شرکت آمازون از اینکه برگ برنده ای چون تحویل محصولات غذایی تازه به مشتری دارد به خود می بالد. مدیران آمازون معتقدند که این سرویس همچنان نقش مهمی در روبه جلو بودن خدمات این شرکت بازی خواهد کرد.
این سرویس که Amazon Fresh نام دارد، خدمات تحویل محصولات غذایی است که ماهی 99/14 دلار هزینه دارد و تنها برای «اعضای برجسته» ارائه می شود. اعضای برجسته کسانی هستند که در سال 99دلار برای عضویت خود در آمازون هزینه می کنند. اگرچه این سرویس سابقه ای حدودا 10ساله دارد، اما از سال 2013 یعنی سه سال پیش کم کم به محبوبیت میان مشتریان آمازون رسید. سرویس Amazon Fresh اکنون در 18 بازار در سراسر جهان ارائه می شود.
برین اولسافسکی، مدیر ارشد مالی آمازون دراین باره گفت: «ما همچنان معتقدیم مواد مصرفی و محصولات غذایی بخش کلیدی پیشنهادهای ویژه ما برای مشتریان است. به نظر این سرویس برای مشتری بسیار جذاب است.»
این نشان می دهد آمازونی ها هنوز دست از بلندپروازی های خود برنداشته اند. آقای اولسافسکی از دادن هرگونه نظریه دیگر درباره این موضوع خودداری کرد، اما اذعان کرد این شرکت چندین مدل گوناگون را تجربه کرده که از آن جمله می توان به سرویس تحویل کالای Prime Now و Prime Pantry برای کالاهای ضروری و مایحتاج روزانه اشاره کرد.
او گفت: «ما مدل های مختلفی را امتحان کردیم تا ببینیم کدام یک برای چه نیازهایی بهتر جواب می دهد.»
اولسافسکی همچنین به این نکته اشاره کرد که آمازونی ها به فکر کارآمدی کتابفروشی ها، خرده فروشی های موقت و محل های از پیش تعیین شده برای جمع شدن مردم هستند تا بتوانند مشتریان بیشتری جذب خود کنند. آنها در این مسیر به شکل ظاهری این فضاها توجه ویژه ای دارند. اما اگر آمازون بخواهد بازیگر بزرگ تری در فضای محصولات غذایی شود، باید سرعت خود را در این راه بیشتر کند. آمازون هنوز راه زیادی برای رسیدن به رقبایی چون وال مارت (Walmart) و تارگت (Target) در بخش محصولات کشاورزی و مصرفی دارد.
با توجه به نفوذ کمتر آمازون در مقایسه با وال مارت و تارگت، کارشناسان براین باورند که آمازونی ها هنوز راه زیادی برای رسیدن به این دو شرکت در زمینه سهم بازار دارند. براساس آمار شرکت وال مارت در بخش محصولات غذایی و مصرفی 53درصد بازار را در اختیار دارد و سهم تارگتی ها 45درصد است. آمازون اما تنها 17درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است.
اما مقامات آمازون از اینکه این سرویس به خوبی در حال جا باز کردن میان مشتریان است کاملا راضی است و حتی این سرویس را دوست دارد. بنابراین قطعا تلاش مدیران این شرکت این خواهد بود که با گسترش این سرویس بر تعداد مشتریان و در نتیجه سهم خود را از بازار بیفزایند.
شرکت آمازون که برخلاف بسیاری از رقبایش نه از سیلیکون ولی بلکه از یک گاراژ در واشنگتن بیرون آمد، حالا امیدوار است با سرویس تازه، محبوبیت خود را میان مشتریان در سراسر جهان بیشتر کند.