همه ما شمال را با کلوچهها و ماهی سفیدش میشناسیم. زمانی که به سفر میرویم، هم برای مصرف روزانه خودمان هم در زمان برگشت برای سوغات، چند بسته از این کلوچهها را خریداری میکنیم. شاید سالها پیش فقط چند برند مشخص مانند نادری، فومن و نوشین و چند برند دیگر در حوزه تولید کیک و کلوچه فعالیت میکردند، اما طی چند سال اخیر بسیاری از تولیدکنندهها با نامها و کیفیتهای متفاوت وارد این عرصه شده و حتی گاهی مشتری را در زمان خرید سردرگم میکنند.
درحالحاضر فقط تعداد کمی از افراد در این حوزه به نام برند توجه کرده و هرجا بروند در فروشگاهها بین همه بستههای رنگی، برند اصیل خود را پیدا و در کنار یک چای قندپهلو میل میکنند. در این بازار شلوغ کلوچه و سوغاتی برندها برای ماندگار شدن و راضی کردن مخاطبان خود نباید از قافله عقب بمانند و هر روز باید جذابیتی تازه برای مشتری داشته باشند تا مخاطبان نه چندان سختگیر این حوزه را به خود جلب کنند. در این میان، نادری یکی از برندهای اصیل در حوزه تولید انواع کلوچه، کیکی و... است که چند وقت اخیر یک روش بازاریابی جالب را مورد استفاده قرار داده است. این اقدام قرار دادن چند عدد چای تیبگ در بستههای کلوچه است تا از این طریق برای خود مزیت رقابتی ایجاد کند.
این حرکت اگرچه چندان بزرگ نمینماید و خیلی ساده است، اما ایده جالب آن برای مسافران بسیار کار راه بینداز است. وجود محصول چای در کنار کلوچه مسئله جالب و لازم و ملزومی حساب شده است. این ایده شاید بتواند همچنان ذهن مشتری وفادار این برند را به سمت خود کشانده و این باور را به مشتری بدهد که من فقط به فکر فروش محصول خود نیستم، بلکه نگران سرو آن هم هستم و با تقدیم یک لیوان چای، لذت خوردن محصول را برای شما بیشتر میکنم.
در واقع قرار دادن محصولاتی که با وجود هم کامل میشوند و بهگونهای سهولت استفاده از یک محصول را بالا میبرند یک روش بازاریابی محسوب میشود که برخی شرکتها در حوزههای مختلف به کار میبرند، اما توجه به اینکه چه محصولی مکمل محصول ماست بسیار مهم و قابلتوجه است.
شاید هدیه دادن یک عدد پوستکن در کنار یک کبابپز، گزینه جالبی به نظر نیاید، اما وجود یک لیوان چای میتواند بهترین گزینه برای یک کلوچه شیرین باشد.