مسئلهای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که واردات خودرو باعث رقابت نمیشود، چیزی که منجر به رقابت میشود، شرایط محیط کسبوکار است. زمانی که سود بانکی در داخل کشور بالای 25 درصد است، اما سود بانکی در کشوری که ما خودرو وارد میکنیم 2تا 3 درصد است، چگونه میتوان با این نوع واردات رقابت ایجاد کرد؛ یعنی اگر خودرو وارد کنیم سود بانکی ما کمتر میشود، خیر.
البته ایجاد رقابت اقدامی موثر است، اما رقابت زمانی ایجاد خواهد شد که شرایط رقابتی را فراهم کنیم، یعنی سود بانکی معادل سود بینالمللی و راندمان و بهرهوری ما به شکل بینالمللی باشد. این در حالی است که خودروی داخلی با این شرایط توان رقابت با خودروی خارجی را نخواهد داشت.
در وضعیتی که درآمد ارزی کشور خیلی بالا نیست و ما پول زیادی نداریم، باید از هزینهکردن آن مراقبت کرد. همانطور که در اقتصاد مقاومتی نیز مطرح شد، نگاه باید به درون باشد و با تکیه بر ظرفیتهای داخلی بتوانیم خودروی باکیفیت را در داخل تولید کنیم؛ چراکه واردکردن خودرو در چنین شرایطی به تولید داخل صدمه خواهد زد. از طرفی شرایطی فراهم شود که خودروسازان بتوانند به نیازها و علاقهمندی مردم پاسخ دهند و خودروهای جدید را وارد عرصه کنند که نیاز مردم برآورده شود و دیگر نیازی به واردات خودرو در کشور نباشد؛ بهطوری که برآورد سال گذشته نشان میدهد که 1500میلیارد تومان فقط سود واردات هزار دستگاه خودرو به کشور بوده است.
از نظر قیمت هم 50 درصد میزان پولی بود که مردم برای خودروهای داخلی پرداخت کردند؛ که این موارد قابل تامل است. البته نسبت به سال گذشته 74 درصد رشد تولید داشتیم. اگرچه هنوز به میزان تولید سال 90 نرسیدهایم. اما امیدوارم به همان رشد دست پیدا کنیم و تا سال 95 بتوانیم از این مرحله هم عبور کنیم. البته نباید فراموش کنیم که ما دچار تحریم بودیم و لغو تحریم تنها در بخشی از صنعت خودرو محقق شده بود و هنوز بهطور کامل برداشته نشده است.
بهرغم اینکه دولت تلاش میکند رفع تحریمها بهصورت کامل صورت گیرد، اما هنوز این اتفاق رخ نداده است و در نقل و انتقال پولی با مشکل روبهرو هستیم و بهراحتی امکان خرید وجود ندارد. خوشبختانه وزیر صنعت همانطور که در یکسال اخیر بر افزایش تولید خودرو تاکید داشتند این امر اتفاق افتاد.
در جلسهای هم که پنجشنبه گذشته با حضور نعمتزاده، وزیر صنعت و معدن برگزار شد، تاکیدشان بر ارائه خدمات پس از فروش و جلب رضایت مشتریان و مردم از خودروهای تولید داخل بود. حتی تاکید داشتند که خودروسازان قطعات یدکی مورد نیاز را به هر طریقی که شده تامین کنند. امیدوارم خودروسازان در راستای این اهداف گام بردارند، بهطوری که هماکنون یک گروه مسئول پایش شرایط هستند تا ترتیبی اتخاذ شود که همانطور که تولید رونق دوباره گرفت و افزایش یافت، خدمات پس از فروش به مشتریان به خوبی ارائه شود که دیگر نیازی به واردات خودرو نداشته باشیم.