واکسال دومین فراخوان عمومی برای مدلهای ZafiraB را به منظور رسیدگی به خطر آتش گرفتن خودروها آغاز کرد. سال گذشته واکسال در پی بروز آتشسوزیهای زنجیرهای در خودروهایی از مدل خاص، تمامی 234 هزار و 938 دارنده مدل Zafira در بریتانیا را از عدم تعمیر درست مقاومت موتور دمنده این مدل که احتمال ایجاد خطر آتش گرفتن خودرو را ایجاد میکند باخبر ساخت و شروع به تعمیر هزاران دستگاه از این خودروهای معیوب کرد.
این شرکت اما حالا فراخوان دوم را به منظور «بهبود قدرت کلی این سیستم» آغاز کرده است. در فراخوان دوم، مقاومت لحیمی فیوز با یک مقاومت چسبی فیوز جایگزین میشود تا با این کار امکان دستکاری در این سیستم کاهش یابد. این شرکت با تمام 234.938 مشتری تماس خواهد گرفت تا آنها را از لزوم انجام این تغییر مطلع سازد. عملیات فرستادن نامهها به مشتریان در ماه آگوست 2016 آغاز خواهد شد.
مانند فراخوان اول، کلیه عملیات انجام گرفته برای دارندگان خودروها رایگان بوده و در پایان فراخوان، خودروهای تمامی آنها از یک مقاومت فیوز چسبی جدید، یک موتور دمنده جدید و نیز یک قالبریزی جدید برای پایه شیشه جلو جهت حل مشکل ورود آب به داخل خودرو برخوردار خواهند بود.
فراخوان اصلی چگونه آغاز شد؟
سال گذشته بود که دارندگان مدل Zafira شروع به گزارش مشکلاتی در سیستم تهویه و گرمایش مدلهای Zafira B فروخته شده از سال 2009 تا سال 2014 کردند و همزمان، سازمان آتشنشانی لندن نیز اعلام کرد که از سال 2013، 71 مورد آتشسوزی این خودروها را مهار کرده است (که هیچکدام از آنها عمدی نبوده است) که در مقایسه با 38 موردی که در کل چهار سال پیش از آن رخ داده بود رقم قابل توجهی است. صاحبان نگران این خودروها صفحه اختصاصی خود را در فیسبوک افتتاح کردند و موفق شدند مشکل خود را از این طریق به معرض توجه برنامه دیدهبان BBC برسانند.
واکسال نیز در نخستین واکنش به این موضوع، کارگروه بازرسی و ساماندهی این مسئله را شکل داد و با همه 234 هزار و 938 دارنده خودروهای معیوب تماس گرفت و این فرآیند به تدریج به یک فراخوان ایمنی کلی تبدیل شد که در آن، آژانس استانداردهای خودروهای رانندگان (DVSA) نیز کمک کرد تا اطمینان حاصل شود که هیچ خودروی معیوبی از این قافله عقب نمیماند.
دلیل آتش گرفتن واکسال Zafira چیست؟
حالا دیگر DVSA نیز با بخش تحقیقات ریشهیابی واکسال موافق است که دلیل شعله ور شدن خودروها، تعمیرهای ناشیانه یک فیوز گرمایشی است که در یک مقاومت تعبیه شده در بخشی از سیستم تهویه و گرمایش این خودروها قرار دارد و خودروهایی که دارای سیستم هوشمند تنظیم دما هستند، بدون مشکل در حال رفتوآمد هستند.
در جریان فراخوان اول، واکسال در کنار تعویض این فیوز گرمایشی در خودروهای معیوب، فیلتر گرد و غبار اتاق را نیز تعویض کرد و تمام خودروها را نیز به منظور یافتن یک سوراخ در قاب شیشه جلو که ممکن بود به دلیل جاگذاری مجدد شیشه جلو ایجاد شده و با نفوذ آب از طریق آن به سیستم موجب خوردگی تدریجی فن میشد، مورد بازرسی دقیق قرار داد. خوردگی واحد دمنده یا ساییدگی و پارگی آن در خلال استفاده بهعنوان اصلیترین دلیل حریق به شمار میآید زیرا مسئولیت فعالسازی ایمن فیوز گرمایشی خودرو را بر عهده دارد.
بازرسیهای انجام گرفته از سوی واکسال شامل بازرسی اتفاقی 1000 خودرو بوده است که 2.6 درصد از آنها حامل فیوزهای بد تعمیر شده بودهاند. این فیوز برای غیرفعالسازی سیستم در مواقع بروز یک نقص طراحی شده تا از گرم شدن زیاد جلوگیری کند.
با این وجود، Auto Express اجازه این را پیدا کرد که دسترسی اختصاصی به برخی از موارد تعمیر غیراصولی داشته باشد که طی آنها این فیوز از طریق ابزارهایی بسیار خطرناک و در عین حال مبتکرانه به سیستم متصل شده بود که در این بین میتوان به استفاده از سیم مسی برای اتصال مجدد پایانههای فیوز، تثبیت جای فیوز با استفاده از یک گیره فلزی و حتی پیچ کردن آن به جای اصلی خود اشاره کرد.
روری هاروی، رئیس شرکت واکسال درباره مشکلات فنی و ایمنی اخیر به Auto Express گفت: «ما امنیت تمامی دارندگان خودروهای واکسال در این خودروها را خواستاریم و ایمنی بالاترین درجه اهمیت را در واکسال دارد.»