چنانچه یک شرکت تصویر مناسبی از خود ارائه دهد و نوعی حس بالندگی در آن متبلور باشد بسیار یکپارچهتر و کارآمدتر و کارفرمای آن معتبرتر خواهد بود. وقتی کارمندان از احترام زیادی برای تشکیلاتی که در آن مشغول به کار هستند برخوردار باشند به تبع آن راندمان کاری آنان بهبود یافته و سطح رضایتمندی از شغلشان افزایش خواهد یافت.
ایده
آیا کارمندان شما از اینکه در کسبوکارتان مشغول به فعالیتاند احساس رضایت و غرور میکنند؟ این احساس غرور ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. گاهی اوقات هدف شرکت موفقیتهای اصول اخلاقی حاکم بر شرکت، گاهی مدیریت و گاهی کیفیت محصولات و تاثیرگذاری آن در بازار است. بهترین مثال در این زمینه شرکت تیلور نلسون سافرز است که یک شرکت پیشرو و ارائهدهنده مشاوره و اطلاعات بازار با بیش از 14 هزار کارمند تماموقت در سراسر دنیاست. زمینه کاری این شرکت جمعآوری، تجزیه و تحلیل و تفسیر اطلاعات برای مشتریان است. همچنین ارائه تحقیقات در مورد کسبوکار و بازار و انجام رایگیریهای سیاسی و اجتماعی از دیگر خدماتی است که این شرکت ارائه میدهد.
محدوده فعالیت کمپانی تیلور نلسون سافرز به هفتاد کشور گسترده میشود که این شبکه تا حد زیادی از طریق استخدام افراد محلی ایجاد شده است. در نتیجه کارمندان محلی بیشتر نسبت به شعبه تیلور نلسون سافرز در کشور خودشان احساس وابستگی داشتند تا گروه اصلی و از نظر آنها شرکت اصلی یک شرکت خارجی دور از دسترس بود. با این حال وقتی یکی از مدیران در دسامبر سال 2004 در سونامی جنوب آسیا گرفتار شد این شرکت مبلغ 250 هزار دلار به یونیسف جهت کمک به عملیات کمکرسانی به آسیبدیدگان اعطا کرد.
این حس نوعدوستی سبب ایجاد نوعی اتحاد در این شرکت شد زیرا کارکنان آن از اینکه برای چنین تشکیلاتی که به آنها و ارزشهایشان احترام میگذارد کار میکردند بسیار خرسند بودند. همانطور که در عملکرد شرکت تیلور نلسون سافرز مشاهده میشود میتوان با انجام کارهای ساده و مثبت به نتایج موثری در زمینه برخورد با مشکلات ناشی از عملکرد و دیدگاه کارکنان دست یافت.
درعمل چه کارهایی باید انجام دهیم؟
مسئولیتهای اجتماعی شرکت نظیر اعطا و جمعآوری کمکهای مالی یا تصویب شیوههای آسانتر برای انجام کارها را برعهده گرفته و آن را انجام دهید. رعایت این موضوعات کمک میکند تا کارکنان فعلی و احتمالی شرکت از اینکه برای چنین تشکیلاتی کار میکنند احساس رضایت و غرور داشته باشند. درباره ارزشهای کارمندانتان از آنها بپرسید و از آنها بخواهید تا بگویند چنانچه آنان کارفرما بودند چگونه در مورد کارمندانشان فکر میکردند و از آنها چه انتظاری داشتند؟ فرصت انجام کارهای خیریه و داوطلبانه را از کارکنانتان نگیرید و اجازه دهید تا آنها در این موارد فعالیت کنند.
از انجام فعالیتهای تجاری با استفاده از روشهای منفی پرهیز کنید؛کارمندان وقتی برای شرکتی که وجه مثبتی در جامعه ندارد کار میکنند از انگیزه کمتری برخوردارند. به کارمندان یادآوری کنید که خدمات آنها زمانی که مشغول انجام وظایفشان هستند برای جامعه سودمند بوده و تغییرات مثبتی را ایجاد میکند.