تغییرات آسان نیست و همین موضوع عاملی است که معمولا در مقابل ایجادش مقاومت میشود. سازمانها تغییرات ایجاد میکنند تا بهرهوریشان و قدرت رقابتشان را بهبود بخشند. با این وجود، اگر تغییرات صورتگرفته قابل درک نباشند و همه کسانی که به نوعی شامل این تغییرات میشوند، نتوانند با آن ارتباط برقرار کنند، مشکلاتی ظاهر خواهند شد. تمام نگرانی که وجود دارد این است که باید از این مقاومت جلوگیری کنید. ایده تغییرات برای این است که به عنوان یک سازمان به جایگاه بهتری نسبت به سابق دست پیدا کنید، بنابراین همه باید برای ایجاد تغییرات در صحنه حاضر باشند تا اتفاق بیفتد.
از اینرو، تغییرات سازمانی میتواند تجربهای پیچیده و استرسزا باشد و دورنما و چشماندازی که دارد میتواند حس ترس و ناامنی را در محل کار به کارکنان القا کند. به عنوان یک مدیر، احتمالا پرسنل شما اولویت نخستتان هستند. بنابراین، به چند نکته مفید اشاره میکنیم که میتوانند در زمینه چگونگی کمک به کارکنانتان برای کنار آمدن با تغییرات مثمرثمر باشند.
از کارکنانتان حمایت کنید
در آشفتگی بالقوه تغییرات، احتمالا کارکنانتان نیاز به راهنمایی دارند تا بدانند چه اتفاقی قرار است بیفتد.بنابراین حمایت خودتان را از آنها اعلام کنید و بدانید که این کار امری ضروری است. به عنوان مثال، اگر طی تغییراتی که ایجاد میکنید قرار است بعضی از کارکنانتان را تعدیل کنید، به این موضوع بیندیشید که چگونه میتوانید به آنها کمک کنید. در چنین موقعیتهایی، میتوانید به کسانی که تحت تاثیر این لیست مازاد قرار گرفتهاند، خدماتی را ارائه دهید و به آنها برای پیدا کردن کاری جدید کمک کنید یا حتی به طور مستقیم به مدیر دیگری معرفیشان کنید.
اینگونه خدمات میتوانند به کمک کسانی بیایند که کارشان را از دست دادهاند و به دنبال کار جدیدی میگردند که از جمله این خدمات میتوان به ارائه مشاوره تخصصی، کمک کردن به کارکنان برای شناختن اهداف و مقاصدشان و مجهز کردن آنها به مهارتهایی که نیاز دارند تا مطمئن شوند در جستوجو برای کار جدید موفق خواهند بود، اشاره کرد. پیشنهاد دادن چنین کمکهایی میتواند راهی مفید و عملی برای حمایت از کارکنانتان باشد.
صداقت داشته باشید
داشتن صداقت با نیروی کارتان از همان ابتدا از اهمیت بسیاری برخوردار است. روراست بودن و بیان واقعیتها میتواند برایتان به عنوان مدیر یک مجموعه احترام به همراه داشته باشد، بنابراین به محض اینکه قرار شد در کسبوکارتان تغییراتی صورت بگیرد، ضروری است کارکنانتان اطلاعات شفاف و دقیقی درباره چگونگی انجام این تغییرات و تاثیری که تغییرات صورتگرفته روی جایگاهشان دارد، دریافت کنند.
همچنین نکته دیگری که اهمیت دارد این است که تا جایی که امکانش هست جزییات این تغییرات را نیز با کارکنانتان در میان بگذارید. در حالی که ممکن است با خود بیندیشید که پنهان نگه داشتن برخی اطلاعات از کارکنانتان میتواند به آنها لطمه کمتری وارد کند، انجام چنین عملی فقط میتواند کارتان را پس از این سختتر کند. مطمئن باشید، هر پاسخ مطمئنی که حتی به سختترین پرسشها میدهید، میتواند به شما کمک کند تا از هر استرس اضافی جلوگیری کنید و کارکنانتان را راضی نگه دارید.
مثبت بمانید
طی فرآیند تغییر، دلسرد شدن کارکنانتان میتواند بهراحتی صورت پذیرد و ممکن است متوجه افت بهرهوری شوید. اگر چنین اتفاقی بیفتد، باید سعی کنید نگاه مثبتتان را حفظ کرده و خوشبین بمانید. اگر شما خوشبین و شاد دیده شوید، به کارمندانتان کمک میکنید تا روی کارشان متمرکز و تشویق شوند با وجود اتفاقاتی که در اطرافشان در حال رخ دادن است، مانند سابق به کارشان ادامه دهند.به عنوان یک مدیر و هدایتکننده باید نهایت تلاشتان را بکنید تا روحیه بالا را در محل کارتان حفظ کنید، به خصوص زمانی که قصد دارید تغییراتی را صورت دهید.
مدیریت در زمان ایجاد تغییرات برای همه کسانی که میخواهند در کسبوکارشان، کار حرفهایشان و حتی محل کارشان موفقیت کسب کنند، از اهمیت خاصی برخوردار است. یکی از مهمترین فاکتورهایی که باید در نظر گرفت این است کسانی که تغییرات را مدیریت میکنند بدانند که چگونه باید در همه بخشها این مسئله را قبول کنند و پذیرای آن باشند. مدیران واقعی قادرند زمانی که موقعیتهایی برای گسترش کسبوکارشان نصیبشان میشود رشد کرده و تغییر کنند.
آنها میتوانند زمانی که فرصتها به سراغشان میآیند، موقعیتهای منفی را به شرایط مثبت تبدیل کنند.تغییرات سازمانی میتوانند دوران نگرانکننده و مشوشی را به همراه داشته باشند، به عنوان یک مدیر از کارکنانتان حمایتی را که نیاز دارند، دریغ نکنید. به آنها کمکهای کاربردی پیشنهاد کنید، صداقت پیشه کنید و دیدگاهی مثبت داشته باشید، باید بتوانید در این دوره سخت به طور موفقیتآمیز به کارکنانتان کمک کنید.
ارتباط با نویسنده: mona.ashrafzade@gmail.com