رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای با بیان اینکه تا زمانی که قیمت سوخت واقعی نشود، انگیزهای برای صرفهجویی وجود ندارد، گفت: اجرای طرح نوسازی ۶۵هزار کامیون به امسال نمیرسد.
به گزارش مهر، داوود کشاورزیان در جمع خبرنگاران با اشاره به تفاهمنامه طرح نوسازی ۶۵هزار کامیون و کشنده فرسوده، گفت: این تفاهمنامه برای کامیونهایی با عمر بیش از ۳۵ سال در اسفندماه سال گذشته بین سازمان راهداری و حملونقل جادهای و شرکت بهینهسازی مصرف سوخت امضا شد که منابع اجرای این طرح از محل صرفهجویی در مصرف سوخت توسط وزارت نفت تامین میشود.
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای با بیان اینکه متن تفاهمنامه با شرکت بهینهسازی مصرف سوخت، شرکتهای تولیدکننده و لیزینگ کامیون و کشنده امضا شده باید توسط وزارت نفت نهایی شود تا در چارچوب این قراردادها ۶۵هزار کامیون و کشنده نوسازی شوند، افزود: اجرای این طرح به امسال نمیرسد.
وی به اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی در سازمان راهداری اشاره کرد و اظهار داشت: کاهش مصرف انرژی در دستور کار سازمان قرار دارد و اقدامی که در چارچوب اقتصاد مقاومتی باید انجام شود و کمتر به آن پرداخته شده، اصلاح قیمت انرژی است و تا زمانیکه نرخ انرژی در بخشهای مختلف مصارف خانگی و حملونقل پایین و غیرواقعی باشد هیچ انگیزهای برای صرفهجویی ایجاد نمیشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در بخش حملونقل و مصارف خانگی شاهد مصرف بیرویه انرژی هستیم؛ بنابراین مهمترین گامی که در چارچوب اقتصاد مقاومتی با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب میتوان برداشت و بر کاهش مصرف انرژی و افزایش بهرهوری تاکید کرد، اصلاح قیمت انرژی است.
کشاورزیان با اشاره به اینکه طبیعی است که اصلاح قیمت انرژی یک تورم مقطعی را ایجاد میکند و باعث کاهش قدرت خرید مردم خواهد شد، گفت: برای جبران این محدودیتها باید سیاستهای اجتماعی و حمایتی توسط دولت اتخاذ شود تا اقشار آسیبپذیر از این بخش متضرر نشوند. همچنین نباید با مصرف بیرویه سوخت، منابع طبیعی خدادادی که متعلق به نسلهای آینده است، هدر برود.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای ادامه داد: با توجه به فرسودگی ناوگان حملونقل جادهای، میزان مصرف انرژی در بخش حملونقل زیاد است و اگر بتوانیم نوسازی ناوگان را در دستور کار قرار دهیم تاثیر بسیار زیادی در جهت کاهش مصرف انرژی دارد.