خانمها میتوانند جراحی سنگین مغز و اعصاب انجام دهند، در عالیترین دادگاهها بهعنوان وکیل حضور داشته باشند و حتی رئیسجمهور شوند. اما وقتی سخن از فروش کالایی در وبگاه مزایده اینترنتی eBay میشود، احتمالا از آقایان خواهند خواست تا به آنها کمک کنند. این هفته محققان آشکار کردند که خانمها وقتی میخواهند دقیقا کالایی را مشابه آقایان در eBay بفروشند، بهطور میانگین 20 درصد کمتر از آقایان موفق به فروش کالای خود میشوند. برای روشنتر شدن ماجرا اگر فروشندهای خود را بهعنوان «جان اسمیت» معرفی کند، ممکن است بتواند یک آیفون6 را 300 دلار بفروشد، حال آنکه اگر نامش «جین اسمیت» باشد تنها 240 دلار دستش را برای همان آیفون، دقیقا با همان مشخصات میگیرد.
تامار کریچلی-کاتز و تالی رِگِو، محققان این پروژه در این باره مینویسند: «ما چندان به خاطر وجود شکاف در قیمت به خاطر جنسیت چندان شگفتزده نشدیم، اما میزان این شکاف تاحدی غافلگیرمان کرد.»این مطالعه که روز جمعه در نشریه «Science Advances» منتشر شده، تراکنشهای بیش از یک میلیون نفر در فاصله سالهای 2009 تا 2012 را بررسی کرده است. این دادهها را لابراتوار تحقیقاتی eBay در اختیار محققان قرار داد. به این ترتیب محققان توانستند به حجم وسیعی از اطلاعات درباره فروشندگان و خریداران در فضای بازار آنلاین دست یابند.
این محققان البته محکم کاری را هم فراموش نکردند و برای اینکه مطمئن شوند که کالاهای فروشی از نظر کیفیت هیچ تفاوتی با هم ندارند یا مهارت مذاکره این خانمها و آقایان با هم تفاوتی ندارد، سراغ کالاهای حراجی رفتند.در این نوع خریدوفروش در eBay فروشندگان و خریداران هیچ تعاملی با هم ندارند. حراج، فرصت ایدهآلی برای آزمودن چگونگی تأثیر جنسیت بر تعیین قیمت نهایی از سوی فروشندگان و اراده خریداران برای خرید کالا بود.
دلیل این موضوع این است که وقتی یک کالا به لیست حراجیها میرود، قیمت کالا تنها تحت تأثیر پیشنهادهای خریداران احتمالی است و رفتار فروشنده در آن دخالتی ندارد. پس از دستهبندی دادهها، دو محقق به این نتیجه رسیدند که به ازای هر 100 پیشنهادی که یک مرد برای فروش یک کالا دریافت میکند، یک زن تنها 89 پیشنهاد برای فروش همان کالا با همان مشخصات دریافت میکند. این پیشنهادها البته پس از کنترل نوع محصول گذاشته شده برای فروش، شرایط آن، شهرت و تجربه فروشنده، تعداد عکسهای استفاده شده برای محصول و متغیرهای دیگر داده میشود.
ملانی فودرا، 21 ساله که هفت سال است در eBay فروشنده است، گفت وقتی پیراهن تیم دترویت لاینز، یکی از تیمهای حاضر در ان اف ال را به قیمت «100 دلار یا بهترین پیشنهاد» در eBay برای فروش گذاشته، 50 دلار به او پیشنهاد شده است. او که معمولاً لباسهای زنانه در eBay میفروشد و صفحه شخصیاش در این وبگاه با گلهای رز تزیین شده، در این باره به نیویورک تایمز گفت: «من در پاسخ به آن پیشنهاد 50 دلاری 75 دلار پیشنهاد کردم که واکنش آنها به من این بود: «تو نمیدانی این پیراهن چقدر میارزد چون دختری.»به گفته دو محقق، «شکاف قیمتی به خاطر جنسیت»، وقتی خانمها و آقایان اقدام به فروش کالاهای دست دوم میکنند، نسبت به وقتهایی که کالای نو میفروشند، کمتر است.
بهطور میانگین قیمت کالاهای دسته دوم برای خانمها 9/2 درصد کمتر از آقایان است، حال آنکه پیشنهاد قیمت برای خانمها در کالاهای نو 7/19 درصد کمتر از آقایان است. شرکت eBay هیچگاه تبلیغی براساس جنسیت فروشندگان نداشته اما نویسندگان این تحقیق میگویند خریداران اغلب به نام کاربری و سایر کالاهایی که فروشنده فروخته، نگاه میکنند و این دو فاکتور در تصمیم شان تأثیر دارد.