اطلاعات منتشر شده از سوی موسسات آماری و تحقیقاتی بیانگر آن است که شرکت آمریکایی آمازون به عنوان بزرگ ترین خرده فروشی آنلاین در جهان به صورت روزافزونی در حال ورود به قلمرو غول جست وجوگر اینترنت یعنی شرکت گوگل است. این خرده فروشی آنلاین اخیرا یک خرده فروشی اماراتی را به منظور گسترش بازار خود در منطقه خاورمیانه خریداری کرده و اختراعی برای استفاده از انبارهای شناور در آسمان به ثبت رسانده است.
شرکت اینترنتی گوگل بخش قابل توجهی از درآمد خود را از طریق تبلیغات به دست آورده است به این صورت که هرچه میزان جست وجوی کاربران گوگل بیشتر باشد بر میزان درآمد این شرکت نیز افزوده خواهد شد. اما به نظر می رسد که آمازون وارد قلمرو گوگل شده و در بخش جست وجوی مربوط به حوزه تجارت الکترونیک بخشی از درآمد شرکت گوگل را با تهدیدی جدی مواجه ساخته است.
در همین راستا و براساس تحقیقات صورت گرفته توسط شرکت خدمات آماری و اطلاعاتی Raymond James، بخش قابل توجهی از مردم امروزه جست وجوی خود برای خرید اینترنتی را توسط موتورجست وجوی آمازون انجام می دهند که این موضوع به معنای کاهش قابل توجه میزان جست وجو در موتورجست وجوی گوگل است.
بررسی آمارهای ارائه شده از سوی موسسه تحقیقاتی Raymond James نشان می دهد که تنها 26درصد از کاربران اینترنت برای یافتن محصول مورد نیاز خود جهت خرید در اینترنت از دیگر موتورهای جست وجو نظیر گوگل استفاده می کنند و بخش قابل توجهی از آنها از آمازون برای یافتن کالای مورد نیازشان بهره می برند.
با این همه آنچه در این میان برای موتورهای جست وجوی اینترنتی نظیر گوگل و بینگ از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و نگرانی اصلی آنان به شمار می رود کاهش 50 درصدی جست وجوهای صورت گرفته با استفاده از موتورهای جست وجو از سال 2014 تاکنون بوده و کاهش تعداد جست وجوهای صورت گرفته در حوزه تجارت الکترونیک نیز ضربه دیگری است که بر موتورهای جست وجوی اینترنتی وارد می شود.
نکته قابل تامل این است که به نظر نمی رسد وضعیت فعلی به این زودی تغییر کند و موتورهای جست وجو همچنان باید با پدیده کاهش اقبال کاربران دست و پنجه نرم کنند.