به گزارش گاردین، نوکیا که در گذشتهای نه چندان دور یکی از بزرگترین و موفقترین شرکتهای اروپایی در دنیای تلفنهمراه بود تنها طی مدت زمانی کوتاه بازار را به رقبای خود واگذار کرد. آیا قهرمانان جدید این صنعت مانند اپل، گوگل و سامسونگ میتوانند از دچار شدن به سرنوشتی مشابه نوکیا پرهیز کنند؟ در سال 2007، سهم بازار نوکیا از فروش تلفنهای همراه در سراسر جهان بیش از 40 درصد بود، اما با تغییر جریان بازار، مصرفکنندگان به سوی استفاده از موبایلهای هوشمند مجهز به نمایشگرهای لمسی حرکت کردند.
با معرفی آیفون از سوی اپل در اواسط سال 2007، سهم بازار نوکیا به سرعت کاهش یافت و میزان درآمدهای این شرکت کهنهکار روند نزولی را آغاز کرد. این جریان تنها پنج سال بعد نتیجهای جز فروش بخش تلفن همراه نوکیا به مایکروسافت در پی نداشت. تصمیمات «استفن الوپ» که از اکتبر 2010 بهعنوان مدیرعامل نوکیا انتخاب شده بود یکی از عوامل کلیدی در ناکامی نوکیا محسوب میشود.
با گذشت هر روز از سکانداری الوپ در نوکیا ارزش بازار این شرکت به میزان 18 میلیون یورو کاهش مییافت. از نظر آمار و ارقام، الوپ بدترین مدیرعامل نوکیا در تاریخ این شرکت نام گرفته است. بزرگترین اشتباه الوپ انتخاب سیستم عامل ویندوز فون بهعنوان تنها بستر برای موبایلهای هوشمند نوکیا بود. در شرایطی که نوکیا در حال از دست دادن رقابتپذیری خود در بازار تلفنهمراه بود، انتخاب مایکروسافت بهعنوان تنها قایق نجات برای نوکیا اشتباهی مرگبار بود.