رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به آمادگی شرکتهای بزرگ صنعت هوانوردی برای ورود به ایران برای مذاکره، از ورود ۸ تا ۹فروند هواپیمای ایرباس نو به ناوگان هوایی ایران در سال جاری میلادی خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی علی عابدزاده گفت: در طول چندماه اخیر و تغییر سیاستهای دولت ایران، توافقاتی در حوزه حمل ونقل هوایی صورت گرفت که طبق توافق انجام شده قرار است ۸ تا ۹ فروند از هواپیماهای خریداری شده از ایرباس در سال جاری میلادی به ناوگان هوایی ایران تحویل داده شود.
عابدزاده افزود: البته مسائل تامین منابع مالی و ایجاد ضمانت برای خرید از فرآیندهای این قرارداد است و مذاکرات لازم در اینباره نیز در حال انجام است. وی ادامه داد: شرایط و ارتباطات بینالمللی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای اروپایی و حتی آسیایی بهبود یافته، به طوریکه شرکتهای فعال در صنعت هوانوردی از نقاط مختلف دنیا از جمله برزیل، کانادا و حتی ژاپن آماده مذاکره با ایران هستند.
عابدزاده افزود: امیدواریم طی توافق بین ایران و اروپا در سال ۲۰۱۶ تحویل هواپیماهای نو آغاز شود. ضمن اینکه شرکتهای هواپیمایی نیز از ورود هواپیماهای نو استقبال کردند. وی افزود: در طول چند ماه اخیر که سیاست سازمان هواپیمایی کشوری مبنی بر نوسازی ناوگان تغییر کرده، تلاش شد از ورود هواپیماهای قدیمی به کشور جلوگیری شود و شرکتهای هواپیمایی نیز از این تصمیم تبعیت کردند. هواپیماهایی که در حال حاضر وارد کشور میشوند نسبت به هواپیماهای قدیمیتر جدیدتر هستند، به طوریکه هواپیماهایی که وارد کشور میشوند مدل ۲۰۰ به بالا هستند.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با توجه به بهبود ارتباطات بینالمللی ایران و کشورهای اروپایی شرکتهای اجارهدهند و فروشنده هواپیما تمایل بیشتری برای مذاکره مستقیم با شرکتهای ایرانی دارند، به طوریکه تقریبا تمامی سازندگان هواپیما در دنیا با ایران ارتباط دارند، حتی ژاپنیها که هنوز هواپیمای تولیدی ۱۰۰ نفره این کشور عملیاتی نشده است نیز به شرکتهای ایرانی پیشنهادات خود را ارائه دادند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره آموزش نیروی انسانی با ورود هواپیماهای نو به کشور و توسعه صنعت حملونقل هوایی گفت: سازمان هواپیمایی کشوری بهعنوان نهاد حاکمیتی صنعت هوانوردی برای تمام بخشها از جمله تعمیرات و نگهداری هواپیما، بازرگانی، آموزش، تنظیم مقررات، قراردادهای فیمابین ایران و سایر کشورها برنامهریزی کرده که یکی از این برنامهها تقویت بخش آموزش است.
وی ادامه داد: در حوزه توسعه کروی پروازی در بخش خلبان نیز شاهد بیکاری تعدادی از خلبانان جوان در کشور هستیم که شرکتهای هواپیمایی را باید برای جذب این خلبانان تشویق کنیم تا بهعنوان خلبان اول فعالیت کنند؛ هر چند مجوز پرواز بهعنوان خلبان اول یک فرآیند زمان بر است، اما شرکتها باید در این زمینه نسبت به جذب این خلبانان اقدام کنند. رئیس سازمان هواپیمایی کشور افزود: در بخش نیروی انسانی شرایط خوبی داریم، اما باید آموزشهای مجدد به نیروهای موجود داده شود تا با فناوریهای روز دنیا در صنعت هوانوردی آشنا شوند.
عابدزاده درباره ظرفیت فرودگاههای کشور برای ورود هواپیماهای نو به کشور گفت: خوشبختانه به اندازه کافی در کشور فرودگاه وجود دارد، اما یکی از نقاط ضعف فرودگاهی فضاهای پارکینگ برای هواپیما است که احداث پارکینگ فرآیند پیچیدهای در فرودگاهها نیست.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه توسعه ظرفیت و احداث پارکینگ در فرودگاهها فعالیت پیچیدهای نیست، افزود: ظرفیت فرودگاههای کشور در حال حاضر سه برابر ظرفیت اعزام و پذیرش مسافر است که با مختصر توجهی با این کاستیها امکان جبران کمبودها وجود دارد. وی درباره مذاکرت بویینگ با ایران نیز گفت: بعد از اجرای برجام، شرکت بویینگ نیز با شرکتهای ایرانی تعامل و ارتباط داشته و در برخی مقاطع قراردادهایی در بخش تامین مدارک ایمنی پروازها منعقد کرده و اجرایی شده است.