براساس اخبار و گزارشات منتشر شده، شرکت خودروسازی نیسان ژاپن قصد دارد 34درصد از سهام دیگر خودروساز ژاپنی یعنی میتسوبیشی را به ارزش 2 میلیارد و 200 میلیون یورو خریداری کرده و از این طریق کنترل این خودروساز را به دست گیرد.
به عقیده بسیاری از تحلیلگران حوزه صنعت خودرو، پشت سر گذاشتن گروه شرکتهای میتسوبیشی و بدل شدن به تنها سهامدار عمده شرکت خودروسازی میتسوبیشی، انگیزه اصلی مدیران نیسان برای خرید 34درصد از سهام میتسوبیشی بوده است.
در رابطه با خبر مذکور، دو شرکت نیسان و میتسوبیشی اعلام کردند که براساس توافق صورت گرفته میان دو شرکت، نیسان بهزودی چهار عضو جدید هیأت مدیره میتسوبیشی را معرفی کرده و علاوه بر آن یک نفر نیز بهعنوان مدیرعامل گروه خودروسازی میتسوبیشی موتورز از سوی نیسان منصوب خواهد شد.
لازم به ذکر است اقدام اخیر نیسان در جهت خرید سهام میتسوبیشی در حالی صورت میگیرد که مدیران میتسوبیشی با بحران تقلب در میزان واقعی آلایندگی خودروهای این شرکت با استفاده از ارائه آمارهای غیرواقعی روبهرو بوده و به باور بسیاری از کارشناسان، نیسان قصد دارد با در دست گرفتن کنترل میتسوبیشی، این شرکت را از بحرانی که اخیراً دچار آن شده نجات دهد.
در این چارچوب کارلوس گوسان، مدیر اجرایی نیسان و اوسامو ماسوکو مدیر اجرایی میتسوبیشی، پس از جلسه اعضای هیأتمدیره دو خودروساز ژاپنی، به صورت رسمی اتحاد نیسان – میتسوبیشی را اعلام کردند. پس از اعلام خبر خریدار بخش قابل توجهی از سهام میتسوبیشی توسط نیسان، کارلوس گوسان اعلام کرد که اتحاد دو شرکت مباحثی نظیر فروش، پلتفرمهای مشترک، تولید مشترک، توسعه تکنولوژی و صرفهجویی در هزینهها را دربر خواهد گرفت. همچنین شرکت نیسان در قرارداد جدید متعهد شده با ارائه خدمات مدیریتی و تخصصی، به بازیابی اعتماد از دست رفته نسبت به برند میتسوبیشی کمک کند.
مدیر اجرایی نیسان ضمن برد – برد ارزیابی کردن قرارداد اخیر این شرکت با میتسوبیشی گفت: «ما به ظرفیتهای گروه خودروسازی میتسوبیشی موتورز اعتقاد راسخ داریم.» کارلوس گوسان ادامه داد: «نیسان بهعنوان بزرگترین سهامدار شرکت میتسوبیشی، برند این شرکت را حفظ کرده و امکانات لازم را در اختیار آن قرار خواهد داد.» مدیر اجرایی نیسان در ادامه افزود: «دلیل اصلی به نتیجه رسیدن سریع دو طرف، صداقت مدیران میتسوبیشی و ارزیابی صحیح آنها از ابعاد مشکلات موجود بوده است.»
از سوی دیگر ماسوکو، مدیر اجرایی شرکت میتسوبیشی اعلام کرد که این خودروساز ژاپنی پس از وقوع تقلب در این شرکت به کمک نیاز داشت و همکاری عمیقتر با نیسان بهترین و مهمترین راه پیشروی میتسوبیشی و وجهه مخدوش برند آن بوده است. وی در ادامه افزود: «ما باید اقدام میکردیم و در این راه به تنهایی نمیتوانستیم به موفقیت برسیم، چرا که بازسازی وجهه مخدوش شده یک برند و به دست آوردن اعتماد مشتریان کار آسانی نیست.»
در پی اعلام خبر اتحاد نیسان و میتسوبیشی، کارشناسان و تحلیلگران صنعت خودرو اعلام کردند که اتحاد دو شرکت فواید بسیار زیادی برای میتسوبیشی به همراه خواهد داشت. بهرهبرداری از نقدینگی موجود در نیسان و استفاده از ظرفیتهای مدیریتی آن به بهبود وجهه برند میتسوبیشی کمک شایانی کرده و میتواند به توسعه محصولات این برندن در بازار ایالات متحده منجر شود، موضوعی که در صورت تحقق، فرآیند بازیابی و بهبود این برند را تسریع خواهد کرد.