بررسیها نشان میدهد، نظام آموزشی در کشور ما بهگونهای است که منتهی به پژوهش نمیشود و اغلب فارغالتحصیلان در رشتههای مختلف حتی در مقاطع تحصیلی بالا پس از اتمام دوره تخصصی خود در بازارهای کار سرگردانند، از این رو روش آموزشی به نام «نورو آموزش» را بهعنوان شیوهای در دانشگاه صنعتی بابل بهعنوان پایلوت اجرا کردیم که براساس آن دانشجویان بتوانند داشتههای علمی خود را با نیاز و امکانات موجود در جهت ارتقا به کار گیرند.بر این اساس هماکنون اکثر فارغالتحصیلان این دانشگاه به سمتی پیش رفتهاند که به دنبال کار در اتمام دوره تحصیل نیستند، بلکه توانستهاند خود مجموعه و شرکتی را تأسیس کنند و براساس ایدههای خود کار کنند و شرایط کاربری آنها در مقایسه با بازار کار برعکس شده و اینها به دنبال کار نیستند، بلکه کار سراغ آنها میآید.
با توجه به این روش تحصیلی و آموزشی، دیگر فارغالتحصیلان به ایجاد بازار کار از سوی مجموعههای کوچک و بزرگ نیازی نخواهند داشت بلکه آنها خود فرصتهای اشتغال را براساس خلاقیت و دانش روز خود در دوره دانشگاه میآموزند، البته این دانش نیز به صورت کاربردی و عملیاتی به آنها ارائه شده است.
بر همین اساس میتوان گفت که اساساً شیوههای آموزش براساس یافتههای علمی و متد متناسب با سیستم عصبی و نظام حاکم بر عملکرد مغز و اعصاب، نظامی منطبق است و اجرای همین روش به تولید و ابداع 60 محصول دانشبنیان توسط دانشجویان دانشگاه صنعتی بابل منجر شده که یکی از این تولیدات که آماده صادرات به کشور روسیه نیز است، پنجره بالکنشو به نام «ویندا» محصول موفق دانشجویی در دانشگاه صنعتی بابل است و روز یکشنبه همین هفته در صفحه نوفنآوران گزارش مربوط به آن منتشر شد، میتوان گفت که ساخت بزرگترین دستگاه تولیدکننده
رعد و برق در این دانشگاه که پس از کشور آمریکا ما نخستین سازنده این دستگاه با همان ابعاد هستیم، همچنین ساخت دستگاههای «ساحل پاک کن» از دیگر موارد مهم و ماحصل این روش آموزشی است اما آنچه آینده این محصول را رقم میزند، برنامهریزی و تلاشی است که با حمایت صندوق حمایت از نوآوری و شکوفایی صورت میگیرد و با کمک مرکز رشد دانشگاه و پارک علم و فناوری میتوان تولید، عرضه و صادرات این نوع از محصولات دانشبنیان را توسعه داد.
فوق دکترای فیزیک اعصاب، هیأت علمی دانشگاه صنعتی بابل