برگزاری نمایشگاه فرصتی است برای خریدوفروش کالا، همکاریهای کسبوکاری و تبادل اطلاعات. این عرصه همچنین بهعنوان رسانهای برای شناساندن بهتر برند و ایجاد همکاریهای گستردهتر شناخته میشود. در یک نمایشگاه همه فعالان یک عرصه گرداگرد هم جمع میشوند و هر یک تلاش میکنند تا بازدیدکنندگان را که حکم خریداران حرفهای دارند، به سمت و سوی خود جلب کنند. اما یک نمایشگاه چگونه باید باشد که «تعامل» میان شرکتکنندگان در آن برقرار شود؟ در شرایط فعلی اقتصاد که بسیاری از کسبوکارها هشت شان گرو نهشان است، برگزاری یک نمایشگاه پروزن میتواند سرمایهگذاری مناسبی برای معرفی آن باشد.
اگرچه هر نمایشگاهی بسته به بینالمللی یا داخلی بودن، موضوع، مکان، زمان و هدف خود متفاوت است اما یک اصل اساسی در همه آنها باید اتفاق بیفتد و آن اصل تعامل است. شرکتکنندگان در یک نمایشگاه باید ارزیابی جامعی از فواید شرکت در نمایشگاه داشته باشند. ارزیابی کامل به این معنا است که به دنبال اهداف بلندمدت باشند و نه منظورهای کوتاهمدت. فراهمآوری سرمایه شرکت در نمایشگاه، روی صندلی در غرفه نشستن و رفتوآمد و بعضا دور باطل دیگران را تماشا کردن تنها یک هدف کوتاهمدت است. آنچه اهمیت دارد برقراری ارتباط با صاحبان سایر کسبوکارها و جلب اعتمادشان است.
از جمله مهمترین نکاتی که برگزاری یک نمایشگاه را هر چه بیشتر به هدف تعامل نزدیک میکند، این است که شرکتکنندگان در نمایشگاه آن را با سوپرمارکت یا پاساژ اشتباه نگیرند. به سخن سادهتر نمایشگاه، نه سوپرمارکت است که خریدار به سرعت جنس مورد نظر را پیدا کند و نه پاساژ که با کمی گذشت وگذار کالای در ذهنش را بیابد.
نمایشگاه فرصت تعامل است؛ فرصتی که شرکتکنندگان در آن باید بیشتر به دنبال پردازش دادههای به دست آمده باشند تا رسیدن به اهداف کوتاهمدت. درواقع نتیجه شرکت در یک نمایشگاه آشنایی با فرصتهای تازه است. کار اصلی از بعد از نمایشگاه آغاز میشود. این پیگیریهای بعد از آن چند روز برگزاری است که میتواند با تعامل و همفکری به نتیجه دلخواه مدیران بینجامد. در چند روز برگزاری نمایشگاه باید با همه دوست شد و بهجای حمله به رقبا و تلاش برای از میدان به در کردن آنها، یک دفترچه یادداشت داشت و نکات خوب کارشان را نوشت. اینجاست که اهمیت حضور یک گروه قدرتمند در نمایشگاه عیان میشود. وقتی یک گروه کاربلد از یک کسبوکار در نمایشگاه حضور یابد، تعاملها با سایر همکاران گستردهتر خواهد شد. هرچه نیروهای فرستاده شده به نمایشگاه حرفهایتر باشند، احتمال دستیابی به همکاریهای دامنهدار و مفید هم بیشتر خواهد شد. مدیریت زمان، ارزیابی رقبا و گفتوگو و مذاکره با آنها از دیگر راهکارهایی است که تعامل در طول روزهای برگزاری نمایشگاه و در نتیجه همکاری بلندمدت بعد از آن را میسر میسازد.