فیس برندینگ یکی از رویکردهای زیرمجموعه پرسونال برندینگ، روشی است که برای ایجاد یک نام تجاری با استفاده از تیپ و چهره یک فرد صورت میگیرد. ویژگیهای بصری، میمیک و چهره این افراد میتواند بهعنوان مزیتی رقابتی در راستای رسیدن به هدف فیس برندینگ استفاده شود.
مسلما ویژگیهای فیزیکی و بصری فرد نقش مهمی در به ثمر رسیدن این رویکرد ایفا میکند. در خصوص این ویژگیها و ابزارهای لازم برای ترویج این رویکرد، نظرات امیر یوسفی، مشاور ارشد بازاریابی را جویا شدیم.
همخوانی میان چهره و ادراک برند
امیر یوسفی، مشاور ارشد بازاریابی در پاسخ به این سوال که آیا چهره آن فرد باید ویژگیهای متفاوتی برای مانور روی این قضیه داشته باشد، بیان میکند: به هر حال با توجه به اینکه فیس برندینگ روی چهره اشخاص انجام میشود باید همخوانیهای لازم میان چهره و ادراک برند، هویت برند و شخصیت برند وجود داشته باشد.
این الگو باید بیانکننده مواردی در ذهن مخاطبان باشد مانند اینکه برند مورد نظر شما از چه میزان صمیمیتی برخوردار است؟ اگر قرار بر این بود که شما برند شخصیتی خود را بسازید، به نظر نخستین خصوصیتی که مردم متوجه آن میشوند در شخصیت شما نهفته است.
اما قطعاً باید اذعان کرد که هدف از ایجاد یک فیس برند، چیزی فراتر از فروش کالا یا ارائه خدمات هدف است. فیسبرند علاوه بر اینکه سهم بازار را زیر تسلط خود نگه میدارد، برای رشد کسبوکار هم راههایی را مطرح میکند و مخاطبان و دوستان و مشتریان وفادار را جذب و حفظ میکند و ارزش خود را نزد عامه مردم ارتقا میبخشد.
مسئلهای که در بحث فیس برندینگ مطرح میشود این است که اکنون این برند صرفاً یک نام یا نماد نیست، بلکه عناصر دیگری چون تجربهها، شنیدهها، روایات و خاطرههای ذهنی افراد، ویژگیهای خاص افراد مصرفکننده محصولات و خدمات شما و حتی موقعیت مکانی مراکز فروش یا ارائه محصولات و قیمت آنها هم در این مجموعه در هم تنیده شده و همه آنها با هم مفهوم «برند» را توسط یادآوری چهره شما به وجود آوردهاند که همه اینها دستاورد نحوه رفتار شما در بازار مورد نظر و در برابر مخاطبان هدف شماست.
یک اصل پذیرفته شده میان کمدینها این است که «نیازی نیست به مردم بگویی که من بامزه هستم و کارهای خندهداری میکنم، فقط آنها را بخندان» این اصل در مورد فیس برند نیز مصداق دارد. مصرفکنندهها شخص معرف برند را براساس فعالیتها و عملکردی که دارد و نه براساس هزینهها و فعالیتهای تبلیغاتی او مورد قضاوت قرار میدهند. در واقع تنها یک تجربه بد از جانب مشتری حتی میتواند بهترین و حسابشدهترین تبلیغات را در حوزه پرسونال برند نابود کند.
زنجیره انتقال پیام از کاربر به کاربر دیگر
او در ادامه در مورد ابزارهای این نوع برندینگ بیان میکند: شاید تبلیغات محیطی و بیلبورد در اشاعه برند شخصی تأثیرگذاری به سزایی داشته باشد، اما این نوع تبلیغات زمانی مورد استفاده قرار میگیرد که برند شخصی در فضایی متفاوت ایجاد و به مخاطب شناسانده شود و مخصوص زمانی است که در ادامه کمپینهایی طراحی شده که قصد آگاهی دادن و به خاطرآوری برند را داشته باشند.
اما برای شروع و ایجاد برند شخصی باید از بهترین کانال ارتباطی که کوتاهترین مسیر را برای انتقال پیام تبلیغی به مخاطبان داراست استفاده کرد. از آنجایی که شبکههای اجتماعی به راحتی در دسترس همگان قرار گرفته و در میان خانوادهها نفوذ پیدا کردهاند، امروزه از این رسانهها بهعنوان یکی از ابزارهای مهم و پرقدرت در بازاریابی اینترنتی و برندسازیهای مختلف نام برده میشود که از طریق آن، برندها میتوانند به سادگی و با هزینهای مقرون به صرفه نسبت به روشهای سنتی، پیام و اهداف و برنامههای خود را به راحتی در اختیار کاربران و مخاطبان هدف قرار دهند و جایگاه مناسب و ویژهای را در برابر جامعه برای برند خود ایجاد کنند.
باید عنوان کرد که یکی از ویژگیهای مهمی که توسط بازاریابی مبتنی بر شبکههای اجتماعی انجام میشود، ایجاد زنجیره انتقال پیام در قالب کاربر به کاربر است. به این صورت که با استفاده از اشتراک محتوا و جلب توجه کاربران، پیام خود/ شرکت/ سازمان/ برند را به سرعت هرچه تمام به جامعه هدف خود رسانده و آنها را ترغیب به اشتراکگذاری آن محتوا کرد.
از آنجایی که پیام مورد نظر از طریق این زنجیره به نوعی به صورت دهان به دهان از طریق کاربران منتشر و پخش میشود، حس اعتماد در میان کاربران مرتبط به وجود خواهد آمد و این امر ارزش پیام را بیش از پیش کرده و به صورت غیرمستقیم بر مخاطب تأثیر خواهد گذاشت و در این میان شرایطی فراهم خواهد شد تا از مخاطبان بالقوه و بالفعل مورد نظر بهرهبرداری شود و اینجاست که مخاطب با شخص ارسالکننده پیام ارتباط مفهومی و حسی ایجاد کرده و ارزش دریافت شده از سوی پیام را به ارسالکننده پیام ربط میدهد.
شخصیت شکل گرفته از این تبادل ارزش با چهره، میمیک و تیپ شخصیتی ارسالکننده پیام درآمیخته و شکل ظاهری غالبا متفاوت فرد در نظر مخاطب ثبت شده و در خاطر میماند.