فرشید کله گنده، یکی از سلبریتی های اینستاگرامی است که بیش از 90هزار فالوئر در اینستاگرام داشته و دستی در پست های طنز عامه پسند و خلاقیت در ایجاد عکس های فان و ویدئوهای طنز دارد. او اخیرا پستی در صفحه خود مبنی بر سفیر سونی شدن گذاشت و نوشت که از طرف این برند مسافر شهرهای مختلف برای عکاسی با گوشی ایکسپریا ایکس شده است.
سونی کمپینی با عنوان #safirsho راه انداخت که علاوه بر او، پنج نفر دیگر را نیز سفیر برند خود کند و آنها را به سفری هیجان انگیز بفرستد. ماجرا از این قرار بود که سونی با ایجاد مسابقه ای خلاقانه از مخاطبان خواست به فروشگاه های منتخب سونی رفته و نشان های X را از فروشندگان گرفته و عکس هایی خلاقانه با این نشان ها بگیرند.
به این ترتیب افرادی همسفر Xperia X می شدند که خلاقیت بیشتری در عکس های خود به کار می گرفتند. نشان ها توسط کاربران در مکان های گوناگون و روی اشیای مختلف جهت عکاسی قرار می گرفت تا شانس فرد شرکت کننده را برای بردن گوشی Xperia X بیشتر کند و در نهایت برندگان این مسابقه انتخاب شدند. استفاده از نشان های خاص برای معرفی گوشی جدید سونی و عکاسی با آن خود کاری خلاقانه در کمپین جدید سونی است.
برای ارزیابی کمپین سفیرشو سونی ابتدا با حسین گل حسینی، کارشناس دیجیتال مارکتینگ گفت وگو کردیم و سپس نظرات شهرام سیف هاشمی، مدیر بخش برنامه ریزی استراتژیک ارتباطات بازاریابی کمپین سفیرشو را در این خصوص جویا شدیم. حاصل این گزارش را در ادامه می خوانید.
کمپینی با هدف آشنایی محصولات X
حسـین گل حسینی، کارشناس دیجیتال مارکتینگ در خصوص ارزیابی خود از این کمپین به «فرصت امروز» می گوید: این کمپین پیرو کمپین های قبلی با هدف آشنا کردن مردم با محصولات سریX سونی اجرا شده است. براساس گزارش ابزار keyhole. co می توان مشاهده کرد که تنها در یک هفته آخر با وجود تمام شدن زمان کمپین، هشتگ آن حدود 150 هزار Reach داشته است و احتمالا در طول کمپین این عدد به چند میلیون رسیده است.
نکته شایان ذکر این است که موضوع مهم تعداد شرکت کننده یا حدود 900 هشتگ تولید شده نیست، بلکه آنچه اهمیت دارد این است که تعداد کاربرانی که این کمپین را دیده اند و در جریان آن قرار گرفته اند، بسیار بیشتر از این رقم است.
تاثیر در فروش در طولانی مدت
این کارشناس در پاسخ به این سوال که این کمپین چه مخاطبانی را هدف قرار داده و چقدر آنها را درگیر کرده است، می گوید: می توان اینطور برداشت کرد که مخاطب این کمپین قشر جوانی بوده که به گجت ها و تلفن های هوشمند علاقه مند هستند و این کمپین سعی کرده که آنها را درگیر کند و با توجه به انتظاری که از این نوع کمپین ها و اهداف مدنظر برند آنها داریم، می توان گفت موفق عمل کرده است.
او در مورد موثر بودن این کمپین در فروش گوشی موبایل ایکسپریا X سونی ادامه می دهد: چنین کمپین هایی برای فروش و اهداف کوتاه مدت نیست بلکه مجموع فعالیت های یک برند در شبکه های اجتماعی است که در طولانی مدت در فروش تاثیرگذار خواهد بود.
سونی در این سری از کمپین های خود تمرکز بر معرفی محصولات سری X دارد تا کاربران بیشتر با آن آشنا شوند. مسئله دوم اندازه گیری تاثیر این کمپین ها بر فروش است که کار دشواری است و نیاز به بررسی های عمیق تر دارد.
صدای سلبریتی ها به گوش هواداران می رسد
سونی سراغ استفاده از influencer ها و سلبریتی های اینستاگرامی مانند فرشید کله گنده رفته و او را سفیر برند در سفرهایش کرده است.
گل حسینی این حرکت را این گونه ارزیابی می کند که این روش خوب و مرسومی است که برند ها از سلبریتی ها در کمپین های شان استفاده می کنند. آنها طرفدار دارند، صدای شان به گوش می رسد و ممکن است محبوبیت داشته باشند. پس می توان از جامعه آنها استفاده کرد تا به اهداف مان سریع تر برسیم.
افزایش میزان درگیر کردن کاربران
او در مورد ارزیابی خود از استقبال مخاطبان ادامه می دهد: در کمپین سفیر شو تقریبا 900 هشتگ توسط افراد شرکت کننده در مسابقه ایجاد شده و کاربران سعی کرده اند بیشترین خلاقیت را از خودشان نشان دهند و همانطور که اشاره شد تعداد بسیاری هم در معرض این کمپین و موضوع آن قرار گرفته اند. آنچه برای هر برند مهم است، افزایش میزان درگیر کردن کاربران در کمپین های آینده بعد از کسب تجربه از هر کمپین است.
کمپین چند مرحله ای
در ادامه شهرام سیف هاشمی، مدیر بخش برنامه ریزی استراتژیک ارتباطات بازاریابی کمپین سفیر شو پای سوالات ما نشسته و در خصوص ارزیابی خود از این کمپین و جزییات آن می گوید: این کمپین، چند مرحله ای است و تاکنون ما دو بخش آن را پشت سر گذاشته ایم.
در مرحله اول از مخاطب خواستیم تا Xها را بیابد، در مرحله دوم از او خواستیم تا سفیر سونی شده و با X (ایکسی) که ما در اختیارش قرار می دهیم عکس بگیرد و در مرحله سوم قرار است سفیران منتخب سونی، از قابلیت های گوشی جدید کمک بگیرند و... در پایان مرحله سوم باید ارزیابی کاملی از کل کمپین معرفی XPERIA X داشت.
نشان دادن خود از طریق خلق تصویری خاص
او در خصوص اینکه کمپین سفیر شو چه مخاطبانی را هدف قرار داده و چقدر آنها را درگیر کرده است، می افزاید: قشر پویا و جوان جامعه و افرادی که در فضای دیجیتال تعامل بیشتری دارند، مخاطب اصلی این کمپین بودند. البته در این کمپین، افراد فعال در اینستاگرام مورد توجه قرار گرفتند و با توجه به رفتارشان (انتخاب و تولید تصاویری خاص و انتشار در صفحه شخصی شان) و بینش شان (می خواهند خودشان را از طریق خلق تصویری خاص نشان دهند) مسابقه را با آنها پیش بردیم.
هدف کمپین، برندینگ و ایجاد آگاهی از لانچ
سیف هاشمی در مورد استفاده از influencer ها و سلبریتی های اینستاگرامی مانند فرشید کله گنده و سفیر سونی کردن او می گوید: افراد تاثیرگذار از جمله فرشید عزیز و دوستانش، در این مسیر ما را به خوبی یاری دادند و هم در معرفی محصول و هم در قضاوت و داوری و انتخاب بهترین تصاویر نقش موثری داشتند. همچنین در مورد اثربخشی این کمپین در فروش گوشی باید اضافه کرد که ما نیاز به آمارهایی در این خصوص داریم که در حال حاضر دسترسی به این آمار میسر نیست. ضمن اینکه هدف کمپین، برندینگ و ایجاد آگاهی از لانچ XPERIA X است.
استفاده از پتانسیل های شبکه های اجتماعی و دیجیتال
استراتژیست ارتباطات بازاریابی سفیر شو در انتها در پاسخ این سوال که چرا شبکه های اجتماعی را برای این کار انتخاب کردند و ارزیابی از استقبال مخاطبان اضافه می کند: این یک کمپین دیجیتال است که در دستور کار CARAT قرار گرفت و تیم ما باید از پتانسیل های شبکه های اجتماعی و دیجیتال استفاده می کرد. با توجه به دریافت حدود 1000 تصویر با هشتگ #safirsho، بازخورد و میزان تعامل مخاطب را خوب ارزیابی می کنیم.
ارتباط با نویسنده: hoda.rezaeii@yahoo.com