خبر درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی، یکی از بزرگ ترین رویدادهایی است که فضای مجازی ایران در سال های اخیر تجربه کرده و واکنش ها به درگذشت او، بسیار گسترده بوده است.
از همان دقایقی که خبر بستری شدن او در بیمارستان شهدای تجریش منتشر شد، کاربران در فضای مجازی به خصوص توییتر به این خبر واکنش نشان دادند. سرعت عمل آنها در توییتر حیرت آور بود و در غیاب عملکرد حرفه ای صداوسیما که با تأخیر به این خبر بسیار مهم پرداخت، عملاً به عنوان یک رسانه به خبررسانی در این باره پرداختند.
بعد از تأیید خبر درگذشت آیت الله هاشمی، سرعت واکنش های حتی بالاتر رفت و #هاشمی_رفسنجانی چنان از سوی کاربران فارسی زبان استفاده شد که این عبارت فارسی، به هشتگ دوم دنیا در آن شب تبدیل شد. این نخستین بار در تاریخ توییتر بود که یک عبارت فارسی به دومین ترند دنیا تبدیل می شد. هشتگ انگلیسی مورد استفاده برای پست های مرتبط(#rafsanjani)هم در همین ساعات به یکی از ترندهای توییتر تبدیل شد.
درگذشت آیت الله هاشمی همچنان یکی از موضوعات داغ رسانه های اجتماعی است. دیروز به خصوص همزمان با مراسم تشییع پیکر او، فضای مجازی سرشار از نوشته ها و تصاویر مربوط به این مراسم بود که با حضور بسیار چشمگیر مردم در تهران برگزار شد.
در اینستاگرام، کاربران عکس ها و فیلم هایی را که از این مراسم گرفته بودند منتشر کردند و در تلگرام و توییتر هم وضعیت مشابه بود. به جز کاربران عادی، کاربران سرشناس و چهره های سیاسی کشور هم در همان ساعات اولیه انتشار خبر درگذشت آیت الله هاشمی، حضور پررنگی در فضای مجازی داشتند.
آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب پیام تسلیت خود را در توییتر منتشر کرد و حسن روحانی رئیس جمهوری هم پیش از اینکه متن کامل پیام تسلیت خود را به صورت رسمی منتشر کند، بخش هایی از آن را در توییتر در قالب چند پست منتشر کرد. شخصیت های سرشناس دیگر هم چه در توییتر و چه در اینستاگرام پیام تسلیت خود را در رابطه با مرگ آیت الله هاشمی نشر دادند.
پریشب، فضای مجازی به خصوص تلگرام و توییتر، دوباره کارکردی رسانه ای پیدا کردند و خبرهای مربوط به مراسم تشییع توسط کاربران این دو شبکه اجتماعی دست به دست می شد. ظهر دیروز هم کاربران از طریق شبکه های اجتماعی پیگیر اخبار مربوط به این مراسم بودند.