که نور با نزدیک شدن مشتری به ویترین بیشتر میشد، همین عامل باعث شده بود که مشتریان برای دید بهتر به ویترین نزدیک و نزدیکتر شوند. استفاده از لامپهای کممصرف وکم هزینه میتواند کمک زیادی به صاحبان فروشگاهها بکند و هزینهها را تا حد زیادی کاهش دهد.
استفاده از وسایل خاص برای تزیین ویترین
گاهی برای تزیین ویترین میتوانید سری به سمساری محل بزنید و از اشیای قدیمی و مرتبط با کسبوکارتان برای طراحی ویترین استفاده کنید. مشتریان این وسایل را دوست دارند و قرارگیری آنها در کنار اشیای مدرن برای آنها خوشایند است. رادیوها و تلویزیونهای قدیمی حتی چرخ خیاطی و اتوهای متعلق به سالهای گذشته به راحتی میتوانند نگاه مشتریان را به خود گره بزنند.
در این مورد میتوان ویترین نمایشگاههای اتومبیل را مثال زد که از ماشینهای قدیمی برای تزیین استفاده و مشتریان نیز به خوبی با آنها ارتباط برقرار میکنند. گلهای تازه نیز میتوانند در طراحی جلوه خاصی ایجاد کنند، این گلهای تازه نیز در زنده نگه داشتن ویترین میتوانند کمک کنند. شاید این کار هزینهای برای کسبوکارها ایجاد کند، ولی مشتریان با خرید محصولات این هزینهها را به صاحبان برمیگردانند.
شیوههای جدید را بیاموزید
ویترینها را میتوان هوشمند و تصویری کرد و هزاران هزار شیوهای دیگر در طراحی مورد استفاده قرار داد؛ شیوههایی که با استفاده از آنها جان تازهای به کسبوکارها داده میشود. اگر کسبوکارها سالها به یک شکل ویترین خود را تزیین کردهاند، بهتر است آن را تغییر دهند و به یک طراح حرفهای اعتماد کنند.
طراح ویترین باید در کنار یک کارشناس بازاریابی مجرب اقدام به طراحی کند. چون کارشناسان میتوانند به طراحان کمک کنند که از چه طرحها و رنگهایی استفاده کنند که با کسبوکار متناسب باشد. اگر شرکتها توان پرداخت هزینهها را دارند، میتوانند از یک گروه طراحی استفاده کنند چون طرحها با فکر گروهی خلاقانهتر خواهند بود. فراموش نکنیم هر هزینهای که برای تقویت این کانال ارتباطی مهم صورت بگیرد، قطعا بینتیجه نخواهد بود.