آشنایی با آموزههای مدیریتی در زمینههای مختلف، از جمله نیازهای مبرم مدیران در دنیای امروز است. اگرچه در دانشکدههای مدیریت و بازرگانی مبانی نظری این اصول به تفصیل مورد بحث قرار گرفته و به دانشجویان آموزش داده میشود، اما استفاده کاربردی از این اصول در دنیای واقعی، هم در زندگی شخصی و هم سازمانهای تحت مدیریت، بسیار ضروری است. از سوی دیگر، حجم فعالیتهای مدیران در بنگاهها و سازمانهای مختلف کمتر فرصت لازم برای مطالعه و استفاده آنها از کتابهای حجیم مدیریت را فراهم میسازد. بنابراین در سالهای اخیر تدوین کتابهایی که بهصورت خلاصه خواننده را با موضوعات رشته مورد نظر آشنا سازد، توسط افرادی که هم زمینههای دانشگاهی دارند و هم از تجربه زیادی در دنیای کسبوکار برخوردارند، گسترش یافته است.
کتاب «101 نکتهای که در دانشکده مدیریت هاروارد آموختهام» از این دست کتابهاست که بهرغم حجم کوچک، به لحاظ معنی بزرگ است. این کتاب مسلما جای کتابهای مدیریت بازرگانی را نمیگیرد، اما نکات حساسی را که فعالان کسبوکار در اقدامهای روزانه خود باید به آنها توجه داشته باشند، برجسته میکند. خواندن کتاب آسان است و تصاویر و کارتونها و نقلقولها به فهم و یادآوری مطالب کمک میکند. این کتاب به لحاظ آموختن یا یادآوری سریع آموختهها، تطبیق دادن خود با تحولات، بهکارگیری رفتار انسانی و تاثیرپذیری در رویارویی با چالشهای تازه، کتابی بسیار ارزشمند است.
مایکل دبلیو پرایز استاد مدعو مدیریت بازرگانی در دانشگاه ایلینوی در اوربانا شامپین است. او دکترای خود را در بازاریابی از دانشگاه جورج واشنگتن دریافت کرد.
میتو فردری، دیگر نویسنده این کتاب، یک مهندس معمار (آرشیتکت)، طراح شهری و عضو هیأت علمی دانشگاه است. این کتاب توسط دکتر احمد عظیمی بلوریان ترجمه شده است.