تجارت الکترونیک در ایران حوزهای جدید و نو پا بوده و از رشد چشمگیری برخوردار است. یکی از علل مهم این رشد ضریب نفوذ 81 درصدی استفاده از موبایل و 54 درصدی استفاده از اینترنت در کشور است. رشد روز افزون استفاده از کامپیوتر، موبایل، تبلت و شبکههای اجتماعی سبب شده کانالهای جدیدی جهت فروش کالا روی بستر اینترنت ایجاد شود که بیش از پیش به بازار تجارت الکترونیک رونق بخشیده است.
همچنین پیشرفتهای فنی سیستمهای پستی و بانکی کشور و ارائه کارت خوانهای سیار باعث به وجود آمدن بستری مناسب جهت تسهیل و اعتمادسازی در فرآیند خرید اینترنتی شده است. تجارت الکترونیک از مزایای خاصی نسبت به تجارت سنتی برخوردار است که از جمله آنها میتوان به سرعت بالا، سهولت خرید، دسترسی همیشگی، هزینه کمتر و... اشاره کرد. همچنین از جمله عوامل کلیدی تجارت الکترونیک میتوان به حذف واسطهها و کاهش هزینهها که منجر به بالا رفتن میزان سود میشود نیز اشاره کرد.
از جمله نمونههای موفق در زمینه تجارت الکترونیک میتوان به سایتهایی از قبیل دیجی کالا، 5040، فینال، نت برگ، تخفیفان، ایسام و... اشاره کرد. لازم به ذکر است که روز به روز به تعداد سایتهای موفق ایرانی در این حوزه افزوده میشود. بنابر آخرین آمار گزارش شده وب سایت دیجی کالا حدود 150 میلیون دلار ارزشگذاری شده که توجه سرمایهگذاران داخلی و خارجی را به خود جلب کرده است.
همچنین میتوان به حضور شرکت راکت اینترنت آلمان در ایران اشاره کرد که با سرمایهای بیش از 20 میلیون یورو اقدام به راهاندازی پروژههای فناوری اطلاعات در ایران کرده که قسمت اعظم آن در حوزه تجارت الکترونیک است. از جمله پروژههای این شرکت میتوان به سایت بامیلو اشاره کرد. بنا به آمار جهانی در سال 2014 سایز بازار تجارت الکترونیک در جهان حدود 5/1 تریلیارد دلار تخمین زده شده که از رشد 20 درصدی در هر سال برخوردار است. قابل ذکر است که بیش از 525 میلیارد دلار این رقم در آسیا و در کشورهای در حال توسعه بوده است که برای نخستین بار در جهان در مقایسه با امریکای شمالی از درصد بالاتری برخوردار است. ایران نیز بهعنوان عضو جدیدی از این خانواده با سرعت رشد بسیار بالایی به سایر کشورهای در حال رشد در این حوزه نزدیک میشود.
با نگاه به نمونههای موفق جهانی نظیر سایتهای آمازون، ایبی ، علیبابا و... میتوان مشاهده کرد که یکی از جذابیتهای تجارت الکترونیک برای سرمایهگذاران میزان سود بالای حاصله از سرمایهگذاری در این حوزه است. به دلیل نوپا بودن و عدم وجود رقابت تنگاتنگ در این حوزه در کشور سرمایهگذارانی که جزو نخستین سرمایهگذاران در این حوزه باشند در بلندمدت سود بیشتری نسبت به سرمایهگذاران جدید خواهند برد.
از جمله نمونههای مشابه به این مورد میتوان به گسترش تجارت الکترونیک در کشور هند و میزان سود سرمایهگذاران در این حوزه اشاره کرد.